• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvalitet: Rolex Submariner vs Omega Seamaster PO?

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
20% på en PO är inte så svårt och få men 20% på en stålsubb får du definitivt inte lika lätt ;)

Fast känner du någon som dundrar bort 20% på priset på en stålrolex så får du gärna förmedla kontakten :D
Jag vet ju vad jag fick när jag kollade med olika AD.;) Beror helt på hur seriös du uppfattas ang rabatten samt tillgången. Om tillgången är låg tex lång leverans tid så är det så klart inte lika lätt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad
Är du säker på det...? Kan nog variera en del ;)

Knappast, är det något jag kan så är det rabatter och att jämföra en stålsportis från Rolex med en Omega är i bästa fall svagsint.. Eller så visar man helt enkelt att man är såld på en tillverkare men inte kan något.. Men vad vet jag..
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Knappast, är det något jag kan så är det rabatter och att jämföra en stålsportis från Rolex med en Omega är i bästa fall svagsint.. Eller så visar man helt enkelt att man är såld på en tillverkare men inte kan något.. Men vad vet jag..
Jag har inte jämfört dem bara påpekar att rabatter visst kan skilja utifrån situation.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Du får gärna motivera varför?

Värt att tänka på också är att det går att köpa en PO till helt andra rabatter än vad det går att köpa en Sub, hos AD alltså.
Bygger på att man prutar,
R övertygad om att jag kommer ta med mig någon erfaren ks räv när det blir dags för köp hos AD, annars lär jag betala list priset
 

Tre333

Cartier
Valde mellan dessa o vart en PO för mig o jag är mkt nöjd. Får se om och vad ev andra klocka blir men Rolex är nog inte ett alternativ.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag har aldrig klämt på en PO, men jag har dock känt på lite andra Omegor i samma klass och jag måste säga att Rolex alltid känns bättre. Vet inte om det bara är jag som känner så men Rolex är enligt mig snäppet bättre på nästan allt.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har sett att att modellerna som diskuterats i denna tråd har funnits att köpa nya hos företag som Ntwatches, topwatches. Är dessa gråhandel eller klockförmedling. En del klockor står som nya? Ber om ursäkt om denna post är på fel tråd.
 
Personligen så tycker/tror jag nog att kvaliten på Omega PO och Rolex SubC är jämförbara, dock så är märkena i sig inte det, även om kvaliten är likvärdig så är Rolex trots allt Rolex och som märke har Omega en bra bit kvar till Rolex även om dom är på god väg...

Å andra sidan är väl en ny SubC typ 25-30% dyrare än en ny PO?'

SubC list enligt Uret 64 900
PO (42mm) list enligt Uret 45 200

Så om man jämför pang för pengen endast utifrån kvalitén på klockan så vinner nog POn...men om man ser till märke så smäller nog Rolex betydligt mycket högre än Omega i dom flestas ögon...

Om man bara vill ha en bra jävla klocka av ett bra märke så måste väl en beggad PO med 2500 verket vara något av dom bästa köpen man kan göra...
 

Nexus

Panerai
Jag har ägt en PO 2500 och sitter med en SubC 116610 på armen just nu.
Då jag själv aldrig skulle få för min att öppna botten och dessutom envisas med att rotera klockor en hel del så vill jag inte yttra mig om gång och urverk på detaljnivå.
Omognas största minus är dels glaset som är behandlat med något ämne som verkar älska fingeravtryck och annat flott. Det blir skitigt bara man ens överväger att titta på det. Dessutom saknar claspen av någon ytterst idiotisk anledning microjustering, så man är hänvisad till att sitta och svära över halvlänkar.
Men, snackar vi inköp av en beggad PO så är det otroligt mycket klocka för pengarna, och helt klart ett bra första steg in i premiumsegmentet.

SubC å andra sidan. Där snackar vi fulländning på allt utom lumen där Omega vinner den här ronden.

Sammanfattat : Beggad PO är FETT, men Rolex är KUNG.
 

fc2

Rolex
Ska väl börja med att säga att jag är en av de där Omega-dårarna men enligt vad jag hört från urmakare som jag pratat med är att Rolex har en högre kvalite på verken, och håller nästan en klass på material som alla vintage-nördar kan kännas vid.

Sedan skiljer sig stålet i boetten men hur mycket av det som är marknadsföringsknep vet jag inte, det får du fråga andra om.
 

DrDre

Patek
Det är säkert ingen större skillnad på kvaliteten. Men det finns väl två delvis relaterade aspekter att beakta:
1) Rolex urverk 31XX har funnits med hur länge som helst (med mkt små modifieringar) och alla problem är bortjobbade sedan länge. Både vad gäller produktionsteknik och själva konstruktionen. Omega har ju faktiskt i modern tid släppt ett par urverk som inte riktigt höll vad som lovats. 8500 har jag dock inte hört ngt illa om.

2) Kontinuiteten. Subarminer'n bygger på sina rötter och har utvecklats i ett antal steg. Det är dock ganska glest mellan dessa. Omega hoppar ju runt lite och kommer med nya varianter hela tiden. Det gör nog också att Submariner'n är lite mer framtidssäker och förmodligen också kommer att behålla andrahandsvärdet bättre (om man nu bryr sig om sådant).

Sedan tror jag inte heller att kvalitet och prestanda kan ses som helt separat från mjuka faktorer varumärke, prestige etc. Omega tex gjorde ju en rätt stor sak av sitt nya anti-magnetiska urverk och det var en tydlig tackling mot Rolex där man försökte lyfta fram att man gör bättre verk än Rolex. De flesta tillverkare verkar ju vara inne på att göra bättre urverk nu genom att använda nya typer av material (tex JLC's Auto-tractor är ju skitspännande).
 
Topp