• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvartsurtråden!

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Måste ju slänga upp denna!
Sjöö Sandström UTC Skydiver
DSC_1143.JPG
 
Vilka fler klockor i den lägre prisklassen har quartz verk som tex certina precidrive? Alltså quartz verk som är bättre än "standard"?

Tissot, Chr Ward och någon invicta model har samma urverk som Certina i vissa modeller. Citizen och Grand Seiko har också, men dessa är inte direkt billiga.

Det är enligt mig en skam att det inte finns fler "High-End" klockor med haq-verk och ännu värre är att de "High-End"-tillverkare som faktiskt säljer quartz (Omega, Tag Heuer) använder standardverk i såpass dyra modeller.


Jag vill ha en HAQ-SMPc, punkt...
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tissot, Chr Ward och någon invicta model har samma urverk som Certina i vissa modeller. Citizen och Grand Seiko har också, men dessa är inte direkt billiga.

Det är enligt mig en skam att det inte finns fler "High-End" klockor med haq-verk och ännu värre är att de "High-End"-tillverkare som faktiskt säljer quartz (Omega, Tag Heuer) använder standardverk i såpass dyra modeller.


Jag vill ha en HAQ-SMPc, punkt...
Jag håller med dig! Kikade runt lite på quartz klockor och kollade vad det satt för verk i. Nästan alla sitter det billiga verk som kostar mellan 20-30 dollar att köpa löst. Va fan tänkte jag, här vill dom ha 10000kr för klockan och så sitter det ett ordinärt quartz verk i?! Lite mer borde man väl ändå kunna vänta sig?
Det quartz verket som sitter i tex certina med precidrive kostar löst 80 dollar, nått liknande borde man ju ändå kunna vänta sig om man betalar ett antal tusenlappar för en klocka... nä riktigt dåligt!
 
Jag håller med dig! Kikade runt lite på quartz klockor och kollade vad det satt för verk i. Nästan alla sitter det billiga verk som kostar mellan 20-30 dollar att köpa löst. Va fan tänkte jag, här vill dom ha 10000kr för klockan och så sitter det ett ordinärt quartz verk i?! Lite mer borde man väl ändå kunna vänta sig?
Det quartz verket som sitter i tex certina med precidrive kostar löst 80 dollar, nått liknande borde man ju ändå kunna vänta sig om man betalar ett antal tusenlappar för en klocka... nä riktigt dåligt!

Är det till någon tröst så stänker många tillverkare i >20 000 kr's klassen i ett icke COSC-Certifierat ETA urverk i en dinka också...

On topic så gillar jag att Breitling verkar satsa på quartzdinkor litegrann, Aerospace är en riktig favorit.
Colten är inte heller fy skam, fast inte riktigt min stil.

"Moreover, the electronic models are all equipped with SuperQuartz™ movements that are ten times more accurate than the standard quartz equivalents"

-Breitling.

Jag är osäker på om det är samma urverk som Certinan i Colten, men det är möjligt.
 

corbendallasx

Friends of KS
Vilken rolig tråd, har jag helt missat!
Bidrar med mina kvartsbeaters.
Radiokontrollerad G-Shock G-Steel. Riktigt trevlig och stor så man känner sig smått beväpnad när man har den på sig :)
Samt en modernare variant av Citizens Aqualand med djupmätare. Perfekt badklocka som trots sin storlek sitter väldigt bra även på mina spagettiarmar.
Båda laddas givetvis av solen.
P2051938.JPG

Sorry för datumen, har inte använt den där på ett tag. Det är ju inte sommar än...
 
Vilken rolig tråd, har jag helt missat!
Bidrar med mina kvartsbeaters.
Radiokontrollerad G-Shock G-Steel. Riktigt trevlig och stor så man känner sig smått beväpnad när man har den på sig :)
Samt en modernare variant av Citizens Aqualand med djupmätare. Perfekt badklocka som trots sin storlek sitter väldigt bra även på mina spagettiarmar.
Båda laddas givetvis av solen.
P2051938.JPG

Sorry för datumen, har inte använt den där på ett tag. Det är ju inte sommar än...

Häftig Citizen, vad är det för någon?
 

kapahoo

Omega
Tissot, Chr Ward och någon invicta model har samma urverk som Certina i vissa modeller. Citizen och Grand Seiko har också, men dessa är inte direkt billiga.

Det är enligt mig en skam att det inte finns fler "High-End" klockor med haq-verk och ännu värre är att de "High-End"-tillverkare som faktiskt säljer quartz (Omega, Tag Heuer) använder standardverk i såpass dyra modeller.


Jag vill ha en HAQ-SMPc, punkt...


Finns tydligen några nya Longines med Precidrive också.
Longines is back on track - new series of HAQ chronographs
 
Topp