• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kvalitetstankar kring Fauré Le Page

Stein

Silver
Hej!

Köpte en klockrulle från Fauré Le Page. Upptäckte i princip direkt att spännet är monterat något snett. Kontaktade Fauré Le Pages kundtjänst och de svarade att caset är handgjort och att det är inom gränsen för acceptabelt.

Personligen kan jag köpa olikheter mellan olika produkter om de är handgjorda eller sånt som inte syns för blotta ögat. Men att skylla på att produkten är handgjord när ett spänne är snett känns inte okej i min bok. Är det bara jag som är känslig eller vad hade ni förväntat er för en lyxprodukt med nypris på nära 6 000 med dagens krona? Tänker lite inför eventuell vidareförsäljning i framtiden om det skulle bli aktuellt.

Har lagt ett kort för referens och sista bilden så ser ni att det inte är trycket som är snett.

20230413_095155.jpg
20230411_123059.jpg
20230411_123405.jpg

Då skulle du gått 150m längre ner på Hamngatan och knallat in hos LV.

Där tyckte jag kvaliteten var ren misär på deras klockrulle.
Och de begagnade som kommit upp på auktion har sett rent bedrövliga ut.

Goyard kändes klart bättre.

Iof men att sätta spännet så snett och ta 6lax för rullen nja då hade jag faktiskt skämts över produktkvaliten…
Ser fortfarande inte att det avviker så mycket. Ständigt samma sak; folk köper handgjorda klockor, kläder, väskor etc. och om det inte har millimeterperfektion så yttras det besvikelsen på internetforum för att man inte riktigt förstår innebörden av när något är handgjort. Jag skulle nog blivit mer upprörd över att ha lagt 2000 på en maskintillverkad rulle där spännet var snett. 🤷🏻‍♂️

Hej!

Köpte en klockrulle från Fauré Le Page. Upptäckte i princip direkt att spännet är monterat något snett. Kontaktade Fauré Le Pages kundtjänst och de svarade att caset är handgjort och att det är inom gränsen för acceptabelt.

Personligen kan jag köpa olikheter mellan olika produkter om de är handgjorda eller sånt som inte syns för blotta ögat. Men att skylla på att produkten är handgjord när ett spänne är snett känns inte okej i min bok. Är det bara jag som är känslig eller vad hade ni förväntat er för en lyxprodukt med nypris på nära 6 000 med dagens krona? Tänker lite inför eventuell vidareförsäljning i framtiden om det skulle bli aktuellt.

Har lagt ett kort för referens och sista bilden så ser ni att det inte är trycket som är snett.

20230413_095155.jpg
20230411_123059.jpg
20230411_123405.jpg

Jag är en av få som har varit med och samlat/köpt FLP senaste 10 åren.
Jag kan börja med att säga att jag såg prototypen till klockrullen och boxen för många år sedan.
Första jag anmärkte på var att kuddarna var helt fel eftersom dem inte flexade någonting, liksom 0% flex.
Det andra var prissättningen som var för hög i relation till övriga varor.
Deras kortkållare och väskor har jag inte haft problem med, men ingen wow grej heller,
korthållaren höll lika många år som en LV, typ 6 år. Väskan är otroligt bra.

Med det sagt, så skulle jag störa mig på spännet som är lite snett ja.

Men ingen är perfekt, vi köpte en Goyard väska som nu finns på forumet som sprack efter minimal
användning, inte sömmen utan hela lädret fick ett veck som sedan sprack. Fel på designen,
det har dem nu åtgärdat. Så ingen är perfekt, ditt spänne är lite snett, det får man räkna med
på handgjorda saker, alla är ju inte sneda.

Sedan kan vi diskutera att dem nu plockar bort 1717 från samtliga varor
vilket är totalt obegripligt, det var ju en av de bästa argumenten till att köpa
skiten från början, att dem hade lite historia. Nu håller det på att bli vilket jävla
massproduktionsmärke som helst.

Since January 2022, Fauré Le Page is modernizing its Scale Canvas. The 1717 logo fades away

Senast ändrad:
Så snett? Vad pratar vi om här? 0,2-0,3 mm?

Ser fortfarande inte att det avviker så mycket. Ständigt samma sak; folk köper handgjorda klockor, kläder, väskor etc. och om det inte har millimeterperfektion så yttras det besvikelsen på internetforum för att man inte riktigt förstår innebörden av när något är handgjort. Jag skulle nog blivit mer upprörd över att ha lagt 2000 på en maskintillverkad rulle där spännet var snett. 🤷🏻‍♂️

Jag tycker det är rätt tydligt att den ser sne ut oavsett dess milimeter det gäller, men det är min åsikt.

Förstår helt innebörden av handgjort med det sagt inte så att man kan ha krav ändå och här hade jag stört mig med i och med priset. Men vi är väll olika där och därmed nog enklast lämna den diskussionen för ingen lär ändra sig 🙈

Jag är väl lite kluven i det här fallet. Det är väl lite slarvigt att montera spännet så snett att det är lätt att se. Det måste ju vara lätt att göra en mall / fixtur för att det ska hamna rakt varje gång. Men det är väl å andra sidan inte väldigt snett och jag tycker att rullen är jättefin ändå. Jag hade nog stört mig lite på det men ändå ryckt på axlarna i slutänden. Men nu är det ju inte jag som ska vara nöjd med den. @Stein oavsett FLP:s toleranser så har du väl 14 dagars ångerrätt eller vad det är vid distansköp inom EU?

Så snett? Vad pratar vi om här? 0,2-0,3 mm?
Svårt att säga hur mycket kanske skiljer 1 mm totalt sett mellan spännets ytterkanter. Men lätt för ögat att se att det inte sitter rakt. Första jag tänkte när jag inspekterade caset var att jag ville vrida till spännet.

20230411_073113.jpg

Senast ändrad:
Jag är väl lite kluven i det här fallet. Det är väl lite slarvigt att montera spännet så snett att det är lätt att se. Det måste ju vara lätt att göra en mall / fixtur för att det ska hamna rakt varje gång. Men det är väl å andra sidan inte väldigt snett och jag tycker att rullen är jättefin ändå. Jag hade nog stört mig lite på det men ändå ryckt på axlarna i slutänden. Men nu är det ju inte jag som ska vara nöjd med den. @Stein oavsett FLP:s toleranser så har du väl 14 dagars ångerrätt eller vad det är vid distansköp inom EU?
Har köpt det begagnat för ett bra pris. Men har varit i kontakt med FLP och de har erbjudit sig att ta tillbaka caset och betala tillbaka pengarna till köparen. Dock har vi inte fått returen att funka och FLP har inte svarat på mina två senaste mail så jag funderar ändå på om jag ska behålla det för att slippa allt strul.

Tycker bara att spännet är så central del av caset så man förväntar ju sig att det ska sitta rakt oavsett hur den tillverkas. Lite som att köpa en klocka med, för ögat, sned logotyp....

Senast ändrad:
Ni som tycker att detta är ok - Hade ni accepterat en sned text på en klocka också bara för att den är handgjord? Att få till ett spänne eller vad det är rakt är inte för mycket begärt när det är så pass tydligt snett som i detta fallet enligt mig. Ni kanske hade accepterat ett snett handtag på en väska också?

Ni som tycker att detta är ok - Hade ni accepterat en sned text på en klocka också bara för att den är handgjord? Att få till ett spänne eller vad det är rakt är inte för mycket begärt när det är så pass tydligt snett som i detta fallet enligt mig. Ni kanske hade accepterat ett snett handtag på en väska också?
Att en handgravyr är lite sned ja. Att ena bandhornet är lite bredare än det andra. Att sömmen på skinnbandet inte är symmetriskt osv. Vi har alla olika preferenser och vi pratar om olika objekt och olika material.

Att en handgravyr är lite sned ja. Att ena bandhornet är lite bredare än det andra. Att sömmen på skinnbandet inte är symmetriskt osv. Vi har alla olika preferenser och vi pratar om olika objekt och olika material.
Jag förstår din poäng här att folk tycker olika och ser en charm i det "operfekta". Men här pratar vi om att montera ett spänne rakt. Borde ju vara ganska lätt, med eller utan verktyg, att få rakt. Framförallt när man har ett mönster att följa. Mest det som stör mig. I övrigt väldigt välgjort så spännet känns enbart som slav.

Jag förstår din poäng här att folk tycker olika och ser en charm i det "operfekta". Men här pratar vi om att montera ett spänne rakt. Borde ju vara ganska lätt, med eller utan verktyg, att få rakt. Framförallt när man har ett mönster att följa. Mest det som stör mig. I övrigt väldigt välgjort så spännet känns enbart som slav.
Iom att du köpt rullen begagnat så är det ju även svårt att bedöma om det är produktion, tidigare ägare eller under frakt? Det är som @Aurum nämnde tidigare att det bästa är att handla direkt från affären.
Och i detta fallet har du ju dessutom endast betalat en bråkdel av butikspriset. 🤷🏻‍♂️

Att de accepterar ett byte kan i detta fallet inte ses som något annat än en rejäl goodwill iom att den är begagnad.

Skulle jag lämnat tillbaka den med allt strul det innebär -nej, skulle jag köpa den från början om jag sett det i butik? -nej

Iom mönstret så syns det alltför tydligt att den är sned för att det är acceptabelt för mig iallafall…

Iom att du köpt rullen begagnat så är det ju även svårt att bedöma om det är produktion, tidigare ägare eller under frakt? Det är som @Aurum nämnde tidigare att det bästa är att handla direkt från affären.
Och i detta fallet har du ju dessutom endast betalat en bråkdel av butikspriset. 🤷🏻‍♂️

Att de accepterar ett byte kan i detta fallet inte ses som något annat än en rejäl goodwill iom att den är begagnad.
Rullen är ett år gammal och det går att se på bilder från när köparen visade upp den att låset är snett där med. Det är osannolikt att den skadats i frakten.

Deras första kommentar vid mailkontakt var att caset är handgjort:
"Each batch is unique, and can be uneven. This is the authenticity and craftsmanship indicators of all Fauré Le Page items."

Det är här jag stör mig och ville höra hur andra tänker. Ska man komma undan med ett snett spänne för att det är handgjort. Hur de sedan hanterat ärendet är inte relevant för min frågeställning.

Det är här jag stör mig och ville höra hur andra tänker. Ska man komma undan med ett snett spänne för att det är handgjort. Hur de sedan hanterat ärendet är inte relevant för min frågeställning.
Iom att det (på bilderna) inte ser ut att röra sig med än max 1mm så är det ingen större grej. Som diskuterats tidigare så går det inte att begära mm precision vid ett handgjort objekt. Om det varit 5mm eller på något sätt varit så snett att det påverkat funktionen som den är till för hade det varit en annan sak.

Sedan kan jag förstå att det blivit ett grej där jag gissar att desto mer du tittar på spännet just nu desto värre ser det ut(?).

Iom att det (på bilderna) inte ser ut att röra sig med än max 1mm så är det ingen större grej. Som diskuterats tidigare så går det inte att begära mm precision vid ett handgjort objekt. Om det varit 5mm eller på något sätt varit så snett att det påverkat funktionen som den är till för hade det varit en annan sak.

Sedan kan jag förstå att det blivit ett grej där jag gissar att desto mer du tittar på spännet just nu desto värre ser det ut(?).
"When you see it ju can't unsee it"... 😅

Tillbaka
Topp