• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läderkväll!

John R

Panerai
Lädermeck i ledning av Master Nordgren!

Jag NiklasArvid och Plattfot mötts upp i min dunkla bunker belägen i klockfeberns Mekka, Hjorthagen. Plattfot som är bevandrad i det hemlighetsfulla materialet, läder spred sin kunskap över de två nyfikna lärjungarna.
Med vaxtråd, läderhyvel och en rad andra verktyg kastade vi oss oss in i en värld redo att upptäckas. Plattfot anlände elegant på sin Vespa iklädd ett glatt humör samt en stor militärtrunk full med vad som behövdes för skrida till verket.

Jag valde ett svart läder som passar bra till min flinga. NA tog till sig en mer naturella kulör som förmodligen framhäver en viss Reverso.
Tiden flöt snabbt i väg med lite vin, klocksnack och lädermys. Här kommer lite bilder
tagna av Irvin Penn som tacksamt nog vadade att just denna afton återuppstå för att
föreviga denna tillställning..

Min lilla erfarenhet är att om ni vill testa detta själv så köp en läderhyvel. Ett måste för att få till ett band med snitts!











Tack Plattfot och NiklasArvid för en trevlig kväll!
/John R
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Vuxna män gör saker tillsammans. ;)

Kul! Inte utan att man själv blir sugen på att testa lite slöjd!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju nästan så att man ser Robert Gustavsson som "Greger" smyga omkring i bakgrunden.. Härligt att se att "killar kan!" Å snygga band blev det också!!
 

BME

Cartier
Jäklar vad trevligt det såg ut!
Hade gärna vart med på något liknande så man får en grundidé om hur man gör för att skapa dessa vackra tingestar vi kallar läderband :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Underbart! Vuxna män gör saker tillsammans. Bättre kan det inte bli. Kan vi inte få några bilder på Plattfots och NA:s alster? :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag gjorde ett till min reverso, den har 17mm och jag hade ett originalspänne på 14. 17/14 är ju inte det vanligaste kanske och att klämma in 18 funkar dåligt, reverson är så liten och ser ännu mindre ut med tex 18/18 el 18/16, den behöver verkligen ett 17 och gärna tunt och avsmalnande.

Jag är grymt nöjd, mitt första försök!, tog typ 2,5h o då hade jag ju ett proffs att fråga hela tiden och platttfots hela arsenal av rätt verktyg... :)

 

John R

Panerai
Nyfiken i en strut undrar hur själva debossing/embossing momentet går till. Vad behöver man förutom en kliché och hårt tryck, värme? vatten?

Lite fukt och denna gjorde jobbet!
06372B6B-DFD2-4C35-ADCD-DF6F9A01302B-1295-000001D03C6BD033_zps9f31bb44.jpg


/John R
 
Topp