• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Txistorra

Omega
Måste fan tipsa om Dream Woods, om man gillar dofter som typ Ultra Male och PDM Layton. Påminner om Ultramale, men en vuxnare variant och lättare att använda.

Lavendel och en hel del citrus i öppningen, ganska fruktig. Fruktigheten och citrusen dämpas successivt och en vaniljig kryddighet framträder i dry downen. Applicerade 3 sprays ca 08.30 idag och fick wiffs av den på gymmet kl 15.30. Tog en dusch och körde 3 nya sprays nu. Förväntar mig att den håller resten av kvällen 😀
20210730_163206.jpg
Har en Victorian Tobacco om du är sugen!
 

G.Clooney

Cartier
Swedoft - Tre Kronor.
Enligt "MrSmelly1977" så är det en Limited Edition. Dock oklart varför.

2min 50s in i klippet. Från maj -20.

 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Jisses, säljer man tomlådor också? När jag får hem en parfym, ställer jag den på hyllan och sen slänger jag förpackningen. Varför skulle man spara på lådorna? Tar ju hur mycket plats som helst.

Ja, helt sjukt är det. Även korkar då det verkar finnas drösvis av tester-flaskor. Inte så vanligt i svenska grupper däremot men det har funnits försök till det iallafall.

Själv sparar jag alltid presentationen, mest för försäljning eller ev. flytt. Lägger undan det i en garderob i en stor påse.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
FMD:
C841176E-784B-43BD-AC67-B9A6079D62C3.jpeg

Flaskan undantagen hade jag nog aldrig kopplat denna doft till Le Male familjen. Öppnar grönt, örtigt, bittert och vasst, för mig väldigt likt öppningen av GIT. Första gången jag testade trodde jag inte att vi skulle kunna funka då de första sekunderna var närmast chockartade och inte på ett bra sätt. Mycket mer behaglig drydown med en märklig mix av muskig fräschör, urinal cake vibbar och grön smuts, ingen sötma att tala om står att finna någonstans under resans gång. Den känns lite som en niche flanker till en designer, rekommenderas inte till den som helst håller sig till crowdpleasers och pantydroppers. Lite fördomsfullt tror jag att den kanske nästan bara kan uppskattas av någon som redan gjort en viss doftresa och uppskattar att ha några ganska annorlunda/unika dofter i förrådet. Likt originalet så är det en Francis Kurkdjian doft och personligen tycker jag att det är roligt att han tagit ut svängarna såpass rejält från förlagan men jag förstår chocken som många köpare måste ha fått om de väntat sig en mer traditionell flanker (empiriskt bevisat av recensionerna på Fragrantica). Enklast att använda vår och sommar kanske men tror den funkar ok året runt. Performance känns medel till medel minus, ganska hudnära efter 1.5-2h och nog så gott som borta efter 4.5-5h.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Ser då och då att folk efterfrågar tomma flaskor, kan vara specifika dofter eller rent allmänt, ffa i FB grupper. Är jag nojig eller kan det finnas en potentiell nedaida med att några kanske ”jagar” tomma flaskor med ett suspekt syfte? Som att fylla på med nåt annat och lura folk på FB/Tradera/Ebay/Loppis etc? Jag börjar ha ett antal tomma flaskor nu pga dekanteringen och undrar vad jag ska göra med dem men känner mig inte helt bekväm med att skicka dem till random person på FB…
 
Senast ändrad:

Hitsville

Omega
2-Faktor
Ser då och då att folk efterfrågar tomma flaskor, kan vara specifika dofter eller rent allmänt, ffa i FB grupper. Är jag nojig eller kan det finnas en potentiell nedaida med att några kanske ”jagar” tomma flaskor med ett suspekt syfte? Som att fylla på med nåt annat och lura folk på FB/Tradera/Ebay/Loppis etc? Jag börjar ha ett antal tomma flaskor nu pga dekanteringwn och undrar vad jag ska göra med dem men könner mig inte helt bekväm med att skicka dem till random person på FB…

Det förekommer att folk fyller tomma flaskor med tveksamt innehåll och säljer. Eller så kanske dem bara samlar på tomma flaskor, konstigt för vissa kan tyckas.

Om och när jag tömmer en flaska blir det papperskorgen.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Swedoft - Tre Kronor.
Enligt "MrSmelly1977" så är det en Limited Edition. Dock oklart varför.

2min 50s in i klippet. Från maj -20.

Jo, enligt Swedoft hemsida så presenterades den sedan länge (alltid?) faktiskt som ”limited edition”. Frågan är ju dock varför? Jag har som sagt svårt att tro att den sålde sämre än andra Swedoft dofter, snarare tror jag att den sålde bättre. Till skillnad från många andra Swedoft dofter så är den ju heller inte en nästintill rak imitation av någon befintlig doft från annat hus, iaf inte vad jag själv kunnat hitta eller höra/läsa mig till, för mig känns den lite som en mix av vintage Le Male och Gaultier 2.
 

G.Clooney

Cartier
FMD:
C841176E-784B-43BD-AC67-B9A6079D62C3.jpeg

Flaskan undantagen hade jag nog aldrig kopplat denna doft till Le Male familjen. Öppnar grönt, örtigt, bittert och vasst, för mig väldigt likt öppningen av GIT. Första gången jag testade trodde jag inte att vi skulle kunna funka då de första sekunderna var närmast chockartade och inte på ett bra sätt. Mycket mer behaglig drydown med en märklig mix av muskig fräschör, urinal cake vibbar och grön smuts, ingen sötma att tala om står att finna någonstans under resans gång. Den känns lite som en niche flanker till en designer, rekommenderas inte till den som helst håller sig till crowdpleasers och pantydroppers. Lite fördomsfullt tror jag att den kanske nästan bara kan uppskattas av någon som redan gjort en viss doftresa och uppskattar att ha några ganska annorlunda/unika dofter i förrådet. Likt originalet så är det en Francis Kurkdjian doft och personligen tycker jag att det är roligt att han tagit ut svängarna såpass rejält från förlagan men jag förstår chocken som många köpare måste ha fått om de väntat sig en mer traditionell flanker (empiriskt bevisat av recensionerna på Fragrantica). Enklast att använda vår och sommar kanske men tror den funkar ok året runt. Performance känns medel till medel minus, ganska hudnära efter 1.5-2h och nog så gott som borta efter 4.5-5h.
Härlig recension! Den där kommer jag hålla mig borta ifrån, än så länge. Men ditt tidigare inlägg om "Le Beau" fick mig att klicka hem en från Tallink som lär komma i början på veckan. Ska bli spännande. Inte minst efter att ha sett klippet från The Fragrance Apprentice också.

Kan inte hjälpa att undra hur många gånger flaskorna trillar innan du får dem att balansera i springan på bordet inför fotot. Fast du har väl fått in snitsen nu, oavsett utformningen på flaskan! :facepalm::snaphappy:
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Härlig recension! Den där kommer jag hålla mig borta ifrån, än så länge. Men ditt tidigare inlägg om "Le Beau" fick mig att klicka hem en från Tallink som lär komma i början på veckan. Ska bli spännande. Inte minst efter att ha sett klippet från The Fragrance Apprentice också.

Kan inte hjälpa att undra hur många gånger flaskorna trillar innan du får dem att balansera i springan på bordet inför fotot. Fast du har väl fått in snitsen nu, oavsett utformningen på flaskan! :facepalm::snaphappy:
När @S.L tar fram en kall…

05DA477F-3BFA-49C2-8A31-08F509F14207.jpeg
 

G.Clooney

Cartier
Jo, enligt Swedoft hemsida så presenterades den sedan länge (alltid?) faktiskt som ”limited edition”. Frågan är ju dock varför? Jag har som sagt svårt att tro att den sålde sämre än andra Swedoft dofter, snarare tror jag att den sålde bättre. Till skillnad från många andra Swedoft dofter så är den ju heller inte en nästintill rak imitation av någon befintlig doft från annat hus, iaf inte vad jag själv kunnat hitta eller höra/läsa mig till, för mig känns den lite som en mix av vintage Le Male och Gaultier 2.
Väldigt fin är den. Det nämndes att det kanske skulle kunna vara pga att den innehöll "very rare Swedish herbs". Men det borde ju snarare bli en prisfråga.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Härlig recension! Den där kommer jag hålla mig borta ifrån, än så länge. Men ditt tidigare inlägg om "Le Beau" fick mig att klicka hem en från Tallink som lär komma i början på veckan. Ska bli spännande. Inte minst efter att ha sett klippet från The Fragrance Apprentice också.

Kan inte hjälpa att undra hur många gånger flaskorna trillar innan du får dem att balansera i springan på bordet inför fotot. Fast du har väl fått in snitsen nu, oavsett utformningen på flaskan! :facepalm::snaphappy:
Fick min Le Beau (sjukt förrvirrande med Le Beau & Le Beau Male…) i veckan men har inte testat den ordentligt ännu. Kokosnöten till trots så kändes den som en doft för kallare dagar och gillar man Le Beau så bör man testa JPG Scandal Pour Homme, kändes som att det fanns lite släktskap mellan dessa men Scandal PH är mer av en ”beast”.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Inte världens mest manliga atomizers kanske. Men de funkar. 4ml. Från Apotea. Rätt billiga. Fönster. Bra sprut. :)
5DBF7300-E7F9-49CB-AEB3-4F29599FF359.jpeg
Är själva vätskebehållaren i glas eller plast?

Jag har läst någonstans att det helst ska vara i glas om parfymen ska vara där en längre tid. Vet inte om det har någon betydelse i verkligheten eller om det bara är "nörderi" 🙄
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Är själva vätskebehållaren i glas eller plast?

Jag har läst någonstans att det helst ska vara i glas om parfymen ska vara där en längre tid. Vet inte om det har någon betydelse i verkligheten eller om det bara är "nörderi" 🙄
Ok inte ens tänkt på det. Drog nageln lite. Blev repigt. Helt klart plast. Trist.
 

G.Clooney

Cartier
Inte världens mest manliga atomizers kanske. Men de funkar. 4ml. Från Apotea. Rätt billiga. Fönster. Bra sprut. :)
5DBF7300-E7F9-49CB-AEB3-4F29599FF359.jpeg
Jag köpte två av de där från Apotea. Båda pajade ganska snabbt, cirka en vecka. Det är vid påfyllningshålet som de börjar kärva. Gummit runt om börjar kasa åt sidan och bete sig. Men färgen är ju urläcker!

Notino sålde på mig en, eller om det var en gåva, kommer inte ihåg, men den har hållit förvånansvärt bra och håller än. Ligger numera alltid i "handväskan". Inte lika utsvängd i kulören dock, kommer bara i svart och med lite reklam på sidan. Tror det är 5ml deras. Även fönster på sidan, och i plast men det är ju ändå ingen långtidsförvaring direkt.
PXL_20210801_223325046.MP.jpg
 
Topp