• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvantitet eller kvalité?

Oddset

Cartier
Hittar inte riktigt någon tråd på ämnet...

Hur tänker ni kring era klockor/samlande? Många bra eller färre "graaler"?

Funderar själv på att slå till på flera bra eller en graal nu i år.

Exempelvis en AP RO (beg) och en JLC Master Ultra Thin (ny) vs en Patek Calatrava (ny)

Kanske dåligt exempel, men det är ju lite olika inriktning på ett samlande att ha färre respektive fler. Särskilt om man väljer samma inriktning vid varje nytt köp. Efter tex 5 rundor så sitter man på antigen 5 graaler eller 10-20 bra klockor. Man kan förstås också bara köra på och hamna på 7-10 klockor med lite av varje!

Någon som förstår/känner igen sig i dessa I-landfunderingar? :)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Du kommer ändå alltid att ha ett antal bra klockor.
Så fort som du köper din så kallade "graal" så kommer du leta efter nästa graal... kanske till och med innan du ens har köpt den första :p
 

Oddset

Cartier
Du kommer ändå alltid att ha ett antal bra klockor.
Så fort som du köper din så kallade "graal" så kommer du leta efter nästa graal... kanske till och med innan du ens har köpt den första :p


Visst höjs ribban, men då kan man ju köpa ännu fler bra klockor för varje graal. Beslutet blir i mina ögon då ännu svårare...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Hittar inte riktigt någon tråd på ämnet...

Hur tänker ni kring era klockor/samlande? Många bra eller färre "graaler"?

Funderar själv på att slå till på flera bra eller en graal nu i år.

Exempelvis en AP RO (beg) och en JLC Master Ultra Thin (ny) vs en Patek Calatrava (ny)

Kanske dåligt exempel, men det är ju lite olika inriktning på ett samlande att ha färre respektive fler. Särskilt om man väljer samma inriktning vid varje nytt köp. Efter tex 5 rundor så sitter man på antigen 5 graaler eller 10-20 bra klockor. Man kan förstås också bara köra på och hamna på 7-10 klockor med lite av varje!

Någon som förstår/känner igen sig i dessa I-landfunderingar? :)

Det är nog ganska vanligt att sälja av några halvdyra för att köpa sig en dyr.
Jag tänker lite i dom banorna nu, men det är ju så svårt att dumpa sina kära klockor.
Men graal. Tror knappt jag är mogen nog att utse en graal även om jag drömmer om några omöjliga rackare som jag gärna hade haft på armen ibland.
 

Portofino

Panerai
Jag tror att alla har olika tankar kring detta. Personligen har jag alltid köpt ur som jag gillar, oavsett pris, verk eller annat. För mig är andra saker viktiga. Danske samlaren och författaren Kristian Haagen är ett roligt exempel. I hans samling finns flera patek, rolex, AP men också ett par g-shocks och en och annan gammal seiko.
 

Oddset

Cartier
För mig har både min Datejust och GMT varit graaler innan Daytonan började spanas in så vem vet var man hamnar.
Är väl snarare så att det gått inflation i benämningen Graal. :)


Känner igen mig i det! När man köpte sin första klocka så visste man inta att Patek Kronografer fanns :)
 
Jag har hittills införskaffat mig min "beater" i en Omega Seamaster 2254.50. På inköpslistan står en JLC Reverso och längre fram en guldguld Rolex Submariner eller DD. Sen tror jag att jag kommer vara nöjd. Den enda jag kan komma på som jag verkligen vill ha i övrigt är den nya guldguld Rolex Prince Cellini.
 

Apansson

Torpare
Köp den klocka du helst vill ha för stunden. Sen tar du nästa, och nästa osv. Så gör jag. PO, sen en de ville på ingång, nästa projekt blir att spara till en DD i YG på presidentlänk. Det kommer dröja...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Men varför använda ett engelskt uttryck?

Tror inte att det är engelskt egentligen. Men jag har aldrig stött på det i vardaglig svenska utanför det här forumet.
Min tolkning av begreppet är att det är något som är helt grönjävligt svårt att komma över. T ex Jackie Stewarts GMT eller Paul Newmans graverade Daytona. Eller Jesus bägare från sista nattvarden. Eller (möjligen) Josef av Arimateas krus. Men inte en vanlig klocka som man inte har råd med för tillfället.

Edit: för att svara på den ursprungliga frågan har jag fn fyra "riktiga" klockor istället för en finare. Och satsar snarare på att skaffa någon till än på att reducera antalet.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Köp den klocka du helst vill ha för stunden. Sen tar du nästa, och nästa osv. Så gör jag. PO, sen en de ville på ingång, nästa projekt blir att spara till en DD i YG på presidentlänk. Det kommer dröja...


Har du fortfarande inte fått De Villen? När är ETA på den?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag har en bok som heter "1000 watches". Inget ur av dålig kvalite. Många graaler. Men en hel del som går att köpa också. Det är bara att lägga upp en strategi och välja - jättemånga eller lagom många i en skön mix.
 

morrism

Audemars
Tror inte att det är engelskt egentligen. Men jag har aldrig stött på det i vardaglig svenska utanför det här forumet.
Min tolkning av begreppet är att det är något som är helt grönjävligt svårt att komma över. T ex Jackie Stewarts GMT eller Paul Newmans graverade Daytona. Eller Jesus bägare från sista nattvarden. Eller (möjligen) Josef av Arimateas krus. Men inte en vanlig klocka som man inte har råd med för tillfället.

Edit: för att svara på den ursprungliga frågan har jag fn fyra "riktiga" klockor istället för en finare. Och satsar snarare på att skaffa någon till än på att reducera antalet.


Har ni inte sett den här?

Indiana_Jones_and_the_Last_Crusade_A.jpg


grail på engelska, graal svenska
 

frere

Audemars
2-Faktor
Har ni inte sett den här?

Indiana_Jones_and_the_Last_Crusade_A.jpg


grail på engelska, graal svenska

Allt jag vet om graaler kommer från indiana jones och monty python. Därav min uppfattning att man måste tampas med nazister och svarta riddare för att förtjäna en, snarare än att bara slanta upp.:)

Efter att ha gjort min läxa kan jag tillägga att ordet är fornfranskt, eller möjligen provencalskt, till sitt ursprung.
 

Whedda

Rolex
Svår fråga...beror framför allt på vilken typ av bärare man är, vilken kategori av klockor man gillar och såklart vilken budget man har.

Hade jag fått välja mellan 1 klocka för 40k eller 4 för 10k/st hade jag tveklöst gått på 1 exklusiv.

Hade budgeten varit 400k hade jag istället valt 4 för 100k eller 8 för 50k då man går såväl kvalitet och kvantitet.

Jag gillar variationen av att byta klocka ofta men har man bara 1 skulle valet av kategori blivit mycket viktigare. Finns helt klart fördelar med ur under 50k vid t ex rån, slarv då det täcks av hemförsäkringen.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Är en graal möjlig att uppnå eller ej? Om den inte är möjlig att uppnå kan man fantisera om vadsomhelst. Är den teoretiskt möjlig att uppnå så är det en Lange Datograph!
 
Topp