• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora, nåväl - brädspelstråd!

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Efter en sökning på forumet som kammade noll på ämnet så klubbar jag härmed en tråd om något otroligt underskattat i vår digitala tid - brädspel!

Tipsa & bli tipsad om roliga spel, posta bilder och diskutera!

Ett axplock ur min samling som jag spelat om & om igen:
Splendor
Takenoko
Machi Koro
King of Tokyo

 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Efter en sökning på forumet som kammade noll på ämnet så klubbar jag härmed en tråd om något otroligt underskattat i vår digitala tid - brädspel!

Tipsa & bli tipsad om roliga spel, posta bilder och diskutera!

Ett axplock ur min samling som jag spelat om & om igen:
Splendor
Takenoko
Machi Koro
King of Tokyo
Borde inte detta ligga i lifestyle?
 

Lowe92

Cartier
Efter en sökning på forumet som kammade noll på ämnet så klubbar jag härmed en tråd om något otroligt underskattat i vår digitala tid - brädspel!

Tipsa & bli tipsad om roliga spel, posta bilder och diskutera!

Ett axplock ur min samling som jag spelat om & om igen:
Splendor
Takenoko
Machi Koro
King of Tokyo
Härligt! Har inte hört om något av dem spelen, får bli att kolla upp kanske. En av favoriterna just nu som är ganska nyinköpt är Seven Wonders, Sen är ju även Puerto Rico alltid en bra kandidat.
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Härligt! Har inte hört om något av dem spelen, får bli att kolla upp kanske. En av favoriterna just nu som är ganska nyinköpt är Seven Wonders, Sen är ju även Puerto Rico alltid en bra kandidat.
Seven wonders har jag hört mycket bra om men inte hunnit testa ännu. Dyker ofta upp där man rekommenderar bra "gatewayspel", alltså bra spel om man är ny i hobbyn.
 

Rearden

Cartier
Catan spelas en del här, även Ticket to ride. Två rätt roliga spel som inte kräver sinnessjukt mycket regelläsning. Nån som har andra tips i samma "svårighetsgrad"?

(Seven wonders ska jag kolla upp!)
 

Lowe92

Cartier
Seven wonders har jag hört mycket bra om men inte hunnit testa ännu. Dyker ofta upp där man rekommenderar bra "gatewayspel", alltså bra spel om man är ny i hobbyn.

Catan spelas en del här, även Ticket to ride. Två rätt roliga spel som inte kräver sinnessjukt mycket regelläsning. Nån som har andra tips i samma "svårighetsgrad"?

(Seven wonders ska jag kolla upp!)

Tycker verkligen ni ska kolla upp det. Inte jättesvårt att sätta sig in i (finns dock ett 2-playermode som verkar lite avancerat, ej kollat på detta). Även så att alla spelar samtidigt vilket gör att väntetiden blir minimal (alltid någon som är lite segare eller inte hängt med riktigt) och att man slipper tjafs om vem som ska börja osv. Lagom långt att ta sig igenom ett spel, ca 40 minuter tror jag det rör sig om.
Ett annat plus enligt mig är att det är väldigt svårt att se vem som faktiskt leder innan man räknar poängen på slutet.
 

sharetracker

Cartier
Spring iväg och köp Space Truckers. Frakta gods i rymden, omgiven av farliga kometer och blodtörstande pirater är otroligt underhållande. Köp standardutgåvan först och någon av expansionerna om du fattar tycke för spelet. Förmodligen det bästa spel jag spelat.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Stämmer in i kören angående seven wonders. Mkt roligt. Även när man är max antal (7) så går det på under timmen. Sen är ju settlers en klassiker och ticket to ride också ett spel som många enkelt kan gilla och spela
 

Krillan

Omega
Vi brukar spela ett gäng polare någon gång per månad, mestadels flummiga spel som Munchkin och liknande, spel där man helt enkelt endast skapar för jävelskap mot varandra. Annars har det vart lite klassiker som risk/monopol någon enstaka gång (de tenderar dock att skapa mest hets i gruppen :D). Riktigt roliga diskussioner kommer ofta om pakter, regler och dylikt ;)
 

Tampa_blord

Panerai
Vi spelar (nästan alltid) Ticket to Ride.
Grymt kul och lätt att sätta sig in i för dom oerfarna. Finns i en jäkla massa olika utgåvor

Rekommenderas starkt :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Brädspel är kul. Några av mina favoriter:

Targui. Lite som Risk, men mycket roligare iom att spelplanen aldrig ser likadan ut plus att olika händelsekort kan förändra förutsättningarna.
targui.jpg


Assassin. Vem gillar inte att skicka lönnmördare på sina kompisar? Fantastiska personporträtt på de olika lönnmördarna man kan hyra!
assassin-assassins.jpg


Junta
. Utspelar sig i bananrepubliken Republiqua de los Bananas. Bara en sån sak!
6868080848_cb79a4eea2_b.jpg


Ave Caesar. Bra spel som inte tar allt för länge att spela.
Ave_Caesar_board_game.jpg
 
Senast ändrad:

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Här har ni ett grymt kul spel som jag brukar dra fram. Sjukt roligt, intensivt och väldigt lättspelat

 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vi brukar spela ett gäng polare någon gång per månad, mestadels flummiga spel som Munchkin och liknande, spel där man helt enkelt endast skapar för jävelskap mot varandra. Annars har det vart lite klassiker som risk/monopol någon enstaka gång (de tenderar dock att skapa mest hets i gruppen :D). Riktigt roliga diskussioner kommer ofta om pakter, regler och dylikt ;)
Viktigaste ingrediensen i ett sällskapsspel (eller vi kanske ska säga osällskapligt spel?:D)!
 

Rearden

Cartier
Vi brukar spela ett gäng polare någon gång per månad, mestadels flummiga spel som Munchkin och liknande, spel där man helt enkelt endast skapar för jävelskap mot varandra. Annars har det vart lite klassiker som risk/monopol någon enstaka gång (de tenderar dock att skapa mest hets i gruppen :D). Riktigt roliga diskussioner kommer ofta om pakter, regler och dylikt ;)
Jag har Munchkin liggande, men aldrig lyckats börja - verkade alldeles för komplicerat?
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Brädspel är kul. Några av mina favoriter:

Targui. Lite som Risk, men mycket roligare iom att spelplanen aldrig ser likadan ut plus att olika händelsekort kan förändra förutsättningarna.
targui.jpg


Assassin. Vem gillar inte att skicka lönnmördare på sina kompisar? Fantastiska personporträtt på de olika lönnmördarna man kan hyra!
assassin-assassins.jpg


Junta
. Utspelar sig i bananrepubliken Republiqua de los Bananas. Bara en sån sak!
6868080848_cb79a4eea2_b.jpg


Ave Caesar. Bra spel som inte tar allt för länge att spela.
Ave_Caesar_board_game.jpg
Roligt med lite "udda" spel, hade inte hört talas om något utav av dem.
 

Krillan

Omega
Jag har Munchkin liggande, men aldrig lyckats börja - verkade alldeles för komplicerat?
Det är lite meckigt, speciellt om det är nytt folk varje gång. Men vi är nästan alltid samma personer. Sen finns det ju.. utrymme för tolkning av korts regler :D

Viktigaste ingrediensen i ett sällskapsspel (eller vi kanske ska säga osällskapligt spel?:D)!
Haha! Absolut, man måste få hetsa varandra lite ju!
 

MAGNETO

Omega
Skoj tråd! Här hemma brukar vi oftast spela antingen Risk, Monopol, Cluedo eller Ticket to ride. När det är mer "fest" blir det Ryktet går, Speak out eller Cards against humanity (kan bli riktigt riktigt brutalt och överjävligt om man är i rätt sällskap haha). De sistnämnda kanske inte är brädspel i den bemärkelsen men ändå typ samma. Ska bli kul att få lite nya tips!
 

Rearden

Cartier
Skoj tråd! Här hemma brukar vi oftast spela antingen Risk, Monopol, Cluedo eller Ticket to ride. När det är mer "fest" blir det Ryktet går, Speak out eller Cards against humanity (kan bli riktigt riktigt brutalt och överjävligt om man är i rätt sällskap haha). De sistnämnda kanske inte är brädspel i den bemärkelsen men ändå typ samma. Ska bli kul att få lite nya tips!
Cards against humanity har jag hört mycket om, misstänker dock att det kräver rätt sällskap
 

Fezze

Omega
Wow! kul, har haft turen att gifta (snart iallafall) in mig i en familj där de spelar rätt mycket spel. Skitkul tycker jag! Listar de spel vi brukar spela nedan:
Ticket To Ride Europe (Har Asia också men har inte provat det ännu då resterande av familjen tyckte det var tråkigt)
Settlers of Catan både vanliga och Europe.
Seven Wonders har gått hårt. även med leaders expansion.
Risk
Smallworld! riktigt roligt. Där det följer med en tom "karaktär" som man får komponera in egna krafter på! (Nörderi!!)

dessa spel är inte listade i någon ordning utifrån hur kul dom är. utan bara de spel vi brukar spela :)
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Spelade Exploding Kittens igår, för er som inte provat det - gör det!

Briljant spel som tar 2-3 min att lära sig och kanske 10-15 min per spel. Mycket mindgames :)
 
Topp