Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte ännu... räknar med att plocka ut den inom 30 dagar!
Kul! Vad fick du för tid? Jag har aldrig kört där och har bara kört bana enstaka gånger så det vore kul att få någon typ av referens.Kul! Var där i somras men kanske är dags för ett återbesök
Den som väntar på något gott.. förstår att du ser fram emot det!Inte ännu... räknar med att plocka ut den inom 30 dagar!
Oj minns inte men ingen tid jag skriver upp på cv:t Körde två varv i min så gott som splitternya Porsche och allt som ekade i huvudet var ”här gäller inte försäkringen”.Kul! Vad fick du för tid? Jag har aldrig kört där och har bara kört bana enstaka gånger så det vore kul att få någon typ av referens.
Kul! Vad fick du för tid? Jag har aldrig kört där och har bara kört bana enstaka gånger så det vore kul att få någon typ av referens.
Oj minns inte men ingen tid jag skriver upp på cv:t Körde två varv i min så gott som splitternya Porsche och allt som ekade i huvudet var ”här gäller inte försäkringen”.
Att 'tävla' och börja jaga tid första gången man är nere känns ganska riskfyllt, iaf. förutsatt att det är TF man skall köra. Räckena är dyra nu för tiden.
Njut av upplevelsen är mitt tips och se till att komma hem med hel bil!
Det får bli lite försiktigt såklart men är också där för att pressa bilen/mig lite (inom rimliga gränser) vilket inte tillåter sig göras på vanliga vägar
Jag tror det är ytterst få som kan åka ner och pressa en modern prestandabil på ringen första gången man kommer ner. En 120 hk Golf GTi från 80-talet är fullt tillräckligt när man lär sig hitta runt bildligt talat. Det är många kurvor, dolda krön att lära sig och vädret växlar och med det underlag och väggrepp. Ont om avåkningszoner runt banan. Många väldigt erfarna förare blandat med oerfarna leder till farliga incidenter dagligen. Det gäller att vara ödmjuk.
Det är en fantastisk bana som jag gärna åker tillbaka till. Har lösa planer på att åka ner i år, men det är öppet. Vi får helt enkelt se hur det blir med den saken.
Du har enormt rätt och det gäller egentligen alla banor men framförallt green hell. Jag har kört min nuvarande bil på bana 3 gånger och i hela livet kanske jag varit på 6-7 bandagar. Golfen hade varit lika övermäktig som Porschen men man gör det ju mest för att få ett minne ihop med bilen
Jag tog ner min bil också för att jag ville ha minnena på ringen första gången och jag tänkte att jag som sagt lika gärna hade kunnat åka en standardbil och fått ut lika mycket erfarenhet av banan. Hade kört en hel del bana både med bil och mc innan dess. Ringen är något helt annat. Kräver mycket mer respekt av alla de skäl jag tog upp i det andra inlägget.
När man lär sig hur banan går så kan man pressa bilen mer, men begränsningen är inte bilen på ringen. Det är föraren och de yttre omständigheterna som man måste ha respekt för. Det är många egon som krossas på ringen.
Åk ner för att ha roligt. Träffa likasinnade oavsett om de har en exklusiv bil eller bara något de modifierat efter eget huvud. Ta med dig alla minnen hem. Det är ett gift.
Det är det. Något som också förvånade mig är hur mycket g-krafter det är, framförallt innan blinda kurvor. Det är något helt annat än att sitta hemma i soffan och öva i en simulator. Men en upplevelse är det, och en upplevelse att åka dit genom Tyskland och Autobahn. Man kan ju till exempel ta reda på sin toppfart där, vilken verkar stämma ganska bra med tillverkarens uppgifterDet finns ju en anledning till att ’rent4ring’ och liknande hyrfirmor har använt sig av Suzuki Swift och liknande - mer än nog för de flesta på ringen.
Skulle man vara välkommen i klocksnacket om man hänger på med motorcykel?Ja, ta det chill!
...själv fick jag hybris efter 10-15 varv på trötta däck på svensk bana. Tyckte alla körde långsamt. Fick sen köra utan att ligga bakom nån 2 varv... sen låg man bredsida ut i gräset i 100 blås med en Porsche cab. Vidrig tur att jag bara hyvlade av gräsmatta hela vägen utan att börja rolla.
Ja, det gjorde jag inte om. Varken snålåka på trötta däck för att inte slösa på ett par nyköpta puckar. Sen att tro att man bemästrar bilens och sina egna skills.
autoban är också nåt att fundera över. Jag har kört fort där men haft marginaler. Är man uppe o trycker en bit över 200 måste man scanna av potentiella faror jävligt långt fram.
ett par bilar längre fram än mig på väg norrut på autoban var det 3 bilar som rejsade vid blöt vägbana. Två dog.
Nu ska jag inte vara en partypooper. Kör bara kör. Garageköra bilar är helt värdelöst. Använd bilen! Testa gränser. Välj dina risker bara.
Skulle man vara välkommen i klocksnacket om man hänger på med motorcykel?
Så ni menar att Ringen är svårare än vår svenska mästerbana Ring Knutstorp? ;-) Hehe nej, jag förstår poängen och tar till mig av feedbacken.
Har inget ego på bana, men har blivit lite biten av att köra fort/svänga fort så körningen visst blir det försiktigt körande men också ett visst mått av ”pressande” inom mina egna gränser.
Bra och matnyttiga tips för en nybörjare! Ska kolla upp de andra banorna också men självklart vore det en upplevelse att testa ”ringen”.Steg 1, Glöm det där med tider på ringen tills vidare...
Steg 2 är att hitta runt och bara det kräver rätt många varv även för de som kört simulator. Satsa istället på att hitta ett fint spår och bra flyt i lagom tempo, fort kan det gå ändå.
Ett bra tips är att börja köra några varv i riktigt lungt tempo och bara memorera namnen (det finns skyltar) på de kurvor/sektioner där det blir knixigt. Särskilt där det blir knixigt efter högfartssträckor. Då vet du var du INTE ska stå på utan ta det extra lungt. Typiskt exempel är adenauer forst där otaliga personer kraschat på första varvet.
Sedan kan du memorera var man kan stå på fullt, ex flugplats och bergwerk och så har du två ställen där du kan sätta plattan i mattan genom härliga sektioner utan risk. Onödigt och livsfarligt att försöka stå på fullt i ex schwedenkreutz eller fuchsröhe vilket många försöker sig på efter att ha läst om dessa legendariska "plattan i mattan för de modiga".
Ringen är nog den bana som är mest olik alla andra banor.
Ett annat tips om ni ska ner är att kolla om det inte är track day (med ex pisten club) på Spa-francochamps samtidigt. En helt fantastisk bana som jag faktiskt hellre kör än ringen. Den ligger ganska nära ringen.
Ja, ringen är ett "måste" att ha provat och en väldigt speciell upplevelse. Tänk skidort men byt ut snö mot asfalt och skidor mot bilar.Bra och matnyttiga tips för en nybörjare! Ska kolla upp de andra banorna också men självklart vore det en upplevelse att testa ”ringen”.
Steg 1, Glöm det där med tider på ringen tills vidare...
Steg 2 är att hitta runt och bara det kräver rätt många varv även för de som kört simulator. Satsa istället på att hitta ett fint spår och bra flyt i lagom tempo, fort kan det gå ändå.
Ett bra tips är att börja köra några varv i riktigt lungt tempo och bara memorera namnen (det finns skyltar) på de kurvor/sektioner där det blir knixigt. Särskilt där det blir knixigt efter högfartssträckor. Då vet du var du INTE ska stå på utan ta det extra lungt. Typiskt exempel är adenauer forst där otaliga personer kraschat på första varvet.
Sedan kan du memorera var man kan stå på fullt, ex flugplats och bergwerk och så har du två ställen där du kan sätta plattan i mattan genom härliga sektioner utan risk. Onödigt och livsfarligt att försöka stå på fullt i ex schwedenkreutz eller fuchsröhe vilket många försöker sig på efter att ha läst om dessa legendariska "plattan i mattan för de modiga".
Ringen är nog den bana som är mest olik alla andra banor.
Ett annat tips om ni ska ner är att kolla om det inte är track day (med ex pisten club) på Spa-francochamps samtidigt. En helt fantastisk bana som jag faktiskt hellre kör än ringen. Den ligger ganska nära ringen.
Som en van Tysklandsroad-trippare är jag benägen att hålla med ...samtidigt som jag inte håller med. Det gäller att hitta rätt tider att köra på. Vägbyggen är en sak, och de pågår ganska ofta - men de brukar inte rodda så mycket med vägarna på våren. Söndagar är ju f ö annars trevligt då enbart vissa lastbilar får vistas på vägarna.Autobahn är kraftigt överskattat. Det är för mycket trafik, man har rätt begränsat med fri fart sträckor, mycket vägbyggen och köer. Snitthastigheten är lägre än på Svensk motorväg generellt när man slår ihop mixen. Man ska ha det lugnt där också. Köra igen tid på de friare sträckorna för tid man förlorat på vägbyggen och köer ökar bara stress och olycksrisken.
Som en van Tysklandsroad-trippare är jag benägen att hålla med ...samtidigt som jag inte håller med. Det gäller att hitta rätt tider att köra på. Vägbyggen är en sak, och de pågår ganska ofta - men de brukar inte rodda så mycket med vägarna på våren. Söndagar är ju f ö annars trevligt då enbart vissa lastbilar får vistas på vägarna.
Kör hellre snabbt och långt på Autobahn än random motorväg i Sverige. Det tyskarna är duktiga på är att indikera vart man ska - ett måste när man ligger i 200+ km/h.