• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kundservice hos AD pre sale

HisSword

Breitling
Hej Klocksnackare!

Jag ska köpa ny klocka och hittade på så sätt detta utmärkta forum. Förstår inte att jag inte upptäckt det tidigare.
Nu har jag iaf blivit medlem.

Kort presentation av mig själv. 42 år, bor i Ekerö kommun. Tuycker det är kul med klockor men har ingen djup kunskap inom ämnet.

Bland mina klockor finns 3 Vintage Omegas, 3 Seikos, 1 SS Royal Steel, 1 Hamilton Below Zero 1000m, Luminox Black ops och diverse modeklockor (DW, Gant mm.).

Osäker om det finns en tråd inom detta ämne tidigare, hittade iaf ingen, men om så är fallet så hoppas jag att mod. kan guida mig rätt.

Som jag nämnde i inledningen så är jag på jakt efter en ny klocka. Från början var jag säker på att jag skulle ha en Omega PO 8500, sedan nya Omega Seamaster 300 för att nu vara insnöad på en Omega AT 15000 gauss. Som tydligen utgått och ersatts av AT Master Co-ax. Men jag gillar de gula inslagen i AT 15000.

Hur som helst, jag har kontaktat olika handlare för att ställa frågor och blivit (negativt) överraskad att välrenommerade urhandlare är så bedrövliga att svara på mail. Då jag inte har möjlighet att besöka butikerna fysiskt eller sitta i telefon så tycker jag mail är ett bra kommunikationssätt.

För ett par veckor sedan (2014-10-21) mailade jag Nymans Ur i Sthlm och om en produktfråga avseende Longiness. Inget svar (fortfarande inget svar). Mailade då Nymans i Västerås (2014-10-23) och fick svar inom en timme. Big up!

Per 2014-11-10 skickade jag mail med frågor ang. Omega PO och Seamaster 300 till Franks Ur, Krons Ur, Rob E, Bo Berggren, Eriksson Urhandel samt Nymans i V-ås. Skippade Nymans i Sthlm helt denna gång.

Erikssons Urhandel i SBG svarade inom en timme, Nymans Ur i V-ås samma dag och Bo Berggren dagen efter. Franks Ur, Krons Ur och Rob E har inte bemödat sig att svara alls vilket är anmärkningsvärt.
Mailade även Uret.se och MyWatch.nu och de var också snabba på reply-knappen.

Vad har ni för erfarenheter? Har sett i olika trådar att Rob E hålls högt tack vare god kundservice medan Krons Ur dissas.

Nu verkar det som om det är svårt att få tag på den "gula" AT:n hos AD så jag funderar på att köpa på Uret eller MyWatch. De ligger ju dessutom 20% billigare. Har läst många inlägg om gråhandel i allmänhet och Uret i synnerhet, däremot väldigt lite info om MyWatch. Vad vet ni om dem? MyWatch är de som bemött mig bäst via mail. Snabb, omfattande information och trevlig ton, dock verkar det vara relativt nytt och oprövat.

Tack för ordet!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Om jag vore i din sits skulle jag bara knatat förbi Rob E, klämt på klockorna och ställt alla frågor du undrar över. Inte svårare än så.
 

Marckus

Panerai
MyWatch är de som bemött mig bäst via mail. Snabb, omfattande information och trevlig ton, dock verkar det vara relativt nytt och oprövat

Klart internetbutiker svarar snabbare på mail, det är ett av de få sätten för dem att möta kunder......

Nu sparkar jag in öppna dörrar men men, -Butiker har ofta annat att prioritera och då är det lätt att mailsvarande prioriteras bort. Ringer du dem, eller ännu bättre: besöker dem kommer du få en bättre upplevelse. Ska du köpa en klocka att behålla kan t o m köpupplevelsen öka urets affektionsvärde och ditt liv blir kanske lite bättre
 

_jonte

Patek
Varför ringa om man kan skicka mail? Håller med TS, mail känns som den smidigaste kommunikationsvägen för att kolla pris på en klocka. Då kan butiken svara när de har tid.
Mycket märkligt att du inte ens fått var av vissa butiker.
 

HisSword

Breitling
Klart internetbutiker svarar snabbare på mail, det är ett av de få sätten för dem att möta kunder......

Nu sparkar jag in öppna dörrar men men, -Butiker har ofta annat att prioritera och då är det lätt att mailsvarande prioriteras bort. Ringer du dem, eller ännu bättre: besöker dem kommer du få en bättre upplevelse. Ska du köpa en klocka att behålla kan t o m köpupplevelsen öka urets affektionsvärde och ditt liv blir kanske lite bättre

Jag håller helt med dig. Har bara inte fått till det med tiden än. En av mina frågor var också om nya 300 hade kommit till butik så man kunde prova den.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
De har säkert fullt upp, men om företag nu har en mailadress så tar iaf jag för givet att den används. Precis som att de har ett telefonnr som de svarar på. Sedan är det väl deras jobb att vårda befintliga och potentiella kunder.

Ta 5 min av din lunch och ring Rob imorgon. Eller skicka ett PM här på forumet, om du nu verkligen inte vill prata i telefon. :)
 
  • Like
Reactions: Zed

Noami

Cartier
Det är ju klart att man ska kunna maila och få svar om man nu inte vill ringa. Personligen tror jag bara de flesta urhandlare är dåliga på att svara på mail. För mig tog det över två månader att få mailsvar från Rob medan det jämförelsevis tog <24h att få svar när jag skrev PM till dem här på KS.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Har man tid att svara i telefonen kan man lika gärna svara på ett kort mail. Tycker inte man kan skylla på att dom har mycket att göra och prioterar andra saker först. Dom ska ju alltid ge kunden den service som behövs. Hinner dom inte med mailen så ska dom inte ha en, annars känns det nästan oseriöst.

Fast jag kommer alltid handla hos Rob även om dom inte svarar på mail
 

Turbotom

Omega
Inte bara urhandlare som har problem med mail. Många av den äldre skolan resonerar så att det tar för lång tid för dem att knacka tangent och tycker att de har tillräckligt att göra ändå!

När jag för några år sedan skulle byta till en kristallbaksida på min Speedmaster var de enda som bemödade sig att hjälpa till Krons ur, och jag använde samma kommunikationssätt som dig. Smidigt helt enkelt!
 

Hugii

Audemars
:) Hur tror du situationen ser ut på t.ex Rob E?

Fast borde inte det vara mer tidseffektivt även för Rob E att svara på en fråga per mail än att stressa och ta det i telefon/besök. på mail kan de svara i deras egen takt... bara min fundering.

Enklare frågor gillar jag också att helst ta på mail (och förväntar mig ett svar inom 24-48H).... Ringer jag eller går jag till butiken så blir jag bara en "större" tidstjuv för personalen...
 
Klart internetbutiker svarar snabbare på mail, det är ett av de få sätten för dem att möta kunder......

Nu sparkar jag in öppna dörrar men men, -Butiker har ofta annat att prioritera och då är det lätt att mailsvarande prioriteras bort. Ringer du dem, eller ännu bättre: besöker dem kommer du få en bättre upplevelse. Ska du köpa en klocka att behålla kan t o m köpupplevelsen öka urets affektionsvärde och ditt liv blir kanske lite bättre


Jag tycker att företag, som har mail som kontaktkanal, skall sköta detta på ett snyggt sätt. Inte lämna potentiella kunders frågor hängandes i Limbo.
Det skapar bara besvikelse och missade affärer för företaget.
Jag bor i Smålandsskogen (där det inte dräller av fysiska butiker) och handlar mycket över nätet, både privat och till mitt företag.
Väljer bort de företag som inte har fungerande kommunikation.
Jag lämnar alltid telefonnr. i mina mail och förvånande många ringer tillbaka istället för att maila.
En bra sak med mail är ju att konversationen kan sparas. Det har jag haft nytta av vid flera tillfällen då jag och säljare i slutänden ej varit överens.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Säger som alla andra, gå förbi och prata med de i stället för att maila. Sedan kan jag hålla med om att det är lite dåligt att inte svara på mail men kan mycket väl tänka mig att det lätt faller mellan stolarna hos en fysisk butik som inte har någon web-försäljning.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har företag en mailadress så borde de svara på mail, sedan kan man ju såklart inte svara en hel roman med konstiga frågor, men det kan räcka med ett "Hej, tack för ditt mail, kom gärna in i butiken eller ring så hjälper vi dig med dina frågor".
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Jag får väl skylla på det där livspusslet. På jobbet är det inte läge och då butikerna stänger kl 18 finns ingen tid efter jobbet för då har jag småbarn och ta hand om. Sedan gillar jag ju mail, tidseffektivt och spårbart.


Hej,

You got mail!
Sorry att ditt mail missats! Välkommen till KS oxå. Du kan även i framtiden kontakta os via PM här.

Trevlig fredag!
MVH
 

vonhall

Rolex
Personligen så väljer jag bort företag som inte svarar på mail. Har de en mailadress och väljer att inte svara på mailet så får de skylla sig själva. Enda undantaget som skulle få mig att ringa efter att ha skickat mail är att de är de enda i europa som har just den delen till din klocka!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som att mail börjar bli förlegat... Till och med vårt eget serviccenter på jobbet duckar mail tom interna mail..!? Skickar man på deras personliga adresser så säger de att de bara hinner kolla info mailen. Mailar man på den så kommer ärendet bort lik förbannat! Jag blir GALEN!!
Å andra sidan är det nog inte mail som sådant som är problemet hos oss.. Tror det är stolpskott på service..:)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag & snoozarn var förbi Rob E, Nymans, Krons, Kaplans och Wohlins idag och klämde på massvis av olika ur man velat testa länge och är sugna på för att klargöra lite tankegångar inför nästa köp. Service på plats måste jag säga att Rob E dominerade på. Kunnigast kändes det dock att hon vi fick hjälp av på Krons va. Men beror väl helt på vem man får hjälp av. Nymans var helt klart värst medans de som hjälpte oss på Wohlins och Kaplans va trevliga men lite förvirrade kändes det som, kanske nya på jobbet.

Med den boken skriven tycker jag du ska överväga att rob inte svarat på mejl och köpa därifrån ändå. :)

Edit: såg nu att de svarat.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fast dom är ju beroende av just kunder? Då ser man väl till att ta tag i det. Det är ju en butik som vill sälja. En exklusiv sådan dessutom. Nån sorts rutin får man skaffa sig då med kundkontakt.

Pekar inga fingrar mot Rob E nu, kände mig bara tvungen att svara på ditt inlägg :)


Någonstans måsta man kanske prioritera.

Tror du missar poängen.


Det gör jag inte.

Däremot erbjöd jag en lösning på problemet, som var grunden till det du vill kalla "poängen".
 
Topp