• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS Klockrepotage från Rom - Watchesinrome (bildtung)

Brogren

Cartier
Jag var nere i Italien förra veckan på semester och passade på att besöka Maurizio de Simone och hans son Julian de Simone i deras butik i centrala Rom. De flesta klockentusiaster har trillat in på Maurizios hemsida www.watchesinerome.com eftersom han har handlat med vintageklockor sedan 80-talet.
Själva bemötandet i butiken var fantastiskt trevligt, även om jag bara är en ung pojkspoling som inte är välkänd i någon klockkrets och inte tänkte köpa något. Mitt ärende var enbart att rapportera till Klocksnack och det tyckte de var skitkul.
Det första jag fick var en ursäkt att antalet klockor var lågt eftersom de flesta låg på banken och butiken skulle strax flyttas till en större lokal. Jag blev inte besviken på klockorna trots varningen...

Mindre tjöt, mer bilder?
Jag rekommenderar ändå att läsa textsnutten mellan vissa bilder då ni kanske lär er något som jag lärde mig.
De flesta klockor var helt orginal med någon enstaka utbytt krona och alla länkarna på klockorna var i grymt skick.

Skyltfönstret tog jag några halvkassa bilder på:
pWzvN55.jpg

cIqzi0l.jpg

QqerleP.jpg

wXWKiXV.jpg

45Wo2Ri.jpg

p0PsRex.jpg


Efter det gick vi på godsakerna. Denna satt på Maurizios arm:
utd8FEt.jpg

sHl2rAK.jpg


Sedan åkte klockbrickan fram och fylldes:
GH9gtzs.jpg

dpo8Od4.jpg


Vi börjar med ett par double red Sea Dwellers där den ena (högra på första bilden) har den attraktiva "Patent Pending" casebacken,
N0CnVEv.jpg

XxQCRa9.jpg

JNVZ5XC.jpg


Efter de två klockorna tog jag upp den första Milgaussen med blixtsekundvisare. Jag tror det var en 6541 från tidigt 60-tal om jag inte missminner mig.
CqvUSTj.jpg

7DWRcGl.jpg


Därefter gick jag på diverse Daytonas. Min favorit var 6265:an med Tiffany dial (sista två bilderna).
Jag missade tyvärr deras 6263 Paul Newman och andra PNs som låg i bankfacket.
zAS3Owa.jpg

3LDgLsH.jpg

A3iH9Og.jpg

AFY9QZN.jpg

X81pIUM.jpg

ESb6cOK.jpg


Sen tog jag upp en annan personlig favorit, den första Explorern. Alltså innan Rolex skrev Explorer på tavlan.
En 6298 med waffle dial från 1953. Såld av Joyeria Riviera och alltså ännu mer ovanlig tavla än normalt.
OL3Jm2t.jpg

CMZBp5C.jpg


Efter det kom jag till en "helt vanlig" MilSub. Trevlig!
eCKUku5.jpg


Julian smög fram ett par andra klockor på brickan när jag var upptagen med att fota men mig kunde han inte lura! Kan ni se vilka?
Om7OOrM.jpg


Denna fina gilt-sub med chapter ring var en av dem.
AXwoZId.jpg


En damklocka från 60-talet av Bvlgari med JLC-urverk ville inte få plats på brickan.
XDVZaZP.jpg


Sedan kom en lite ovanligare milsub. En såkallad W10 som gjordes i 30 exemplar till Hydrographic Department, Ministry of Defence i Brittiska armén.
FjZ9kDt.jpg


Modern Rolex någon? Denna var tung på armen!
4CaybHa.jpg


Avslutande bilder på brickan.
ThIxD7a.jpg

LBpcZZx.jpg



Är ni i Rom rekommenderas ett besök hos Maurizio och hans söner.
Jag träffade alltså Maurizio (i mitten) och Julian (till vänster) - bild från www.watchesinrome.com/about
about2_big.jpg



Tack för uppmärksamheten om ni orkat.
Thank you again Maurizio and Julian. I will be back.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Helt sjukt lager i den butiken, hur värderar man ett sånt i sitt bokslut, känns ju inte som man gör så mycket till avskrivningar, snarare tvärtom?

Tack för ett bra bildreportage.
 
Topp