• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Läder - Flex - Rostfritt vik -Silikon - klockbandens utveckling?

Hej Gott Folk!

Härligt med lyxproblem!
Jag packar upp min julklapp till mig själv och börjar fundera i lite puritanska termer kring vad som är kronologiskt korrekt i den mycket viktiga frågan kring RÄTT KLOCKBAND. Mitt inköp består av en enkel och ren Seiko tillverkad samma år som jag själv, -66. Passande nog är beteckningen 66-6000. Hmmm svart läder eller flex? Rostfria vikband fanns väl inte 66??

Jag tänker vidare: I tidernas begynnelse, tidigt 1900-tal för armbandsur, gissar jag att det enda vettiga material som fanns var skinn. Någon gång under 30 till 50-tal tror jag att flexband dök upp. Helst skulle man behöva plöja reklam och annonser för att komma fram till ett mer precist år. Att din dinka från -38 har ett flexband säger inte allt, det kan vara utbytt precis när som helst. Rostfritt vikspänne som egentligen är det mest säkra och praktiska vet jag att jag själv drabbades av i tidiga tonår på mitt första digitalur, tidigt 80-tal. Gissningsvis dök vikspännen upp under 70-talet, men jag vet inte säkert. Silikon räknar jag till Swatch-epokens senare del - eller nästan nutid

Finns det någon katalogsamlare med mer insikter eller funderingar i frågan? Det vore kul att se annonser eller katalogbilder som daterar exempelvis rostfria vikspännen till 1964 eller flexband till 1919. I så fall är min tidsskala helt felkalibrerad. Varje dag man lär sig något är en bra dag...

Bilagor

• DSC_0948.JPG
    DSC_0948.JPG
    235.4 KB · Visningar: 56
Viklås till skinnband tror jag kom från JLC 20-30-tal. Viklås till länkar fanns till GF oysters på sent 30-tal? Lägger man lite tid på att söka efter katalogerna kan man nog snäva in det relativt enkelt.

Flex är alltid rätt! :D
Men mest troligt är att just din klocka kom på ett svart läderband vid leverans.

Hej Gott Folk!

Härligt med lyxproblem!
Jag packar upp min julklapp till mig själv och börjar fundera i lite puritanska termer kring vad som är kronologiskt korrekt i den mycket viktiga frågan kring RÄTT KLOCKBAND. Mitt inköp består av en enkel och ren Seiko tillverkad samma år som jag själv, -66. Passande nog är beteckningen 66-6000. Hmmm svart läder eller flex? Rostfria vikband fanns väl inte 66??

Jag tänker vidare: I tidernas begynnelse, tidigt 1900-tal för armbandsur, gissar jag att det enda vettiga material som fanns var skinn. Någon gång under 30 till 50-tal tror jag att flexband dök upp. Helst skulle man behöva plöja reklam och annonser för att komma fram till ett mer precist år. Att din dinka från -38 har ett flexband säger inte allt, det kan vara utbytt precis när som helst. Rostfritt vikspänne som egentligen är det mest säkra och praktiska vet jag att jag själv drabbades av i tidiga tonår på mitt första digitalur, tidigt 80-tal. Gissningsvis dök vikspännen upp under 70-talet, men jag vet inte säkert. Silikon räknar jag till Swatch-epokens senare del - eller nästan nutid

Finns det någon katalogsamlare med mer insikter eller funderingar i frågan? Det vore kul att se annonser eller katalogbilder som daterar exempelvis rostfria vikspännen till 1964 eller flexband till 1919. I så fall är min tidsskala helt felkalibrerad. Varje dag man lär sig något är en bra dag...
”Rostfria vikband” om du menar med det rostfria vikta länkar så fanns dom åtminstone redan på femtiotalet som oysterlänkar. Bamboo och andra Gay Frères länkar kom väl ännu tidigare är jag ganska säker på. @Aurum , @eriksson850 , ni är ju duktiga på dessa?

Här tex Rolex Submariner som kom 1954
3E459738-EB02-4540-9101-075C96B728F7.jpeg

Aha! Kul! Precis som jag anade är saker många gånger äldre än man tror. Jag hittade en Seiko-katalog från -68 och på 95% av armbandsuren satt det rostfria länkar. Undantaget var de allra enklaste handdragna uren utan datum som hade läderband. Så det historiskt rätta valet är nog slätt, svart läder.

Tack för bidragen till tråden!

Aha! Kul! Precis som jag anade är saker många gånger äldre än man tror. Jag hittade en Seiko-katalog från -68 och på 95% av armbandsuren satt det rostfria länkar. Undantaget var de allra enklaste handdragna uren utan datum som hade läderband. Så det historiskt rätta valet är nog slätt, svart läder.

Tack för bidragen till tråden!
En liten hint när det kommer till gamla Seiko är om du kollar mellan bandhornen. Som du ser är boetten rak där, och inte rundad, vilket indikerar att det borde suttit ett läderband på klockan. Om det hade varit en länk borde boetten varit rundad mellan bandhornen.
Detta är dock ingen universalregel, utan en observation jag gjort gällande just Seiko: på 60-talet tillverkade dom inga länkar med raka ändlänkar.

Tillbaka
Topp