• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kvitto

rolkon

Basic
Hur viktigt är orginal kvittot vid köp av en begagnad klocka?
Inte alltid det finns med i sälj-annonser.
Har vart restriktiv att köpa begagnat tidigare men börjar tänka om.
Behöver input så att man inte missar nått uppenbart.

Är klockan utplockad igår är väl kvitto trevligt, annars certifikat så länge garantitiden gäller. Efter det ingen nytta mer än att box & papper (certifikat etc.) ofta är premium när man säljer vidare. Kika serienumret mot diverse stöldregister så borde du ha ditt på det torra.

• Like
Reactions: SFS
Det är inget syfte alls. Är det en nyare klocka är det certifkat som ligger till grund för garanti och liknande. Efter garantitiden har gått ut är det mer ett äkthetsbevis och del av medföljande tillbehör.

Extremt sällan jag lämnar med originalkvittot vid en affär.

Nyfiken pa varfor?

Ett orginalkvitto ar alltid trevligt att ha,aven om det formodligen inte ger nagot mervarde mer an kuriosa/historia.
Koparen lar ju veta vem du ar iallfall....och sa nervos sa man inte vagar tala om vem man ar eller var man bor behover man val inte vara i Sverige?
Eller har det blivit sa illa?

Nyfiken pa varfor?

Ett orginalkvitto ar alltid trevligt att ha,aven om det formodligen inte ger nagot mervarde mer an kuriosa/historia.
Koparen lar ju veta vem du ar iallfall....och sa nervos sa man inte vagar tala om vem man ar eller var man bor behover man val inte vara i Sverige?
Eller har det blivit sa illa?

För egen del handlar det mest om att jag inte är intresserad av att skylta med vad jag har fått betala för en vara via en AD exempelvis. Jag kan tycka att det är en deal enbart mellan oss två.
Så ingen noja kring personuppgifter eller dylikt.

För egen del handlar det mest om att jag inte är intresserad av att skylta med vad jag har fått betala för en vara via en AD exempelvis. Jag kan tycka att det är en deal enbart mellan oss två.
Så ingen noja kring personuppgifter eller dylikt.

Vad spelar det for roll vad du betalat? Har val noll betydelse for dagens pris pa din vara. Ar du overprisad far du behalla varan. Ar du for billig sa star koparna pa ko.

Har du gjort ett klipp? Isafall Grattis!
Tjanar du slant? Grattis
Forlorar du pa affaren? Trist for dig

Vad spelar det for roll vad du betalat? Har val noll betydelse for dagens pris pa din vara. Ar du overprisad far du behalla varan. Ar du for billig sa star koparna pa ko.

Tjanar du slant? Grattis
Svarta pengar ska också skattas.:)

Gör man en förlust då drar man upp kvittot i hopp om att det ska dra upp priset.:):)

Svarta pengar ska också skattas.:)

Gör man en förlust då drar man upp kvittot i hopp om att det ska dra upp priset.:):)

Det har jag varit med om.

Gjorde jag en vinst pa min vara da javlar skulle man inte ha den,trots att det var precis vad koparen letat efter och priset helt okej enl denne. Men att jag skulle tjana pa affaren,dar gick javlarimig gransen. Sa killen fick aka hem tomhant.

Nasta gang en kund kom sa "justerade" jag sanningen lite och sa "Att for detta pris sa blir det ju forlust for mig...emn det far val vara ok" da kom planboken upp direkt och koparen var helnojd att gora en sa god affar....Och jag ocksa..

Tjanar du slant? Grattis

Mer att om jag och en AD har en relation som möjliggör för mig att handla till ett bra pris så är det dels min ensak men inte minst är jag ju mån om att inte skicka prutare till honom.

Tycker det verkar idiotiskt att inte få med kvitto om det finns. Kvittot är ju en ytterligare säkerhet i att köpet görs i god tro och att klockan är äkta. Ett kvitto är ju också värdehandling och kan exempelvis hjälpa att ha det vid ett eventuellt försäkringsärende. Att inte vill skylta med vad man betalt är för mig nonsens. Vid en affär så har köpare och säljare enats om ett pris, vilket då blir ett marknadspris. Der blir då irrelevant vad tidigare köpare betalt.

Tycker det verkar idiotiskt att inte få med kvitto om det finns. Kvittot är ju en ytterligare säkerhet i att köpet görs i god tro och att klockan är äkta. Ett kvitto är ju också värdehandling och kan exempelvis hjälpa att ha det vid ett eventuellt försäkringsärende. Att inte vill skylta med vad man betalt är för mig nonsens. Vid en affär så har köpare och säljare enats om ett pris, vilket då blir ett marknadspris. Der blir då irrelevant vad tidigare köpare betalt.

Klart att det är marknadspris som gäller och att vad jag har betalt är irrelevant vid en vidareförsäljning.

MEN ad:n jag köpt från är säkert inte sugen på att jag skyltar med det och eller för den delen intresserad av att få höra ”att andra minsann fått köpa för x kr och då är det ett pris som ska gälla även för mig”. Finns inget nonsens i det kan jag tycka. Jag är mer mån om att vårda relationen till min AD än att sälja vidare min klocka i andra led.

Klart att det är marknadspris som gäller och att vad jag har betalt är irrelevant vid en vidareförsäljning.

MEN ad:n jag köpt från är säkert inte sugen på att jag skyltar med det och eller för den delen intresserad av att få höra ”att andra minsann fått köpa för x kr och då är det ett pris som ska gälla även för mig”. Finns inget nonsens i det kan jag tycka. Jag är mer mån om att vårda relationen till min AD än att sälja vidare min klocka i andra led.

Ur ett B2B perspektiv håller jag med dig till 100%. Men jag hade hellre hedrat att ge min köpare, en privatperson, en större trygghet och mervärde än att hedra ett fiktivt scenario till en leverantör, företag. Om en säljare har kvitto men inte vill ge ifrån sig det för att vårda sin relation till en butik så hade jag valt bort en sådan säljare.

I det fiktiva scenario som du beskriver så hade jag heller aldrig brytt mig om jag var företagare och sålde klockor. Att en person då tänker att den kanske kan få ett likande pris skapar ju ett intresse för min verksamhet. Får man då in den kunden får man väll då ta det i dialog. Dels får man ju då en möjlighet att göra bedömningen om man har marginalen eller eller kanske kan erbjuda ett attraktivt men eventuellt något högre pris. Annars får man väll helt enkelt förklara att tidigare köpare varit kund under flertal år och köper flertalet klockor vilket gör att man inte kan erbjuda samma pris till en ny kund. Vilket jag kan anse är en rationell förklaring.

Måste inte kvitto uppvisas för att bevisa att man äger klockan? Eller räcker andra handlingar för detta? Tänker i och med att man som säljare inte får sälja en vara om man inte kan bevisa att man äger den.

Måste inte kvitto uppvisas för att bevisa att man äger klockan? Eller räcker andra handlingar för detta? Tänker i och med att man som säljare inte får sälja en vara om man inte kan bevisa att man äger den.
Precis som du säger kan man anses inte ha säkerställt att klockan varit personens egendom och man blir av med klockan om den varit stulen. God tro finns inte. Man måste visa att man gjort allt man kunnat för att säkra att klockan inte varit stulen. Man tar alltså en jätterisk att köpa klocka som inte har kvitto. Ändå gör vi det hela tiden för i realiteten så sparas inte kvitton, klockan säljs vidare mm mm.

Precis som du säger kan man anses inte ha säkerställt att klockan varit personens egendom och man blir av med klockan om den varit stulen. God tro finns inte. Man måste visa att man gjort allt man kunnat för att säkra att klockan inte varit stulen. Man tar alltså en jätterisk att köpa klocka som inte har kvitto. Ändå gör vi det hela tiden för i realiteten så sparas inte kvitton, klockan säljs vidare mm mm.
Det har varit min känsla också. Sen är min uppfattning att folk som sparar inköpskvitto generellt tar hand om saker bättre.

Tillbaka
Topp