• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kungliga Huvudstaden från Sumpan

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Att som klockmupp i övre tonåren i slutet av 80-talet läsa om grabbarna Crille & Micke som höll på att ta fram en egen, svensk, klocka var häftigt. 1993 kom ju Automatic S1. Kungen fick en, inte jag.
Senare 1997, kom ju den smått futuristiska Chronolinken. Vilken klocka! Sjukt ball, men också sjukt dyr för en nybliven tvåbarnsfar. Blev inget med det heller. Blå var fin. Ocean Race ORC:erna var ju nästa balla ur. Sen hände inte så mycket på ett tag förrän lite kralligare kronografer, Lansdort och Skydivern dök upp. Ingen triggade mig så mycket som Chronolinken gjort. Dock var det så sent som på sensommaren i år spm jag skaffade min första Chronolink, en orange, som snabbt följdes av en blå. Äntligen.

Dock hettade det till rejält när den här bilden dök upp i slutet av augusti i år:

image.jpg


Nu jävlar var SS tillbaka på banan! Vilken siluett och i guld dessutom. Wow, det skulle bli roligt att se hur tavlan såg ut och hur klockan upplevdes som helhet. Med en stor portion tur (tack Målarn för att du bangade) så kom jag med på lanseringseventet ute på Artipelag. Grym tillställning och äntligen fick man se den, eller rättare sagt, de fyra nya klockorna. Royal Capital skulle alltså komma i tre stålversioner och en guld. Shit, vilken skulle man välja?
Vad tunn den var, och vilket ballt verk, med microrotor. Ändå manlig på något sätt. Alligatorband anpassad till rundningen av boetten (böjda sprintar dessutom). Och vilket snyggt viklås med smart mikrojustering. Åsså lådan! Världsklass i min bok. Ville ha en på rot!
Har ägnat många timmar efter den kvällen till funderingar på om den grå, silver eller rent av guldversionen var den det skulle bli.
Varit på Eriksons Urhandel i Sundbyberg tre gånger och klämt. Så förra veckan när det var liten SS kväll där så kände jag att det var dags. Bestämde vilken, gjorde upp, betalade och gick hem tomhänt...

Leveranserna skulle ju inte börja förrän den här veckan. Och det gjorde de. Idag fick jag ett samtal runt lunch, åkte efter jobbet de 10 minutrarna till Sumpan för att hämta upp den här:


image.jpg


Royal Capital #10/30 i roséguld!

Nöjd som ett litet barn. Tog några bilder under kvällen.

image.jpg


image.jpg

Grym ek(?)låda inspirerad av svenskt skeppsur. Massiv och tung med dubbla lock (ett inre med glas).

image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg

I gott sällskap!

image.jpg

Guldkillar!

Keeper!
 

V

Cartier
Grattis...mindblowing vilken samling du har.

Har bara provat den grå/grå men vilken klocka. Guldaren måste vara helt fantastisk. Snyggt spelat.
 

brr

Omega
Efter att ha sett lite antydningar här och var så kom äntligen tråden jag väntat på. Stort grattis Molle! Otroligt vacker klocka!
 

Knight

Cartier
Den ser riktigt bra ut. Älskar den lite platta, borstade boetten och de enka stavindexen. Mycket smakfull färg på armbandet och riktigt bra vit färg på tavlan. Harmonisk kombination.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tror du måste köpa ett nytt band till den där. Får corniche-vibbar med det som sitter på.

Själva klockan har vuxit på mig, och jag måste nog kika på en i verkligheten. Gillar borstade glasringen väldigt mycket.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Sitter och stordreglar samtidigt som jag läser tråden! ;)
(Samtidigt som jag gråter lite inombords på grund utav priset som är lite utanför min liga...)
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Ännu en grym klocka! Tyckte inte den såg jätteintressant ut då jag först såg den, men den har onekligen vuxit på mig.
Grattis!! :)
 
Topp