• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

På min står det 80 % på klisterlappen undertill, men det verkar det inte göra på din. Kanske står på kartongen? :) Den har tydligen omformulerats...men den nya på 80 % är grym, har dock inget att jämföra med :)

På min står det 80 % på klisterlappen undertill, men det verkar det inte göra på din. Kanske står på kartongen? :) Den har tydligen omformulerats...men den nya på 80 % är grym, har dock inget att jämföra med :)
Kartongen hade svaret och du hade rätt 😁

48CC1D89-0743-46B8-AEEA-79ABCA8A8A83.jpeg

Jag upplever, precis så som @JensBP ofta predikar om, att alla dofter jag har blir bättre och bättre med tiden. Exakt vilken kemisk reaktion som ligger bakom kan kvitta. Men lite luft i flaskan och lite passerad tid verkar göra susen i musen.

Fin doft! Tuxedo nästa? Jens kan predika vidare om den också... 😄
Det är så lustigt det där. Min Herod som är den nyare varianten med 81% håller bra numera. Den är från sep 2021 så lite över ett år. När den var ny var jag missnöjd. Inte nu.

Många klagar t ex på nyare Herod. Men läser man gamla trådar på Basenotes så klagar folk på perfomance även på äldre batchar med 78%. Typ 2018 är så dålig jämfört med min 2014 osv. Tror helt klart det oftast beror på att de jämför en helt sprillans "omogen" parfym med en likadan de haft i x antal år. Sen har ju uppenbart en reformulering skett just i PDMs sortiment eftersom alla har fått ökad alkoholmängd. Men visst behöver de stå sig lite. De är långt ifrån dåliga efter ett tag.

Sen blir man näsblind av vissa dofter. Just Herod har jag fått "klagomål" på många timmar efter trots att jag inte känner den ett smack själv längre. Så uppenbart luktar den, för andra, men inte för mig.

Btw.... Tuxedo FTW!!!

Nytt på G från Meleg:
61ACEF18-9ED4-4375-805D-2F1793E5D570.jpeg

Svårt att tolka doften baserat på illustrationen men jag gläder mig åt att Meleg iaf lämnar de genomskinliga plastkorkarna bakom sig (ny flaska också). Nya korken från samma leverantör som Ormonde Jayne kanske?
Googlade Datura Stramonium, en växt som kallas Spikklubba.
Wikipedia säger: ”Dess doft är oangenäm”. Spännande.

Av de 11 samples av RP jag fick av EN ovanpå flaskan med DII så har jag kommit fram till följande rangordning:

De nedanstående dofterna kan man känna ett tydligt gemensamt DNA (Oak Moss), och bland dem är nog Chypre-Siam bäst för mig.

1. Chypre-Siam - (Tvålig men inte för tvålig, bra balans på mossan. Kommer att inhandlas)
2. Bon Monsieur - (Blir tyvärr lite "dubbeldusch"-känsla men likväl på 2:a plats)
3. Fougère l'Aube - (Tydliga GIT-vibbar fast bättre)
4. Rogue 40 - (Spännande. Får mycket mint trots att den inte ens har det listat)
5. Mousse Illuminée - (Mycket bra, men givetvis lite mossigare jämfört mot övriga)
6. Vetifleur - (Blir lite ointressant jämfört med dem ovan)
7. Tabac Vert - (Samma sak)

Topplistan på ointressanta för mig:

1. A'Oud Ancienne - (Häll ut dubbeldusch på en gödselstack och där har du svaret)
2. Rostracto - (Bitter, grön ros)
3. Ishtar - (Helt ok egentligen men faller bort lite. Kryddig men fräsch)

Dessa två är skitbra men spelar med ett annat DNA:

1. Derviche II - (Ett lyckat blindköp)
2. Derviche - (Ett framtida köp?)

Nytt på G från Meleg:
61ACEF18-9ED4-4375-805D-2F1793E5D570.jpeg

Svårt att tolka doften baserat på illustrationen men jag gläder mig åt att Meleg iaf lämnar de genomskinliga plastkorkarna bakom sig (ny flaska också). Nya korken från samma leverantör som Ormonde Jayne kanske?
Frågan är om man vågar köra bil efter att man applicerat? Utöver alla färgglada svampar så nämnde Wikipedia även att "Växten innehåller flera hallucinogena substanser".

Av de 11 samples av RP jag fick av EN ovanpå flaskan med DII så har jag kommit fram till följande rangordning:

De nedanstående dofterna kan man känna ett tydligt gemensamt DNA (Oak Moss), och bland dem är nog Chypre-Siam bäst för mig.

1. Chypre-Siam - (Tvålig men inte för tvålig, bra balans på mossan. Kommer att inhandlas)
2. Bon Monsieur - (Blir tyvärr lite "dubbeldusch"-känsla men likväl på 2:a plats)
3. Fougère l'Aube - (Tydliga GIT-vibbar fast bättre)
4. Rogue 40 - (Spännande. Får mycket mint trots att den inte ens har det listat)
5. Mousse Illuminée - (Mycket bra, men givetvis lite mossigare jämfört mot övriga)
6. Vetifleur - (Blir lite ointressant jämfört med dem ovan)
7. Tabac Vert - (Samma sak)

Topplistan på ointressanta för mig:

1. A'Oud Ancienne - (Häll ut dubbeldusch på en gödselstack och där har du svaret)
2. Rostracto - (Bitter, grön ros)
3. Ishtar - (Helt ok egentligen men faller bort lite. Kryddig men fräsch)

Dessa två är skitbra men spelar med ett annat DNA:

1. Derviche II - (Ett lyckat blindköp)
2. Derviche - (Ett framtida köp?)
Kul att läsa och jag kan gott relatera till din summering.
Rogue 40 tror jag att jag måste försöka bocka av 2023, minns att jag haft en sån där liten EN sample på den och att jag gillade den. Håller också utkik efter en diskad RP doft, ”Le Canotier”, någon här (@Nic ?) som testat den?

Edit: fick nyss hem Tuberose & Moss. Fin men lutar feminint för mig. Provtrycker den mot chefen till jul, hon brukar uppskatta ekmossa i basen så hoppas hon Gillar Tuberose inslaget.

Senast ändrad:
Incomings (blindköpta):
10ml minis av PR La Nuit EDT & EDP versioner:

Samt en partial flaska Balenciaga Ho Hang:

Någon som testat någon/alla av dessa och vill hissa/dissa mina förväntningar?

Kul att läsa och jag kan gott relatera till din summering.
Rogue 40 tror jag att jag måste försöka bocka av 2023, minns att jag haft en sån där liten EN sample på den och att jag gillade den. Håller också utkik efter en diskad RP doft, ”Le Canotier”, någon här (@Nic ?) som testat den?

Edit: fick nyss hem Tuberose & Moss. Fin men lutar feminint för mig. Provtrycker den mot chefen till jul, hon nrukar uppskata ekmossa i basen så hoppas hon Gillar Tuberose inslaget.
Ja jag har testat Le Canotier. Tyckte den var ganska bra vill jag minnas, men inget som riktigt fångade mig helt och hållet.
Den är ganska vetiver-driven, och det tillhör i regel inte en av mina favoritnoter i ärlighetens namn. Den hade dock gröna och florala element som jag uppskattade.
Jag har en känsla av att du skulle kunna gilla den.

Incomings (blindköpta):
10ml minis av PR La Nuit EDT & EDP versioner:

Samt en partial flaska Balenciaga Ho Hang:

Någon som testat någon/alla av dessa och vill hissa/dissa mina förväntningar?

Har inte testat någon av dem, men jag brukar söka av eBay då och då för att se om jag kan hitta nån flaska till ett bra pris.
Ska bli intressant att höra vad du tycker om dessa sen.

• Like
Reactions: S.L
Det är så lustigt det där. Min Herod som är den nyare varianten med 81% håller bra numera. Den är från sep 2021 så lite över ett år. När den var ny var jag missnöjd. Inte nu.

Många klagar t ex på nyare Herod. Men läser man gamla trådar på Basenotes så klagar folk på perfomance även på äldre batchar med 78%. Typ 2018 är så dålig jämfört med min 2014 osv. Tror helt klart det oftast beror på att de jämför en helt sprillans "omogen" parfym med en likadan de haft i x antal år. Sen har ju uppenbart en reformulering skett just i PDMs sortiment eftersom alla har fått ökad alkoholmängd. Men visst behöver de stå sig lite. De är långt ifrån dåliga efter ett tag.

Sen blir man näsblind av vissa dofter. Just Herod har jag fått "klagomål" på många timmar efter trots att jag inte känner den ett smack själv längre. Så uppenbart luktar den, för andra, men inte för mig.

Btw.... Tuxedo FTW!!!
Köpte en äldre Layton med 78%. Bra tryck i den. Max två sprut. 1 räcker nog egentligen. Sitter i länge

Vänta, vem skickade Serge Lutens L´orpheline provet till mig?
Fick så mycket prover förra veckan, blev ett köp direkt!
Visar bara hur viktigt det är att blindprova dofter, för läser jag på
Fragrantica, så hade jag aldrig köpt den.
Kan nog vara top 15 för mig iallafall :)

Tack

Den kom nog från mig. Kul att du gillade den. Har en trevlig anis/lakrits not om jag minns rätt.

Så, vad rockar folket för dofter under den varmare delen av året? Tips?
Den bästa tiden parfymmässigt är ju nu! Men mina bästa tips för värmen kommer här:

Acqua di Parma - Fico di Amalfi (rätt kass performance, särskilt som nyöppnad)
Acqua di Parma - Colonia Intensa
Creed - Millésime Impérial
Creed - Original Vetiver
Creed - Royal Water
Dior - Homme Cologne
Floris - Neroli Voyage
Jean Paul Gaultier - Le Beau
Nishane - Wulóng Chá
Perris Monte Carlo - Mandarino di Sicilia
Profumum Roma - Acqua di Sale
Versace - Man Eau Fraiche
Xerjoff - Mefisto Gentiluomo
Xerjoff - Renaissance
Xerjoff - Torino21

Så, vad rockar folket för dofter under den varmare delen av året? Tips?

Beror helt på vilken del av året. Svårast tycker jag de varmaste dagarna är ärligt talat. Vår tycker jag är lättare, där finns ju hur mycket som helst (som listats fint här ovan).

Men för de varmaste dagarna:

• Tom Ford - Costa Azzurra (Du bör ha med en flaska till stranden och applicera var fjärde minut för att få någon prestanda. Marin med sjögräs).
  • The Fragrance Kitchen - Cosmos (Påminner rejält om ovan men med oerhört mkt bättre prestanda. Saknar dock sjögräsnoten, tyvärr).
  • Roja - Oceania
  • Galagher - Amongst waves (Doftar salt melon, vilket är en förvånandsvärt trivsam doft).
  • Galagher - Bergamust (Orangeblossom, bergamot och marina toner)
  • Guerlain - Homme (ska påminna om doften av en mojito, fan vet om det stämmer. Men gott som fan doftar den iaf).

Bubblare: Nasomatto - Megamare

- Denna doftar som en industrihamn i medelhavet. Japp, en industrihamn. En stor portion hav, salt, marint. En till dos med dova toner av primer, målarfärg och något som jag tycker påminner om blöt cement. Ett spray sitter hela semestern och överlever såväl tvättar som kärnvapenkrig.

Tillbaka
Topp