iologen
Basic
Hoppades i första hand att jag verkligen inte skulle bli tvungen att skriva ett sånt här inlägg men säljaren @aosehus vägrar svara på mail och jag vill således varna för honom och veta vad jag kan göra för att ta detta vidare.
För cirka två veckor sedan köpte jag en klocka jag letat efter ett längre tag, en IWC Ingy 3227-01.
Säljaren, känd på forumet som @aosehus verkade ha ett fint exemplar till salu för 36800kr (annons: https://klocksnack.se/threads/iwc-ingenieur-3227-01.78831/ ).
Eftersom det var min första begagnade klocka hade jag givetvis en del frågor och verkade lite okänslig i mitt prutande initialt men båda parter kom överens om ett pris. Pengarna skickades och klockan kom snabbt därefter och var bra och genomtänkt paketerat.
När jag tog upp klockan för första gången från kudden hörde jag att det skramlade till lite när jag skulle få på den på vristen, tog fram den mot örat och rörde till handleden - nånting låg löst eller lät inte som det skulle.
Spelade in ljudfil på skramlet och skickade till @aosehus som svarade med "Det har jag aldrig hört. Måste vara något som hänt under transport. Hörs det hela tiden eller vad gör du för att det ska höras?"
Vi kom fram till att jag skulle lämna den till urmakaren och sedan ta det därifrån. Hade redan nu börjat ana lite oro och redan påpekat att om det är på detta vis (vilket inte stämmer in med annonsbeskrivningen) ville jag returnera klockan.
Under tiden ligger man uppe sent på nätterna och försöker googla fram ljud på iwc 3227 och dess movement, kontaktar användare på internationella forum och frågar hur deras ingys låter och skickar de mitt ljudklipp - alla svarar att deras inte låter.
Men men försöker ända vara optimistisk och åker till Sthlm och lämnar in på Nymans, svaret av urmakaren lyder:
Felbeskrivning:
Urverket är i behov av service.
Rotorstolpen i verket är sliten, måste bytas. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Kronan har sliten gänga, måste bytas. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Klockan har varit polerad.
Glasets antireflexbehandling är bortslipad runt kanterna. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Färg har spruckit på tavlan, minutindexmarkering 15 och 30 kommer eventuellt lossna. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service inkl. polering 6600kr
Rotorstolpe 1300kr
Krona 900kr
=8800kr
Valfria åtgärder: (i samband med service)
Glas 3300kr
Tavla 7000kr
Rotorstaven, kronan, glaset och tavlan är INGA saker som påpekats i varken annonstext eller i PM. Vid förfrågan om klockan varit polerad har säljaren svarat "Den är mycket fin med endast mindre spår av användning. Ingen servicehistorik och jag tror inte den blivit polerad. Isf är det mycket skickligt utfört."
Skickar iväg ett mail till urmakaren frågandes om klockan verkligen håller tiden för att försäkra mig på att annonsbeskrivningen avviker och får följande svar;
"Det vi kan konstatera är att klockan fullt dragen med hjälp av kronan har gångvärden där den håller tiden någorlunda. Kraftöverföringen är dock låg och klockan är i behov av service. Det är också sådant slitage i automatuppdraget att klockan inte drar upp som den ska vid användning och således inte kan hålla tiden någon längre tid vid normal användning.
Med vänlig hälsning,"
Redan vid första priskostnadförslaget av urmakaren kontaktade jag @aosehus och krävde att häva köpet. Han tycker att han har talat sanning om skicket - vilket är totalt fel.
Jag kräver att köpet hävs och att klockan skickas tillbaks och jag får tillbaka pengarna alt. att han betalar servicekostnaden exkl polering och att jag inte accepterar något annat.
Säljaren svarar att han inte gillar min ton och att han inte längre kommer svara på mail;
Det finns inte en enda sak som är felaktig i annonsen. Detta tillsammans med vår korrespondens innan affär gör att jag inte accepterar återköp av klockan. Jag tycker du har en otrevlig ton och vill inte diskutera detta mer. Jag har fullföljt mina åtaganden och erbjuder därtill en ersättning om 1300kr. Vänligen svara med Swish eller bankkonto dit du vill att jag betalar. Efter detta mail anser jag detta ärende avslutat och jag kommer inte att svara på ytterligare.
Hur kan man bara sluta svara på mail och tycka ärendet är avslutet?, väldigt fult och oseriöst, det känns ju som bedrägeri egentligen.
I slutändan tycker jag inte det här ska vara så svårt. @aosehus har skickat en klocka som INTE stämmer in på hans annonsbeskrivning och i sina PM.
Hoppas ju fortfarande att @aosehus betalar tillbaka pengarna och som daglig klocksäljare på forumet inser vikten av seriositeten i detta.
Skulle någon vilja ha fulla mailkonversationer i PM och mail mellan mig och aosehus kan jag sammanställa dessa också.
För cirka två veckor sedan köpte jag en klocka jag letat efter ett längre tag, en IWC Ingy 3227-01.
Säljaren, känd på forumet som @aosehus verkade ha ett fint exemplar till salu för 36800kr (annons: https://klocksnack.se/threads/iwc-ingenieur-3227-01.78831/ ).
Eftersom det var min första begagnade klocka hade jag givetvis en del frågor och verkade lite okänslig i mitt prutande initialt men båda parter kom överens om ett pris. Pengarna skickades och klockan kom snabbt därefter och var bra och genomtänkt paketerat.
När jag tog upp klockan för första gången från kudden hörde jag att det skramlade till lite när jag skulle få på den på vristen, tog fram den mot örat och rörde till handleden - nånting låg löst eller lät inte som det skulle.
Spelade in ljudfil på skramlet och skickade till @aosehus som svarade med "Det har jag aldrig hört. Måste vara något som hänt under transport. Hörs det hela tiden eller vad gör du för att det ska höras?"
Vi kom fram till att jag skulle lämna den till urmakaren och sedan ta det därifrån. Hade redan nu börjat ana lite oro och redan påpekat att om det är på detta vis (vilket inte stämmer in med annonsbeskrivningen) ville jag returnera klockan.
Under tiden ligger man uppe sent på nätterna och försöker googla fram ljud på iwc 3227 och dess movement, kontaktar användare på internationella forum och frågar hur deras ingys låter och skickar de mitt ljudklipp - alla svarar att deras inte låter.
Men men försöker ända vara optimistisk och åker till Sthlm och lämnar in på Nymans, svaret av urmakaren lyder:
Felbeskrivning:
Urverket är i behov av service.
Rotorstolpen i verket är sliten, måste bytas. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Kronan har sliten gänga, måste bytas. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Klockan har varit polerad.
Glasets antireflexbehandling är bortslipad runt kanterna. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Färg har spruckit på tavlan, minutindexmarkering 15 och 30 kommer eventuellt lossna. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service inkl. polering 6600kr
Rotorstolpe 1300kr
Krona 900kr
=8800kr
Valfria åtgärder: (i samband med service)
Glas 3300kr
Tavla 7000kr
Rotorstaven, kronan, glaset och tavlan är INGA saker som påpekats i varken annonstext eller i PM. Vid förfrågan om klockan varit polerad har säljaren svarat "Den är mycket fin med endast mindre spår av användning. Ingen servicehistorik och jag tror inte den blivit polerad. Isf är det mycket skickligt utfört."
Skickar iväg ett mail till urmakaren frågandes om klockan verkligen håller tiden för att försäkra mig på att annonsbeskrivningen avviker och får följande svar;
"Det vi kan konstatera är att klockan fullt dragen med hjälp av kronan har gångvärden där den håller tiden någorlunda. Kraftöverföringen är dock låg och klockan är i behov av service. Det är också sådant slitage i automatuppdraget att klockan inte drar upp som den ska vid användning och således inte kan hålla tiden någon längre tid vid normal användning.
Med vänlig hälsning,"
Redan vid första priskostnadförslaget av urmakaren kontaktade jag @aosehus och krävde att häva köpet. Han tycker att han har talat sanning om skicket - vilket är totalt fel.
Jag kräver att köpet hävs och att klockan skickas tillbaks och jag får tillbaka pengarna alt. att han betalar servicekostnaden exkl polering och att jag inte accepterar något annat.
Säljaren svarar att han inte gillar min ton och att han inte längre kommer svara på mail;
Det finns inte en enda sak som är felaktig i annonsen. Detta tillsammans med vår korrespondens innan affär gör att jag inte accepterar återköp av klockan. Jag tycker du har en otrevlig ton och vill inte diskutera detta mer. Jag har fullföljt mina åtaganden och erbjuder därtill en ersättning om 1300kr. Vänligen svara med Swish eller bankkonto dit du vill att jag betalar. Efter detta mail anser jag detta ärende avslutat och jag kommer inte att svara på ytterligare.
Hur kan man bara sluta svara på mail och tycka ärendet är avslutet?, väldigt fult och oseriöst, det känns ju som bedrägeri egentligen.
I slutändan tycker jag inte det här ska vara så svårt. @aosehus har skickat en klocka som INTE stämmer in på hans annonsbeskrivning och i sina PM.
Hoppas ju fortfarande att @aosehus betalar tillbaka pengarna och som daglig klocksäljare på forumet inser vikten av seriositeten i detta.
Skulle någon vilja ha fulla mailkonversationer i PM och mail mellan mig och aosehus kan jag sammanställa dessa också.