• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läderband - så jävla mycket jobb!!

Camo00

Patek
Hur många moment krävs för att göra ett genomarbetat läderband?
Är handgjorda läderband dyrt, eller alldeles för billigt??!

Fick en beställning på ett läderband till en CWC med fasta bandstift, och tänkte dela med mig av alla steg som detta projekt innebar.
Notera att mitt sätt att tillverka läderband är mitt eget, en blandning av hittepå och proffstips, men inte det "rätta sättet". Jag är också fortfarande en glad amatör och kvaliteten och detaljnivån kan INTE mätas med tex MJLEATHER/@MickeJ...

Så, förutsättningen är att köparen vill ha ett tjockt, mörkbrunt läderband med ljus kontrastsöm, gärna fodrat, monterat på en CWC-dykare med kontrastsöm.
Första steget är såklart att köpa verktyg, läder, färg mm, men det har jag ju redan gjort så det hoppar vi över.

Jag har en 3 mm vegetabiliskt garvad, svensk kohud som blir perfekt! Dessutom har jag redan färgat den med Fiebings Oil Dye...
Så, bara att rita mönster!
DSC_0019.JPG


Skära ut grovt...
DSC_0021.JPG


Se till att inte bäbis äter upp rullkniven...
DSC_0047.JPG


Trimma fint...
DSC_0022.JPG


Tunna ordentligt där bandet ska vikas och limmas. Det här steget genererar flera kilo läderdamm...
DSC_0023.JPG


Mäta och skära till delar till keepers...
DSC_0027.JPG


Trimma och limma keeper nr 1 som ska sitta fast i bandet...
DSC_0028.JPG

Mäta göra och hål för spännet...
DSC_0029.JPG


Limma dit keeper nr 1...
DSC_0031.JPG


Sy fast så snyggt som möjligt...
DSC_0032.JPG


Limma fast änden vid spännet...
DSC_0033.JPG


Tillverka keeper nr 2, som ska sitta löst...
DSC_0034.JPG


Rugga ytan på undersidan som ska limmas mot fodret... Känns förbannat ledsamt att köpa prima läder och färga, bara för att sabba det igen... :)
DSC_0036.JPG


Märka ut var sömmen ska vara...
DSC_0037.JPG


Hugga alla hål för sömmar...
DSC_0038.JPG


Limma på banden på mjukt och skönt getskinn, dvs fodret. Lämnar dock delarna närmast klockan, eftersom den ska monteras på fasta bandstift!
DSC_0040.JPG


Trimma fodret grovt med kniv...
DSC_0041.JPG


Hugga alla sömhål igen, genom fodret också...
DSC_0043.JPG


"Note to self: Köp inte fler billiga verktyg!!"
DSC_0042.JPG


Dags att sy! Banden får sitta fast i ponnyn så pappa kan sy sadelmakarsöm med vaxad lintråd...
DSC_0049.JPG


Sådär, nu börjar det likna nåt! Nu har vi två band med fyra trådändar i varje...
DSC_0051.JPG


Dags att fixa till lite kanter när keepern ska på, polerar med vatten först och sen bivax. Kunde gjort detta innan keepern syddes ihop men hade inte bestämt mig för metod då...
DSC_0053.JPG


Dags att montera! Limmar ihop de tre läderändarna i en slags sandwich...
DSC_0054.JPG


Hugga de sista hålen igen...
DSC_0056.JPG


Sy ihop det sista, och knyta så att det sitter bra, men inte syns...
DSC_0057.JPG


Trolla bort åtta tjocka trådar, och trimma till fodret...
DSC_0058.JPG


Sandpappra, polera och vaxa alla kanter... Förhoppningsvis syns skillnaden även på mobilbilder.
Före:
DSC_0059.JPG
Efter:
DSC_0060.JPG


Märka ut hålen för spännet...
DSC_0062.JPG


...och hugga alla hålen så rakt som möjligt! Svårare än det låter... :)
DSC_0064.JPG


Det gör ju inget om det syns nånstans vem som gjort bandet? :)
DSC_0065.JPG


Montera spänne...
DSC_0063.JPG


Sen är det bara att vaxa och polera bandet så det glänser och tål påfrestningar! Och hålla tummarna att köparen blir nöjd!!
DSC_0081.JPG


Tack för intresset, om Du kollat såhär långt... :)
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hur många moment krävs för att göra ett genomarbetat läderband?
Är handgjorda läderband dyrt, eller alldeles för billigt??!

Fick en beställning på ett läderband till en CWC med fasta bandstift, och tänkte dela med mig av alla steg som detta projekt innebar.
Notera att mitt sätt att tillverka läderband är mitt eget, en blandning av hittepå och proffstips, men inte det "rätta sättet". Jag är också fortfarande en glad amatör och kvaliteten och detaljnivån kan INTE mätas med tex MJLEATHER/@MickeJ...

Så, förutsättningen är att köparen vill ha ett tjockt, mörkbrunt läderband med ljus kontrastsöm, gärna fodrat, monterat på en CWC-dykare med kontrastsöm.
Första steget är såklart att köpa verktyg, läder, färg mm, men det har jag ju redan gjort så det hoppar vi över.

Jag har en 3 mm vegetabiliskt garvad, svensk kohud som blir perfekt! Dessutom har jag redan färgat den med Fiebings Oil Dye...
Så, bara att rita mönster!
DSC_0019.JPG


Skära ut grovt...
DSC_0021.JPG


Se till att inte bäbis äter upp rullkniven...
DSC_0047.JPG


Trimma fint...
DSC_0022.JPG


Tunna ordentligt där bandet ska vikas och limmas. Det här steget genererar flera kilo läderdamm...
DSC_0023.JPG


Mäta och skära till delar till keepers...
DSC_0027.JPG


Trimma och limma keeper nr 1 som ska sitta fast i bandet...
DSC_0028.JPG

Mäta göra och hål för spännet...
DSC_0029.JPG


Limma dit keeper nr 1...
DSC_0031.JPG


Sy fast så snyggt som möjligt...
DSC_0032.JPG


Limma fast änden vid spännet:):)...
DSC_0033.JPG


Tillverka keeper nr 2, som ska sitta löst...
DSC_0034.JPG


Rugga ytan på undersidan som ska limmas mot fodret... Känns förbannat ledsamt att köpa prima läder och färga, bara för att sabba det igen... :)
DSC_0036.JPG


Märka ut var sömmen ska vara...
DSC_0037.JPG


Hugga alla hål för sömmar...
DSC_0038.JPG


Limma på banden på mjukt och skönt getskinn, dvs fodret. Lämnar dock delarna närmast klockan, eftersom den ska monteras på fasta bandstift!
DSC_0040.JPG


Trimma fodret grovt med kniv...
DSC_0041.JPG


Hugga alla sömhål igen, genom fodret också...
DSC_0043.JPG


"Note to self: Köp inte fler billiga verktyg!!"
DSC_0042.JPG


Dags att sy! Banden får sitta fast i ponnyn så pappa kan sy sadelmakarsöm med vaxad lintråd...
DSC_0049.JPG


Sådär, nu börjar det likna nåt! Nu har vi två band med fyra trådändar i varje...
DSC_0051.JPG


Dags att fixa till lite kanter när keepern ska på, polerar med vatten först och sen bivax. Kunde gjort detta innan keepern syddes ihop men hade inte bestämt mig för metod då...
DSC_0053.JPG


Dags att montera! Limmar ihop de tre läderändarna i en slags sandwich...
DSC_0054.JPG


Hugga de sista hålen igen...
DSC_0056.JPG


Sy ihop det sista, och knyta så att det sitter bra, men inte syns...
DSC_0057.JPG


Trolla bort åtta tjocka trådar, och trimma till fodret...
DSC_0058.JPG


Sandpappra, polera och vaxa alla kanter... Förhoppningsvis syns skillnaden även på mobilbilder.
Före:
DSC_0059.JPG
Efter:
DSC_0060.JPG


Märka ut hålen för spännet...
DSC_0062.JPG


...och hugga alla hålen så rakt som möjligt! Svårare än det låter... :)
DSC_0064.JPG


Det gör ju inget om det syns nånstans vem som gjort bandet? :)
DSC_0065.JPG


Montera spänne...
DSC_0063.JPG


Sen är det bara att vaxa och polera bandet så det glänser och tål påfrestningar! Och hålla tummarna att köparen blir nöjd!!
DSC_0081.JPG


Tack för intresset, om Du kollat såhär långt... :)
Ser fint ut tycker jag! Jag gör inte alls på samma sätt men var och en hittar sin metod. Bara fortsätta och jobba med läder, man finslipar tekniken, hittar lite bättre verktyg och får erfarenhet. :)
 

MickeJ

Panerai
Snyggt jobbat, jag tycker resultatet blev riktigt bra! Som Anders sa, jag har också lite annat tillvägagångssätt - man hittar det som funkar för en själv och med de verktyg man har. Vissa verktyg underlättar enormt (t ex en enkel billig skärflingskniv kan vara mer lätthanterlig än en rakkniv), andra mindre.

Angående tidsåtgången så kan man väl konstatera att det (mig veterligen) inte är någon av oss som lever på det. Ska man börja räkna på rimlig lön, lokal, material osv så kan man förstå varför handgjorda band från t ex ABP, Hirsch Artisan osv kostar som de gör. :)
 

MickeJ

Panerai
Sen kan det vara värt att notera att de flesta lite större tillverkare (Combat, ABP med flera namnkunniga) inte alls gör så mycket för hand. Istället för att skära ut band så stansar de ut band med skärmallar och pressar. Mer exakt och homogent resultat och mycket mycket snabbare. Dock rätt ordentlig grundinvestering och svårt att inrymma i ett vanligt hem.
 

rogart-63

Patek
Sen kan det vara värt att notera att de flesta lite större tillverkare (Combat, ABP med flera namnkunniga) inte alls gör så mycket för hand. Istället för att skära ut band så stansar de ut band med skärmallar och pressar. Mer exakt och homogent resultat och mycket mycket snabbare. Dock rätt ordentlig grundinvestering och svårt att inrymma i ett vanligt hem.
Fast inte alltid ett sånt s.k handgjort band från ABP eller Hirsch är bättre eller framför allt snyggare än ett hemmatillverkat band. Tycker @Camo00 ser mycket trevligt ut. Inte perfekt kanske men känslan att någon har snidat till det hemma på skrivbordet är en helt klart en annan känsla . Än ett utstansat och ihopalimmat av färdiga bitar band .
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Fast inte alltid ett sånt s.k handgjort band från ABP eller Hirsch är bättre eller framför allt snyggare än ett hemmatillverkat band. Tycker @Camo00 ser mycket trevligt ut. Inte perfekt kanske men känslan att någon har snidat till det hemma på skrivbordet är en helt klart en annan känsla . Än ett utstansat och ihopalimmat av färdiga bitar band .
Du sa precis det jag hade i bollen.
Det blir mer personligt band, limited ;)
 

MickeJ

Panerai
Fast inte alltid ett sånt s.k handgjort band från ABP eller Hirsch är bättre eller framför allt snyggare än ett hemmatillverkat band. Tycker @Camo00 ser mycket trevligt ut. Inte perfekt kanske men känslan att någon har snidat till det hemma på skrivbordet är en helt klart en annan känsla . Än ett utstansat och ihopalimmat av färdiga bitar band .

Håller med, hänger helt på vad man är ute efter.
 

rogart-63

Patek
Snyggast att knyta inne i bandet. Inte snyggt med en knut på baksidan? Finns många bra video på youtube om skomakarsöm. Eller sewing leather by hand .
 
Hade inte tänkt på att det går att hitta kurser i allt på youtube numera :sorry: Sytt en del knivslidor men där brukar det inte vara något problem att gömma knutarna. Sen brukar inte sömmen bli så himla tydlig då heller, så ska bli intressant att se om jag faktiskt är någorlunda kunnig i att sy. Ni erfarna får till väldigt fint sick sack mönster i sömmarna måste jag säga. Grymt fint hantverk :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min erfarenhet är att det är förarbetet dvs håltagningen som avgör om sömmen blir bra eller inte, skinnets tjocklek spelar också stor roll men bra verktyg är en förutsättning:)
 

MickeJ

Panerai
Min erfarenhet är att det är förarbetet dvs håltagningen som avgör om sömmen blir bra eller inte, skinnets tjocklek spelar också stor roll men bra verktyg är en förutsättning:)

Formen på hålen är viktig. Jag använder en diamantformad syl som jag för genom lädret i vinkel, finns mängder av bildexempel på nätet. Det räcker dock inte där. Lika viktigt är nålföring (dvs att man för nålarna över varandra på ett sätt som gör att tråden lägger sig rätt) och trådtryck (dvs att man tar i lagom mycket med samma tryck genom hela sömmen).
 
Formen på hålen är viktig. Jag använder en diamantformad syl som jag för genom lädret i vinkel, finns mängder av bildexempel på nätet. Det räcker dock inte där. Lika viktigt är nålföring (dvs att man för nålarna över varandra på ett sätt som gör att tråden lägger sig rätt) och trådtryck (dvs att man tar i lagom mycket med samma tryck genom hela sömmen).
Testade att göra så nu med hjälp av en vinklad träbit. Tyckte att allt jag väldigt bra tills jag insåg att jag inte hade vänt biten rätt när ena sidan var klar :facepalm: Så nu drar hålen inåt på ena sidan och utåt på andra sidan. Men det är väl sånt man lär sig av sägs det...
 

MickeJ

Panerai
Testade att göra så nu med hjälp av en vinklad träbit. Tyckte att allt jag väldigt bra tills jag insåg att jag inte hade vänt biten rätt när ena sidan var klar :facepalm: Så nu drar hålen inåt på ena sidan och utåt på andra sidan. Men det är väl sånt man lär sig av sägs det...

De flesta använder gafflar för att markera hålen, därefter sylar man. De flesta gafflar säljs bara "åt ett håll" så inget konstigt. :)
 

rogart-63

Patek
De flesta använder gafflar för att markera hålen, därefter sylar man. De flesta gafflar säljs bara "åt ett håll" så inget konstigt. :)
Intressant. Jag brukar slå gafflen rätt igenom. Har sett att man använder en syl för att preppa hålet man gjort med gafflen? Innan man sticker i tråden. Blir det snyggare eller bara lättare att dra igenom tråden? Känns lite konstigt att göra hålet större än nödvändigt.
 

Djstrahl

Omega
Riktigt snyggt! Jag har testat att göra ett läder Nato. På ett mycket mer amatörmässigt sätt, men de är hårt arbete. ;) kanske borde skaffa verktyg om jag ska fortsätta. :)
 

MickeJ

Panerai
Intressant. Jag brukar slå gafflen rätt igenom. Har sett att man använder en syl för att preppa hålet man gjort med gafflen? Innan man sticker i tråden. Blir det snyggare eller bara lättare att dra igenom tråden? Känns lite konstigt att göra hålet större än nödvändigt.

Hänger på vad det är för typ av läder. Om det är tjockt vegetabilgarvat läder så tenderar lädret dra ihop sig innan du hinner sy. Då blir det snyggare att syla.
Om jag t ex syr en väska så kan det vara lättast att slå hål på den delen som syns mest och sedan syla genom andra delar (t ex om en del böjer sig ut så att du inte kan lägga allt plant och slå igenom).
Angående storlek på hål så finns andra sylar än de tvåhandssvärden som säljs på Slöjd-detaljer. Googla "awl" så finns det massor. :)
 
Topp