• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvadratmeteryta i förhållande till årsinkomst!

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Om man räknar på att en snittvilla är 130 kvadrat (oklart) så får man ~23 kvadrat för en genomsnittlig årslön hemma hos mig.

Och vi har helt okej kollektivtrafik.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Intressant!
Kan jag hitta den relevanta "indatan" lättöverskådligt, eller måste jag googla och sammanställa själv?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Om en villa är 130 kvm så räcker snittårsinkomsten till 9,5 kvm här. Och då är det ändå ett rejält stycke landsbygd i kommunen, i stan ser det värre ut...
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Av de uppgifter jag får fram verkar det ligga kring 23 kvm i min lilla stad.

Om man räknar på att en snittvilla är 130 kvadrat (oklart) så får man ~23 kvadrat för en genomsnittlig årslön hemma hos mig.

Och vi har helt okej kollektivtrafik.

@krämbulle Lustigt nog hamnade vi också på runt 23, då jag räknade på snitt på 130.
Samma här.
 

Stil

Omega
Ca 22 kvm med relativt hög snittinkomst (räknat på normalvilla 130 kvm) Borde innebära att husen är rätt billiga här, det hade jag inte gissat innan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Varför inte bara räkna på genomsnittligt m2 pris istället? Finns på Booli. Snittpris/130 känns bara knas.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Vad menar man att resultatet (årsinkomst eller snittinkomst / kvm pris) ska visa eller indikera?
vad man eg har råd med för strl på bostad om man ska casha 100% från lön eller?
Ingen kritik, vill bara förstå vad trådskaparen var ute efter...
 
Vad menar man att resultatet (årsinkomst eller snittinkomst / kvm pris) ska visa eller indikera?
vad man eg har råd med för strl på bostad om man ska casha 100% från lön eller?
Ingen kritik, vill bara förstå vad trådskaparen var ute efter...

Inget alls, bara rolig statistik helt förutsättningslöst där man kan se skillnader i vårt land.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Inget alls, bara rolig statistik helt förutsättningslöst där man kan se skillnader i vårt land.
Jag förstår, men är inte pris per kvm ett bättre mått, som dessutom är etablerat och används? Jag trodde det var mer raffinerat, typ se vad man egentligen har råd men om man måste cash en lägenhet givet sin disponibla inkomst givet att lånet förutsätts betalas tillbaka på sikt..
 
Topp