• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvantitet eller kvalité?

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Svår fråga...beror framför allt på vilken typ av bärare man är, vilken kategori av klockor man gillar och såklart vilken budget man har.

Hade jag fått välja mellan 1 klocka för 40k eller 4 för 10k/st hade jag tveklöst gått på 1 exklusiv.

Hade budgeten varit 400k hade jag istället valt 4 för 100k eller 8 för 50k då man går såväl kvalitet och kvantitet.

Jag gillar variationen av att byta klocka ofta men har man bara 1 skulle valet av kategori blivit mycket viktigare. Finns helt klart fördelar med ur under 50k vid t ex rån, slarv då det täcks av hemförsäkringen.




Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag tänkte skriva ungefär detta för en halvtimma sedan. Orkade inte.

Med en stor budget, så finns det större möjligheter att ha flera bra klockor. Med en mindre budget så är det roligare att gå på en eller två bra klockor.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har hellre 3 toppklockor än 15 tråkiga.
Sen har priset inte någon större betydelse.
Min favorit just nu är en Glycine sub som följer med dygnet runt.
Kommer få fortsätta med det även när min andra är klar från service.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Allt jag vet om graaler kommer från indiana jones och monty python. Därav min uppfattning att man måste tampas med nazister och svarta riddare för att förtjäna en, snarare än att bara slanta upp.:)

Efter att ha gjort min läxa kan jag tillägga att ordet är fornfranskt, eller möjligen provencalskt, till sitt ursprung.


Bland annat!!!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag stod själv i valet och kvalet för några månader sedan. Min plan sedan dess blev att införskaffa klockor med hög kvalité för lägre priser. URvalet är riktigt stort och jag sitter nu inne på några olika billigare klockor, men samlingen växer och förändras ständigt och jämt. Jag är helt säker på att när ekonomin tillåter det så kommer jag dock ha någon/några dyrare klockor för att komplettera med en del billigare. Alltid kul att kunna variera sig!
 
Skulle underlätta om du specade vilka klockor du sitter på i dagsläget...Calatavan är ju en überdressare, du har väl kvar både Vattennöten och Nautulusen? Då är ju Calatavan given...och en AP RO blir ju lite kaka på kaka mot Nautulusen...
 

Whedda

Rolex
Ju mer jag funderar på det inser jag att det inte finns en chans att jag skulle kunna äga bara en klocka oavsett om det var en Newman eller en 2499 från Patek.

Jag ser mig inte som en samlare utan vill att klockan skall komplettera den övriga klädseln och helheten.

Jag behöver inte nödvändigtvis bära kostymklocka till kostym med variationen av ur och skulle nog tröttna på nästan alla klockor om jag bar dem uteslutande. Sen är nog "behovet" av fler än 3 högst överdrivet även i mitt fall.
 

wilsdorf

Omega
Har ofta tänkt att sälja av flera för att ha chansen att knipa en graal när den väl dyker upp. Alltid gått och helvete....tittat igenom dom klockor jag haft och inte velat skilja mig från nån. Och så har en pam 292 eller Master Compressor dykt upp. Inga graaler men klockor jag gärna velat haft. Och sen är klockbudgeten nere på noll igen....
 

Glusch

Cartier
Ung som jag är har det än så länge varit billiga klockor i mångfald, spridda i utseende och still. Framför allt för att testa vattnet och se vilken nisch som tilltalar mig mest.

Har dock redan börjat få känn för vad jag föredrar, och därmed så blir planen färre men dyrare klockor, för att höja den generella kvalitén på min samling.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ung som jag är har det än så länge varit billiga klockor i mångfald, spridda i utseende och still. Framför allt för att testa vattnet och se vilken nisch som tilltalar mig mest.

Har dock redan börjat få känn för vad jag föredrar, och därmed så blir planen färre men dyrare klockor, för att höja den generella kvalitén på min samling.

Låter som en bra plan! Mitt stora klockintresse började i november förra året som 19-åring. Plöjt genom en del klockor som du kan läsa om här: https://klocksnack.se/threads/resan-som-är-värd-att-göra.1939/page-2#post-410428
 

Glusch

Cartier
Låter som en bra plan! Mitt stora klockintresse började i november förra året som 19-åring. Plöjt genom en del klockor som du kan läsa om här: https://klocksnack.se/threads/resan-som-är-värd-att-göra.1939/page-2#post-410428


Tack för länken, väldigt intressant läsning, tyvärr har jag däremot inte riktigt samma ekonomi som du verkar inneha, så de klockor jag har på min planerade inköpslista når inte riktigt dina i pris. För tillfället är det största planerade inköpet inom några år en Speedmaster 3752.50, men de är inte alltid de enklaste att hitta. Innan jag får en Speedy i min kollektion lär jag däremot införskaffa någon smått billigare klocka för att stilla min hunger.
 

Tome

Cartier
Jag kör lätt på ett fåtal bra klockor. Har inga AP ROO, Calatravas e dyl i samlingen men har fått ihop en dykare (Breitling), en beater (Heuer Monaco), en styrelse (PAM Rad) och en tjejklocka till frugan (DJ - just det tjejklocka! ;)). Kommer hålla mig inom dessa ramar även om själva uren kan bytas ut. För mig är det bruksföremål som ska användas och tre-fyra st är max vad jag orkar snurra runt med.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
För mig gäller att klättra mot mer, för mig, eftertraktade klockor över att ha många i lådan.
 

Portofino

Panerai
Chanserna att Patek ska göra förändringar i calatravan är lika med noll. Den ökade storleken som kom förra året var monumental i deras egna ögon. Att de ska göra ytterligare förändringar i år är otänkbart.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag jobbar sakta men säkert uppåt i prisklasserna. Började med några klockor i tusenkronorsklassen, sålde ett gäng, köpte en dyrare. Köpte fler dyrare, sålde och köpte ännu dyrare osv. Får väl se var det slutar. :)
 
Topp