• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvartsur som går för fort.

Max_N

Breitling
Hej.
Jag är ny här på Klocksnack och ber om överseende om jag lägger upp detta på fel ställe.
Slog till på KS annons för första gången förra veckan. Köpte en snygg Certina DS Podium och kände mig mycket nöjd, tills jag upptäckte att den går alldeles för sakta. Dygn 1, - 1 minut. Dygn 2, - 1 minut. Dygn 3, helt plötsligt - 5 minuter.
Säljaren hävdar att han bara använt den ibland, som dressklocka, och därför inte noterat det. Hmm? Batteribyte, föreslår han. Och tipsar om att sekundvisaren hoppar dubbla steg när batteriet börjar ta slut. Det gör den inte.
Min logik säger att den borde stanna helt.
Vad säger ni som har erfarenhet?
Går det ens att rucka ett kvartsur?
 
Senast ändrad:

Max_N

Breitling
Ytterligare ett tecken på att jag är nybörjare, eller så var jag trött när jag skrev. Klockan saktar sig, vilket jag nu ändrat till. :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej.
Jag är ny här på Klocksnack och ber om överseende om jag lägger upp detta på fel ställe.
Slog till på KS annons för första gången förra veckan. Köpte en snygg Certina DS Podium och kände mig mycket nöjd, tills jag upptäckte att den går alldeles för sakta. Dygn 1, - 1 minut. Dygn 2, - 1 minut. Dygn 3, helt plötsligt - 5 minuter.
Säljaren hävdar att han bara använt den ibland, som dressklocka, och därför inte noterat det. Hmm? Batteribyte, föreslår han. Och tipsar om att 1)sekundvisaren hoppar dubbla steg när batteriet börjar ta slut. Det gör den inte.
2)Min logik säger att den borde stanna helt.
Vad säger ni som har erfarenhet?
3)Går det ens att rucka ett kvartsur?
Hej och välkommen!
1) Sekundvisaren hoppar bara dubbla steg om urverket har den funktionen, jag vet inte vad som sitter i just denna klocka (kan vara F06.111). Vet du vilket urverk så kan du kolla det.
2) Det är olika även där, en del stannar och andra börjar gå för sakta.
3) Nej, man ruckar inte kvartsur, men vissa går att justera. Just ETA har inte den funkrionen på många kvartsverk
Om det är F06.111 så ska den ha EOL på sekunden. https://www.eta.ch/en/our-products/quartz-movements/trendline/eta-trendline-f06111
Börja med att byta batteri, det är billigt :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej.
Jag är ny här på Klocksnack och ber om överseende om jag lägger upp detta på fel ställe.
Slog till på KS annons för första gången förra veckan. Köpte en snygg Certina DS Podium och kände mig mycket nöjd, tills jag upptäckte att den går alldeles för sakta. Dygn 1, - 1 minut. Dygn 2, - 1 minut. Dygn 3, helt plötsligt - 5 minuter.
Säljaren hävdar att han bara använt den ibland, som dressklocka, och därför inte noterat det. Hmm? Batteribyte, föreslår han. Och tipsar om att sekundvisaren hoppar dubbla steg när batteriet börjar ta slut. Det gör den inte.
Min logik säger att den borde stanna helt.
Vad säger ni som har erfarenhet?
Går det ens att rucka ett kvartsur?
Det låter som att problemet fanns när det lämnade säljaren? Kanske är det bäst för er båda att ni backar affären, speciellt om det inte var angivet i annonsen.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Skrev säljaren något i annonsen (eller sa något i pm) om hur klockan gick? Sålts ett antal senaste tiden så jag har lite svårt att lista ut vilken annons det rör sig om.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Det sa en urmakare till mig också när min gamla kvarts började gå långsamt, men det räckte med batteribyte där också.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag lärde mig också något nytt idag. Jag trodde också att de gick tills de inte gick längre. Kanske beror det på vilken typ av batterier som sitter i dem? Litiumbatteriers egenskaper, om jag minns korrekt, är att de bara går och går med full styrka tills de bara inte orkar längre och stannar tvärt. Gamla brunbatteriers egenskaper var mer att de successivt tappade kraft under hela batteriets livslängd. Det finns flera olika typer av batterier. Användes det flera varianter i klockor, kanske vi också kan se olika beteenden hon en klocka vars batteri håller på att dö?
 

Elias.A

Cartier
Det visade sig att det helt enkelt var batteriet som var på väg att ta slut. Nu går klockan som förväntat och jag har lärt mig något nytt. Trodde att ett kvartsverk antingen gick eller stannade, men tydligen inte.
Skönt att allt löste sig, trodde också som dig först men nu har man ju lärt sig nått nytt:)
 

Frejj8

Breitling
Försöker du få access till K&S eller? Väldigt många inlägg på kort tid från din sida.
Ja något i den stilen, tittat på lite klockor och tänker att det bästa hade varit att köpa härifrån. Har hängt ett tag men aldrig postat och nu såg jag att man måste gjort en del inlägg för att annonsera, hoppas detta är okej kan sakta ner annars. :)
 
Topp