• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-träff på Nurnburgring (sommar 2020)

Kul! Var där i somras men kanske är dags för ett återbesök :)

31084425-5A7C-4C65-AAF2-392AD1CC84DB.jpeg
A27ECECB-1079-41E4-B916-1896A88780EC.jpeg
 
Kul! Vad fick du för tid? Jag har aldrig kört där och har bara kört bana enstaka gånger så det vore kul att få någon typ av referens.

Att 'tävla' och börja jaga tid första gången man är nere känns ganska riskfyllt, iaf. förutsatt att det är TF man skall köra. Räckena är dyra nu för tiden.

Njut av upplevelsen är mitt tips och se till att komma hem med hel bil! :)
 
Oj minns inte men ingen tid jag skriver upp på cv:t :D Körde två varv i min så gott som splitternya Porsche och allt som ekade i huvudet var ”här gäller inte försäkringen”.
Att 'tävla' och börja jaga tid första gången man är nere känns ganska riskfyllt, iaf. förutsatt att det är TF man skall köra. Räckena är dyra nu för tiden.

Njut av upplevelsen är mitt tips och se till att komma hem med hel bil! :)


Det får bli lite försiktigt såklart men är också där för att pressa bilen/mig lite (inom rimliga gränser) vilket inte tillåter sig göras på vanliga vägar :)
 
Det får bli lite försiktigt såklart men är också där för att pressa bilen/mig lite (inom rimliga gränser) vilket inte tillåter sig göras på vanliga vägar :)

Kommer bli en fantastisk upplevelse! Ha grymt skoj!

Är dock ganska övertygad om att det finns lämpligare banor att verkligen pressa bilen till sitt yttersta på. Gröna Helvetet är dock en upplevelse i sig!
 
  • Like
Reactions: LS
Jag tror det är ytterst få som kan åka ner och pressa en modern prestandabil på ringen första gången man kommer ner. En 120 hk Golf GTi från 80-talet är fullt tillräckligt när man lär sig hitta runt bildligt talat. Det är många kurvor, dolda krön att lära sig och vädret växlar och med det underlag och väggrepp. Ont om avåkningszoner runt banan. Många väldigt erfarna förare blandat med oerfarna leder till farliga incidenter dagligen. Det gäller att vara ödmjuk.

Det är en fantastisk bana som jag gärna åker tillbaka till. Har lösa planer på att åka ner i år, men det är öppet. Vi får helt enkelt se hur det blir med den saken.
 
Jag tror det är ytterst få som kan åka ner och pressa en modern prestandabil på ringen första gången man kommer ner. En 120 hk Golf GTi från 80-talet är fullt tillräckligt när man lär sig hitta runt bildligt talat. Det är många kurvor, dolda krön att lära sig och vädret växlar och med det underlag och väggrepp. Ont om avåkningszoner runt banan. Många väldigt erfarna förare blandat med oerfarna leder till farliga incidenter dagligen. Det gäller att vara ödmjuk.

Det är en fantastisk bana som jag gärna åker tillbaka till. Har lösa planer på att åka ner i år, men det är öppet. Vi får helt enkelt se hur det blir med den saken.

Du har enormt rätt och det gäller egentligen alla banor men framförallt green hell. Jag har kört min nuvarande bil på bana 3 gånger och i hela livet kanske jag varit på 6-7 bandagar. Golfen hade varit lika övermäktig som Porschen men man gör det ju mest för att få ett minne ihop med bilen :)
 
Du har enormt rätt och det gäller egentligen alla banor men framförallt green hell. Jag har kört min nuvarande bil på bana 3 gånger och i hela livet kanske jag varit på 6-7 bandagar. Golfen hade varit lika övermäktig som Porschen men man gör det ju mest för att få ett minne ihop med bilen :)

Jag tog ner min bil också för att jag ville ha minnena på ringen första gången och jag tänkte att jag som sagt lika gärna hade kunnat åka en standardbil och fått ut lika mycket erfarenhet av banan. Hade kört en hel del bana både med bil och mc innan dess. Ringen är något helt annat. Kräver mycket mer respekt av alla de skäl jag tog upp i det andra inlägget.

När man lär sig hur banan går så kan man pressa bilen mer, men begränsningen är inte bilen på ringen. Det är föraren och de yttre omständigheterna som man måste ha respekt för. Det är många egon som krossas på ringen.

Åk ner för att ha roligt. Träffa likasinnade oavsett om de har en exklusiv bil eller bara något de modifierat efter eget huvud. Ta med dig alla minnen hem. Det är ett gift.
 
Som flera skriver... första gången så skall du inte pressa dig själv, avåkningszonerna är få och små.
 
  • Like
Reactions: LS
Jag tog ner min bil också för att jag ville ha minnena på ringen första gången och jag tänkte att jag som sagt lika gärna hade kunnat åka en standardbil och fått ut lika mycket erfarenhet av banan. Hade kört en hel del bana både med bil och mc innan dess. Ringen är något helt annat. Kräver mycket mer respekt av alla de skäl jag tog upp i det andra inlägget.

När man lär sig hur banan går så kan man pressa bilen mer, men begränsningen är inte bilen på ringen. Det är föraren och de yttre omständigheterna som man måste ha respekt för. Det är många egon som krossas på ringen.

Åk ner för att ha roligt. Träffa likasinnade oavsett om de har en exklusiv bil eller bara något de modifierat efter eget huvud. Ta med dig alla minnen hem. Det är ett gift.

Det finns ju en anledning till att ’rent4ring’ och liknande hyrfirmor har använt sig av Suzuki Swift och liknande - mer än nog för de flesta på ringen.
 
  • Like
Reactions: LS
Det finns ju en anledning till att ’rent4ring’ och liknande hyrfirmor har använt sig av Suzuki Swift och liknande - mer än nog för de flesta på ringen.
Det är det. Något som också förvånade mig är hur mycket g-krafter det är, framförallt innan blinda kurvor. Det är något helt annat än att sitta hemma i soffan och öva i en simulator. Men en upplevelse är det, och en upplevelse att åka dit genom Tyskland och Autobahn. Man kan ju till exempel ta reda på sin toppfart där, vilken verkar stämma ganska bra med tillverkarens uppgifter :D
 
Ja, ta det chill!

...själv fick jag hybris efter 10-15 varv på trötta däck på svensk bana. Tyckte alla körde långsamt. Fick sen köra utan att ligga bakom nån 2 varv... sen låg man bredsida ut i gräset i 100 blås med en Porsche cab. Vidrig tur att jag bara hyvlade av gräsmatta hela vägen utan att börja rolla.

Ja, det gjorde jag inte om. Varken snålåka på trötta däck för att inte slösa på ett par nyköpta puckar. Sen att tro att man bemästrar bilens och sina egna skills.

autoban är också nåt att fundera över. Jag har kört fort där men haft marginaler. Är man uppe o trycker en bit över 200 måste man scanna av potentiella faror jävligt långt fram.

ett par bilar längre fram än mig på väg norrut på autoban var det 3 bilar som rejsade vid blöt vägbana. Två dog.


Nu ska jag inte vara en partypooper. Kör bara kör. Garageköra bilar är helt värdelöst. Använd bilen! Testa gränser. Välj dina risker bara.
 
  • Like
Reactions: LS
Ja, ta det chill!

...själv fick jag hybris efter 10-15 varv på trötta däck på svensk bana. Tyckte alla körde långsamt. Fick sen köra utan att ligga bakom nån 2 varv... sen låg man bredsida ut i gräset i 100 blås med en Porsche cab. Vidrig tur att jag bara hyvlade av gräsmatta hela vägen utan att börja rolla.

Ja, det gjorde jag inte om. Varken snålåka på trötta däck för att inte slösa på ett par nyköpta puckar. Sen att tro att man bemästrar bilens och sina egna skills.

autoban är också nåt att fundera över. Jag har kört fort där men haft marginaler. Är man uppe o trycker en bit över 200 måste man scanna av potentiella faror jävligt långt fram.

ett par bilar längre fram än mig på väg norrut på autoban var det 3 bilar som rejsade vid blöt vägbana. Två dog.


Nu ska jag inte vara en partypooper. Kör bara kör. Garageköra bilar är helt värdelöst. Använd bilen! Testa gränser. Välj dina risker bara.
Skulle man vara välkommen i klocksnacket om man hänger på med motorcykel?
 
Med tanke på väderomslagen på ringen och att det i princip är en landsväg som är enkelriktad blir däcken inte så varma som på en svensk motorbana. Man behöver inga särskilda däck där. Som oerfaren kan man lämna r-däck och dylikt hemma. I synnerhet om man tänker köra bilen fram och tillbaka genom Tyskland där vädret inte är särskilt pålitligt heller. Autobahn sliter mer på däcken än vad ringen gör. Ringen är heller inte så hård mot bromsarna. Det finns gott om sträckor där bromsarna får kylning till skillnad från en liten svensk motorbana. Men man ska så klart se till att bromsarna är i prima skick med fräsch bromsvätska och däck i bra skick av bra kvalitet.

Autobahn är kraftigt överskattat. Det är för mycket trafik, man har rätt begränsat med fri fart sträckor, mycket vägbyggen och köer. Snitthastigheten är lägre än på Svensk motorväg generellt när man slår ihop mixen. Man ska ha det lugnt där också. Köra igen tid på de friare sträckorna för tid man förlorat på vägbyggen och köer ökar bara stress och olycksrisken.

Sedan är Autobahn en imponerande infrastruktur. Att man kan hålla dem i så bra skick trots all trafik. Hatten av till tyskarna. Hatten av även för att man inte faller för politik korrekthet med att avskaffa de fria sträckorna. Man har tolerans och sätter ansvarskrav på förarna individuellt. Om det händer en olycka så ställs man till svars.

Autobahn är kanske roligt i 10 min. Finns ett partytrick.

Ett tips om ni bor i Sydsverige och ska till ringen är att ta kvälls färjan från Malmö till Travemünde. Då börjar ni resan i Tyskland på morgonen och kan vara framme runt lunchtid på ringen och vara relativt utvilade och fräscha istället för att köra tidigt på morgonkvisten hemifrån.
 
  • Like
Reactions: LS
Så ni menar att Ringen är svårare än vår svenska mästerbana Ring Knutstorp? ;-) Hehe nej, jag förstår poängen och tar till mig av feedbacken.

Har inget ego på bana, men har blivit lite biten av att köra fort/svänga fort så körningen visst blir det försiktigt körande men också ett visst mått av ”pressande” inom mina egna gränser.
 
Så ni menar att Ringen är svårare än vår svenska mästerbana Ring Knutstorp? ;-) Hehe nej, jag förstår poängen och tar till mig av feedbacken.

Har inget ego på bana, men har blivit lite biten av att köra fort/svänga fort så körningen visst blir det försiktigt körande men också ett visst mått av ”pressande” inom mina egna gränser.

Det kommer bli svinkul! :)

...och jag har sett min beskärda del av krossade egon (och kolfibersplitters) även på svenska banor.
 
Steg 1, Glöm det där med tider på ringen tills vidare...

Steg 2 är att hitta runt och bara det kräver rätt många varv även för de som kört simulator. Satsa istället på att hitta ett fint spår och bra flyt i lagom tempo, fort kan det gå ändå.

Ett bra tips är att börja köra några varv i riktigt lungt tempo och bara memorera namnen (det finns skyltar) på de kurvor/sektioner där det blir knixigt. Särskilt där det blir knixigt efter högfartssträckor. Då vet du var du INTE ska stå på utan ta det extra lungt. Typiskt exempel är adenauer forst där otaliga personer kraschat på första varvet.

Sedan kan du memorera var man kan stå på fullt, ex flugplats och bergwerk och så har du två ställen där du kan sätta plattan i mattan genom härliga sektioner utan risk. Onödigt och livsfarligt att försöka stå på fullt i ex schwedenkreutz eller fuchsröhe vilket många försöker sig på efter att ha läst om dessa legendariska "plattan i mattan för de modiga".

Ringen är nog den bana som är mest olik alla andra banor.

Ett annat tips om ni ska ner är att kolla om det inte är track day (med ex pisten club) på Spa-francochamps samtidigt. En helt fantastisk bana som jag faktiskt hellre kör än ringen. Den ligger ganska nära ringen.
 
Steg 1, Glöm det där med tider på ringen tills vidare...

Steg 2 är att hitta runt och bara det kräver rätt många varv även för de som kört simulator. Satsa istället på att hitta ett fint spår och bra flyt i lagom tempo, fort kan det gå ändå.

Ett bra tips är att börja köra några varv i riktigt lungt tempo och bara memorera namnen (det finns skyltar) på de kurvor/sektioner där det blir knixigt. Särskilt där det blir knixigt efter högfartssträckor. Då vet du var du INTE ska stå på utan ta det extra lungt. Typiskt exempel är adenauer forst där otaliga personer kraschat på första varvet.

Sedan kan du memorera var man kan stå på fullt, ex flugplats och bergwerk och så har du två ställen där du kan sätta plattan i mattan genom härliga sektioner utan risk. Onödigt och livsfarligt att försöka stå på fullt i ex schwedenkreutz eller fuchsröhe vilket många försöker sig på efter att ha läst om dessa legendariska "plattan i mattan för de modiga".

Ringen är nog den bana som är mest olik alla andra banor.

Ett annat tips om ni ska ner är att kolla om det inte är track day (med ex pisten club) på Spa-francochamps samtidigt. En helt fantastisk bana som jag faktiskt hellre kör än ringen. Den ligger ganska nära ringen.
Bra och matnyttiga tips för en nybörjare! Ska kolla upp de andra banorna också men självklart vore det en upplevelse att testa ”ringen”.
 
Steg 1, Glöm det där med tider på ringen tills vidare...

Steg 2 är att hitta runt och bara det kräver rätt många varv även för de som kört simulator. Satsa istället på att hitta ett fint spår och bra flyt i lagom tempo, fort kan det gå ändå.

Ett bra tips är att börja köra några varv i riktigt lungt tempo och bara memorera namnen (det finns skyltar) på de kurvor/sektioner där det blir knixigt. Särskilt där det blir knixigt efter högfartssträckor. Då vet du var du INTE ska stå på utan ta det extra lungt. Typiskt exempel är adenauer forst där otaliga personer kraschat på första varvet.

Sedan kan du memorera var man kan stå på fullt, ex flugplats och bergwerk och så har du två ställen där du kan sätta plattan i mattan genom härliga sektioner utan risk. Onödigt och livsfarligt att försöka stå på fullt i ex schwedenkreutz eller fuchsröhe vilket många försöker sig på efter att ha läst om dessa legendariska "plattan i mattan för de modiga".

Ringen är nog den bana som är mest olik alla andra banor.

Ett annat tips om ni ska ner är att kolla om det inte är track day (med ex pisten club) på Spa-francochamps samtidigt. En helt fantastisk bana som jag faktiskt hellre kör än ringen. Den ligger ganska nära ringen.

Spa-francorchamps är verkligen värd ett besök samtidigt om man har möjlighet. Fantastisk bana. Det är en riktig motorbana. Går hårdare på däck och bromsar än ringen. Tänk på att det även här är ostadigt väder.

Kan man ta två flugor i en smäll, dvs besöka både ringen och Spa-francorchamps ska man göra det. De ligger rätt nära varandra som du skriver. Det är vackra miljöer runt bägge banorna. Man passerar fina pittoreska byar längst vägen.

Man kan också ta och kolla in de tyska vindistrikten runt Moseldalen t ex Cochem. Finns många fina kurviga vägar utanför Nürburgring. Så missa inte att se er omkring lite om ni åker dit.
 
Autobahn är kraftigt överskattat. Det är för mycket trafik, man har rätt begränsat med fri fart sträckor, mycket vägbyggen och köer. Snitthastigheten är lägre än på Svensk motorväg generellt när man slår ihop mixen. Man ska ha det lugnt där också. Köra igen tid på de friare sträckorna för tid man förlorat på vägbyggen och köer ökar bara stress och olycksrisken.
Som en van Tysklandsroad-trippare är jag benägen att hålla med ...samtidigt som jag inte håller med. Det gäller att hitta rätt tider att köra på. Vägbyggen är en sak, och de pågår ganska ofta - men de brukar inte rodda så mycket med vägarna på våren. Söndagar är ju f ö annars trevligt då enbart vissa lastbilar får vistas på vägarna.
Kör hellre snabbt och långt på Autobahn än random motorväg i Sverige. Det tyskarna är duktiga på är att indikera vart man ska - ett måste när man ligger i 200+ km/h.
 
Som en van Tysklandsroad-trippare är jag benägen att hålla med ...samtidigt som jag inte håller med. Det gäller att hitta rätt tider att köra på. Vägbyggen är en sak, och de pågår ganska ofta - men de brukar inte rodda så mycket med vägarna på våren. Söndagar är ju f ö annars trevligt då enbart vissa lastbilar får vistas på vägarna.
Kör hellre snabbt och långt på Autobahn än random motorväg i Sverige. Det tyskarna är duktiga på är att indikera vart man ska - ett måste när man ligger i 200+ km/h.

Jag säger inte emot dig.

Brukar också försöka planera min körning när det är mest gynnsamt vad gäller trafiken. T ex natten mot söndag om man ska avyttra längre sträckor fort. Kör man genom Tyskland så är det svårt att tajma hela vägen. Man kan hamna i trafik utanför ringlederna runt de större städerna etc.

Tyskarna är inte så disciplinerade längre i trafiken som förr tyvärr. De har blivit sämre bilförare enligt min uppfattning. Mer lik beteendet vi ser på svenska motorvägarna där folk går ut i tid och otid och blockerar och tvingar en att bromsa framfarten. I Tyskland så måste man vara väldigt aggressiv och skrämma folk att byta fil om man ska hålla 200 km/h och däröver numera. Mer rimlig hastighet är kanske 140- 160 km/h där det flyter på. Annars betydligt lägre än svensk motorvägsfart. Så genomsnitt blir inte så bra.

Vid ett tillfälle där jag mätte blev det ca 120 km/h i genomsnitt från ringen till Travemünde och då hade jag legat i allt från 250+ till stillastående kökörning. Körde in tid överallt där det gick. Det är inte värt det.

Sista resorna ner i Europa har jag tagit biltåget om jag haft med bilen. Slippa huvuddelen av Tyskland. En kort sträcka till Hamburg och en kort sträcka från t ex München över alperna eller vilken väg man nu väljer. Det har gått på ett ut om man räknar in bränsle, pit-stop och en övernattning på hotell (billigt). Man slipper ca 80 mil på Autobahn och kan sova bort den tiden. Komma ner till Norditalien utvilad.

Kör man hela sträckan från Sverige över dagen så är man utbombad när man stiger upp vid Lugano/Como sjöarna morgonen efter.

Tyskland är bara en transportsträcka som man vill lämna bakom sig om man inte har andra ärenden där som t ex körning på ringen eller någon sevärdhet/stad.

Man kan givetvis stanna och inkludera Tyskland i sin roadtrip. Det är ju också ett alternativ. Bayern hade fina vägar upptäckte jag i somras utanför Autobahn. Så man missar väldigt mycket genom att sikta på Autobahn egentligen. Tokköra, tanka, äta något halvvidrigt och repetera.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp