• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kvalitet på IWC?

Jens B

Basic
Har alltid gillat Iwcs klockor men börjar undra lite hur det är med kvaliteten? Hade själv en mark XVI som behövde service två gånger under dem två åren jag ägde den, och jag köpte den ny.

Tycker även man ser många annonser med IWC klockor som har nått eller några år på nacken och är nyservade lagom till försäljning (vilken man väl kan tolka som att första ägaren fått den lagad på garantin och sen gjort sig av med den för att det inte känts bra längre?)

• Like
Reactions: SSL
Känns som det finns en del sanning i det. Eller en hel del måndags ex iaf.

Tänkte att det kanske var dem billigare modellerna som inte höll men dem dyrare verkar ju inte mycket bättre

Har haft 8-9st IWC och det har aldrig varit några problem. Vissa har jag iofs haft alldeles för kort tid för att kunna ge en ärlig bedömning av men som sagt, min upplevelse är problemfri. Farfar köpte en IWC 1961 som än idag används fast den sitter på farsans arm, aldrig varit något problem med den heller.

Alla märken har sina problem. Många Rolex, AP osv där det också rapporterats problem, gör det märket till tvivelaktig? Nej.

Aldrig haft några problem med mina IWC. Aquatimern är en sann klassiker. :cigar:

image.jpg

Ping @laketwig, har du inte du massa koll på IWC? :)

Massa och massa, har bara koll på dom två jag har:

- Mark XVI: Från 2006 och köpt våren 2013 med okänd servicehistorik. Servad av Krons direkt efter och har alltid gått perfekt.
- Spifire Chronograf: Från 2009 och köpt för ca 2 år sedan med okänd servicehistorik. Var i princip i nyskick när jag köpte den, så den har nog inte använts mycket innan jag fick den. Backade konstant lite så jag har fått den ruckad i slutet på förra året. Vid det tillfället konstaterades inget servicebehov på flera år till. Inga problem med den heller.

För vad det kan vara värt ...

Jag har också bara bra erfarenheter av IWC.
Har ägt/äger ett flertal Portu, pilot och Ingy. Både ETA och in-house och jag kan inte säga att de skulle vara sämre än andra märken.
Man måste komma ihåg att det är vanligare att någon skriver något när de är missnöjda eller när något gått fel.
Hur många trådstarter har du sett där någon bara ville skriva att deras klocka fungerar felfritt? ;)
Har ingen statistik men har svårt att tänka mig att IWC felmarginal skulle vara större än andra märken.
Kvalitetkontrollen borde se tämligen lika ut hos alla de stora?

Men vad vet jag, är ju något av en IWC fanboy.. Bara de kunde släppa storlekshetsen så hade de fått ännu mer av mina surt förvärvade slantar.

Tillbaka
Topp