• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-TÄVLING med 15 000kr som priser, The holy grail! Kul tävling där alla kan vara med!

Prefab

Cartier
Min graal är Omega Seamaster 300 "Big Triangle" från 60-talet. En otroligt tuff klocka! Min nu bortgångne far hade en sån (och några omegor till) som han dessvärre gjorde sig av med på 80-talet när Quartz kändes så otroligt mycket mer praktiskt... :mad:
 

Bilagor

  • 11543882.jpg
    11543882.jpg
    49.2 KB · Visningar: 11

C-J

Panerai
2-Faktor
Kul med tävling!
Som nybliven förälder ändras ens tankesätt lite. Min graal skulle vara något som tål det mesta och som kan användas i vardagen men ändå är ”fin” nog att passera vidare.
Väljer denna IWC Tribute to ”3705” flieger chronograf😍
A0D364BA-0A69-4E36-A10E-78E707B6D86B.jpeg
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Mitt intresse för klockor började som så många andra med en ärvd klocka som jag ville veta mer om.
FCBAE8F7-A9E0-435B-B8D0-DEB317272D01.jpeg

Fast forward några år och Breitling återintroducerar Premier-linjen och börjar göra re-issues.
Ingen ren re-issue finns för min modell än, men denna kommer nära nog att vara en graal.
00CCACBA-44F3-4C56-983F-5B27B460A2CF.jpeg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Min far jobbade ett par år i London i början av sin karriär. Han slet mycket hårt i ett arbetsklimat som skilde sig mycket från Sverige men det var mödan värt eftersom han sakta men säkert jobbade sig uppåt i hierarkin. I samband med en stor befordran ville han markera höjdpunkten med något fint. Min far har hade fått höra av en kollega att det finns ett Schweiziskt varumärke "finare" än alla andra - Patek Philippe.

Så när det begav sig sökte han runt i olika second hand affärer som sålde klockor och kom till slut över en klocka han verkligen älskade. Det var en PP med signerad "Tiffany tavla" i 18 karat guld.
Inte visste han då att dessa är mycket sällsynta och åtråvärda utan det var bara något med den välbalanserade tavlan och eleganta utförandet som gjorde honom förälskad. Dessvärre kostade klockan mer än vad han först ville spendera så han tackade för sig och letade vidare. Men (som vi säkert många här känner igen) kunde han inte släppa just denna klockan så han gick tillbaka till butiken ett antal gånger "bestämd" att köpa den. Ändå så blev det ingen Patek Philippe utan han köpte en Longines.

Denna klocka levde kvar i hans tankar men i takt med att han gifte sig och skaffade mig och mina syskon prioriterades annat än stora klockköp.

Än idag jämrar han sig över att han aldrig slog till och jag har med stor skräckblandad förtjusning hört honom berätta historien i olika sammanhang ett antal gånger. Summan har blivit att denna klocka även blivit min Graal. Farsan var osäker på referensnumret men efter att ha granskat ett hundratal bilder är det närmsta han kommer ref. 3796. Det är så han vill minnas att den såg ut och han påstår att han än idag, ca 30 år senare, ser klockan glasklart framför sig.

1629298339454.png
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tudor snowflake m.n.

Varför?
När jag kom in i denna hobby fick jag veta att jag inte fick köpa en rolex sub från ad som var tanken, så blev en Tudor istället.
Läste på om Tudor och blev fast. Vad kan vara mer graal inom Tudor än en härjad mn, den har använts som den bör och bär på en historia
tudor-history-oyster-prince-submariner-marine-nationale-carrousel-02_mobile.jpg
Bra val måste jag säga! Cool historia och ett grymt utseende ✅
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Omega Speedmaster Apollo Soyuz (ref. 311.30.42.30.99.001)

En klocka som klarar av att på månen befinna sig,
ja vilken jäkla häftig grej!

Urtavlan är gjord från en äkta metoerit,
det måste jag få lov att kalla för ”bra skit”!

Till sist är Omega ett märke som jag alltid gillat,
vilket började med att jag som ung varit på pappas SMP och pillat.

En första vinst och 10.000 kr ej till denna grail räcker,
men första servicen det åtminstone täcker😉

Må nu bäste man eller kvinna vinna 🏆
3D4A969E-FB2B-44DC-A96C-B513BF0B3470.jpeg
 
Senast ändrad:

Watchie

Patek
2-Faktor
Mitt intresse för klockor började som så många andra med en ärvd klocka som jag ville veta mer om.
FCBAE8F7-A9E0-435B-B8D0-DEB317272D01.jpeg

Fast forward några år och Breitling återintroducerar Premier-linjen och börjar göra re-issues.
Ingen ren re-issue finns för min modell än, men denna kommer nära nog att vara en graal.
00CCACBA-44F3-4C56-983F-5B27B460A2CF.jpeg
Kungligt val….
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Skoj med tävling och något att liva upp regntunga skyar med.

Min grail är kanske inte bland de mest fantasifulla. Det är en Rolex GMT 1675. En av målen jag har är att skaffa en Rolex pepsi. Har sneglat på GS GMT’s modeller men de har inte riktigt samma charm som en vintage Rolex. Väljer ref. 1675 från 1976 för att det är en årsklocka.

Som på ständigt resande fot (när COVID inte härjar) skulle det vara fantastiskt att kunna bygga på minnen och proveniens på en redan 45-årig klocka och verkligen fortsätta använda den för det som den var byggd för. Väl här hemma skulle den andra tidszonen följa den lokala tiden för frun som även hon reser en del.
4D2718F3-1CBA-46FA-B970-2F1C002FBE1D.jpeg
📷Från Chrono 24
För den som är nyfiken på referensen så omnämns den @3.55 i nedan video.
 
Senast ändrad:

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har länge varit denna, Patek 2499 i platinum. Tillverkad -87. En av två som gjordes av två sista urvekten i serien! Den andra ägs av familjen Stern. Den andra hamnade på marknaden. Tidigare ägaren Eric Clapton.

Evighetskalendernas evighetskalender. Totalt möjlig att få tag på, eller ens få se en IRL någonsin. Helt i linje med graal-definitionen som jag tolkar det.
Men så otroligt vacker och balanserad klocka, trots mängden komplikationer. I Perfekta måttet 37.5 mm.

Nu får bilderna tala för sig själva..

1629299308360.png


1629299751199.png
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Vilket kul och generöst initiativ @Sthlm-Nicklas! Jag är gärna med och tävlar.

Min gral är en Rolex Space Dweller.

Motivering:
Jag älskar Rolex Explorer, både min egen 114270 (som jag även valt att gravera baklocket på) och andra referenser i serien. För mig är det en bruksklocka som ska användas i vått och torrt.

En Explorer 1016 vore jättekul att äga och använda en dag, men pratar vi graal så blir det istället Space Dweller. Det är en klocka som är identisk med 1016, men som tillverkades och såldes enbart för den japanska marknaden. De skulle visst var extra intresserade av rymdfart där, men modellen sålde dåligt. Så pass dåligt att det är oerhört få exemplar som man känner till som är i omlopp idag.

Detta är den ultimata ”stealth-wealth-klockan”. En klocka som är så ovanlig att den nästan inte finns. Och tanken på att glida runt med en sån på diverse äventyr och flyga helt under radarn känns väldigt spännande!

Sen ger rymdtemat en extra dimension till klockan för mig då företaget som min farfars far grundade byggde delar till the lunar roving vehicle. Det finns alltså delar som vi har tillverkat som finns kvar på månen!

Planerna står i linje den dagen jag kommer över en Rolex Space Dweller!

517C5C92-C7E6-44B7-8E50-A3BACE7C3CB4.jpeg
Riktigt cool! Visste inte att space dweller existerade.
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Rolex Sea-Dweller 4000 116600

Jag har alltid önskat mig en Submariner date utan datumbubbla. Vet inte varför men jag har oerhört svårt för datumbubblor. Tycker på något vis att de förvränger hela klockan. En Sea-Dweller 4000 är såvitt jag vet det närmsta man kan komma då den också är 40mm istället för 43 som de nyare modellerna.
images.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad sägs om en tävling att kickstarta hösten med! :)
Sommaren är inte riktigt slut än men snart är det höst igen!
För att sprida lite glädje och nytta på forumet så tar jag initiativet att sätta ihop en rolig tävling med fina priser,
för vad är bättre än cash! Eller Swish i det här fallet.

1:a Pris 10 000 kr

2:a Pris 4000 kr

3:e Pris 1000 kr

MV5BN2IyNTE4YzUtZWU0Mi00MGIwLTgyMmQtMzQ4YzQxYWNlYWE2XkEyXkFqcGdeQXVyNjU0OTQ0OTY@._V1_.jpg


Väldigt enkelt och kul om jag får säga det själv!
Berätta om din graal och motivera!
Bästa motivering och bild vinner 1:a pris!
Näst bäst vinner andra priset och sedan finns ett tröstpris för den som kommer 3a.
Pengarna kanske inte räcker din din graal, men man måste ju börja spara någon gång :)
Pengarna man vinner kan man såklart göra vad man vill med, tex du kanske
vill betala fakturan för ditt medlemskap till socialdemokraterna...


Regler:

Berätta om vilken din graal är, bifoga en bild och en motivering i text.
Max ett bidrag per person, max en bild per person.
För att kunna vinna så måste klockan existera och du måste ha
like:at denna post från mig(eller valfri smiley), för att tävlingen stänger vid 100 deltagare,
vilket framgår vid 100 likes.

DIN GRAAL MÅSTE FINNAS MED I TRÅDEN NÄR VI NÅR 100 LIKES!

Alla får vara med såklart. Jag är domare,
så se mig som en diktator :) Vinsten betalas via Swish.

Ha så kul, peppa varandra och diskutera klockor i tråden,
helt okej att kommentera andras bidrag. Vi sprider
lite glädje och hoppas att alla GTG:er kommer igång till
hösten och vi kanske ses på en stor fylle GTG i höst :) Hoppas att ni har klarat
er okej från Covid-19, jag vet att många har haft det svårt!


Tack för ett bra forum och välkommen till alla nya medlemmar!
(hoppas att denna tråd är okej, någon mod som kan bekräfta 😊 )


Kom ihåg att en graal inte behöver vara dyr eller omöjlig att få tag på, även om
dem ofta är det! Motivera bara den graal-klockan som du skulle älska att äga.
Här nedan ser ni två klockor jag har köpt senaste veckan som jag älskar!
Kör så länge det är kul!

20210817_135419.jpg





Ha så kul!
20180321_204902.jpg


(Laarg ne je rä iarenap)

DIN GRAAL MÅSTE FINNAS MED I TRÅDEN NÄR VI NÅR 100 LIKES!
Grym tävling :)

Min graal just nu är denna UG uni-compax 884100/01 aka big-eye. Motiveringen är att jag verkligen går igång på utseendet, snyggaste klockan jag sett typ, vintage, skön patina, lagom ovanlig, perfekt storlek, lite mysiga färginslag, anrik tillverkare. En perfekt vardagsklocka, som jag lätt skulle kunna köra 24/7. Kanske finns en liten möjlighet att någongång köpa den, men chansen är nog inte så stor...

Screenshot_20210818-171218_Chrome.jpg
 

Falken

Panerai
H. Moser swiss mad watch med en prislapp på 1,081,291 CHF (10 mill-ish). Också kallad: "The most Swiss watch ever created".

Motivering: Älskar ost så hade varit mäktigt glida runt med just det i ett armbandsur som dessutom ger en liten känga till det dåliga med schweiziska klockindustrin 🧀🧀🧀
771367FF-DB02-49E1-B4A0-77D4089FFBFB.jpeg
 

jpp

Breitling
Måste idag säga denna VC Historique Americaine 1921!
För mig skulle en graal vara något man kan ta genom hela livet på många av de viktigare tillfällena i livet. Och när man har den skulle den både märkas för både intresserade och andra, utan att ta för mycket plats.

Det är något med denna som jag tycker är så jäkla skönt, vridningen och att den är fyrkantig. Bara kolla på kronan asså.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210818-173640.jpg
    Screenshot_20210818-173640.jpg
    154.7 KB · Visningar: 8

Affe

Una vida loca
2-Faktor
SHIT...vilken jävla frikostig tavling @Sthlm-Nicklas 🥳

Denna har jag fluktat länge på, missade att köpa den från Kaplans, då gick den för 13.600Kr har jag för mig, glömde helt av att höja mitt pågående bud. Var på G att köpa från C24 när dom låg runt 45K, men det fanns roligare klockor tyckte man då, så jag kom aldrig till skott! En klocka jag verkligen skulle vilja ha i min samling. Nu ligger dom tyvärr norr om 100k.

Motiveringen lyder: Med denna så skulle jag pissa på många Rolex-nissar och visar va skåpet skulle stå, skulle även bli ensam om denna klocka på KS, bara det är en fjäder i hatten! Men framför allt så är det allt annat än en Sosseklocka :cool:


Denna Omega Speedmaster 376.0822 kallas även för Holy Grail.

1629301317928.png
 
Senast ändrad:

JeppeH

Omega
Trevligt och generöst initiativ.

En av mina graals, kanske den främsta, är en IWC Ingenieur 3305.

Min storebror Henrik övervägde i dryga 20-års åldern att bli urmakare men började jobba som programmerare istället. Vi pratade en hel del klockor och han störde sig på alla ”vanliga” Rolex och Omegor han stötte på i yrkessammanhang.

Henrik fäste sig för udda fåglar och hade tänkt köpa en IWC Ingenieur av modernare snitt. Tyvärr hann han inte köpa någon utan gick hastigt och oväntat bort sommaren 2020.

Som en hyllning till honom ska jag någon gång bära en Ingenieur från hans födelseår 1983. 3305 är en riktigt snygg modell och det är alltid fint med prylar med en djupare betydelse.
 

Bilagor

  • 640EAE46-AE2E-400C-B393-679F98D98F62.png
    640EAE46-AE2E-400C-B393-679F98D98F62.png
    316 KB · Visningar: 12

Hugo.paulsson

Breitling
Min absoluta graal är denna Patek Philippe 5905R. Vad det speciella med denna klockan är har jag inte riktigt listat ut, utan det var kärlek vid första ögonkastet. Jag är 17 år gammal vilket såklart betyder att jag inte har samma ekonomiska förutsättning som alla andra klocknördar. Därför kan jag bara fantisera om klockor från till exempel Patek till Rolex. Idag har jag inga dyra klockor direkt men det betyder inte att jag är oerfaren, mitt mål i livet är att en gång kunna köpa denna klocka. Första gången jag såg den var i en Youtube video och jag tyckte att Rosé guldet kompletterar den chokladmörka tavlan så grymt snyggt, detta avslutas med ett väldigt snyggt men framförallt elegant svart läderarmband.
Just denna klockan är speciell och någon dag i mitt liv ska jag ha den på armen. Det är spikat och jag ska kriga tills den dagen kommer.

1629301782759.png
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kul @Sthlm-Nicklas!! :D
En graal för mig är nåt som är mer eller mindre ouppnåeligt. Om man dessutom får drömma fritt så vore det extra kul med nåt som sätter lite guldkant på tillvaron, gärna på flera olika sätt.
Denna RM 69 TOURBILLON EROTIC tickar dessa boxar för mig. Dessutom kan den hjälpa till att skänka lite glädje till närstående... Den är både ouppnåelig och så underbart knasig att den hamnar på första plats i min jakt på The holy Grail.

1629302273076.png
 
Trevligt och generöst initiativ.

En av mina graals, kanske den främsta, är en IWC Ingenieur 3305.

Min storebror Henrik övervägde i dryga 20-års åldern att bli urmakare men började jobba som programmerare istället. Vi pratade en hel del klockor och han störde sig på alla ”vanliga” Rolex och Omegor han stötte på i yrkessammanhang.

Henrik fäste sig för udda fåglar och hade tänkt köpa en IWC Ingenieur av modernare snitt. Tyvärr hann han inte köpa någon utan gick hastigt och oväntat bort sommaren 2020.

Som en hyllning till honom ska jag någon gång bära en Ingenieur från hans födelseår 1983. 3305 är en riktigt snygg modell och det är alltid fint med prylar med en djupare betydelse.

Beklagar bortgången av din bror 🙏
Väldigt fin klocka det där. Skulle vara fint om du fick tag i en sån och bära den för att hedra minnet av honom.
 

Solvik

Panerai
Verkligen generös och kul tävling, tack @Sthlm-Nicklas !

Jag blev tvungen att tänka efter lite men ärligt talat måste det bli klockan jag återkommande drömmer om och suktar efter. Det är lätt att skena iväg och sätta graalen på klockan man är chanslös på och det har nog varit svaret när jag svarat på frågan för många många år sen. Men drömklockan jag nån dag ska äga är en Movado Super Sub Sea. Motivering: Klart snyggaste klockan ever made!
EF075C6A-232C-446C-B841-2BEEC80BA3F2.png
 

frere

Audemars
2-Faktor
A3F221BE-3EC3-40E4-B5AC-BF5DB8D83FBC.jpeg

Denna slitna nautilus! Årsklocka för mig men framförallt världens första co-axialarmbandsur med ett verk modifierat av ingen mindre än George Daniels själv (googla!), som dessutom sägs ha burit och slitit klockan i 10 år därefter. Ovärderligt museiföremål, helt orimlig och solklart graalmaterial!
 
Topp