Akatan
Basic
Väldigt fina klockor! En i stål i det skicket hade jag gärna haft men är inte helt lätt att hitta. Eller så är det jag som är orutinerad och dålig på att leta. Som klockanvändare är jag nog också på en annan våglängd angående skick än vad en samlare är. Jag kommer använda min mycket även om det inte blir som rent bruksur. Håller väl så länge den håller. Han jag köpte av menade att man kan modifiera schweiziska fjädrar och använda men att det är 50/50 att de går sönder när man sätter i dem.Här i Tokyo ligger liknande klockor för 10 till 12 tusen svenska pengar nu när yen är svag hos handlare.
Självklart billigare för lite sunkiga och dyrare för fina.
Exemplet från Long Fine watches tycker jag är i bruksskick.
Notera kronan som tappat skärpan, den har alltså dragits upp en hel del.
Huvudfjädrar brister av utmattning och inte ålder så ju mer klockan har använts ju närmare ett fjäderbrott kommer man.
45 verket är ju ikoniskt hålls mycket högt av många samlare och urmakare men det är nästan omöjligt att få tag på fjädrar till dom.
Jag gillar 45or och dom känns exklusivare än 56or och verket användes inte i billigare modeller, bara KS, GS eller ännu bättre.
Utseendemässigt lika men 45 är lite slankare på handleden.
Som samlarklocka väljer man helt klart 45 men som bruksklocka kan nog 56 vara bättre.
För att göra dig mer sugen kan jag posta lite bilder på 2 av mina
![]()
![]()
![]()
![]()
Senast ändrad: