• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lägger folk märke till era ur?

Mr Chance

Kalmar
Har aldrig fått kommentarer om någon av mina klockor utan att själv initierat ämnet. Då händer det att folk säger "ja, jag har märkt att du aldrig har samma klocka när vi träffas". Så visst lägger vissa märke till klockor. En medelålders kvinna sa att hon var helt övertygad om att min sub var fejk, vilket hon fortfarande är...
 

Isodor

Audemars
En person hade visat intresse och frågat. Det var när jag var packad i taxin hem från krogen som han frågade vad jag bar, för att sedan visa upp sin thailands-sub..
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tror jag fått kommentarer av okända på alla klockor jag äger, förutom min gmt. Den häftigaste är tydligen Planet ocean.

Sen frågar alltid mamma med mammaton "vad har du för klocka? "är den ny?"

Jag kommenterar alltid andras, senast igår till säljchefen på jobbet. "Snygg klocka, har en likadan" *drar upp ärmen och visar* Han svarar: "Kul, fast skillnaden är väl att din är köpt i thailand". Så om ni läser nåt om mig i tidningen sen så kom ihåg att det var befogat.

Fan va irriterande, var det Po:n eller ?
Känns som han inte har så bra koll eftersom han fäller den kommentaren.

Hoppas du gav svar på tal :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Enstaka gånger har diskussionen kommit upp, uteslutande från personer som själv har något kul på armen.
 

Knät

Cartier
Just idag råkade jag ut för en kund som noterade min klocka.. Han kommenterade det lite snabbt och positivt.
Men annars tror jag inte att mina kunder ser eller rättare sagt vet.. Tandhygienisten noterade klockan en gång.. Även chefen på lokala Porschefirman spottade min 1675 på långt håll..
Det riktigt roliga var när jag var kommunalanställd och hamnade i samtal med vårt Moderata kommunalråd som storögt och med en dåligt dold avundsjuka glodde på min handled.. Han har dock råd, men jag råkar veta att hans fru tycker att klockor inte ska kosta pengar.. :p
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Inget från gemene man. Folk med tydligt klockintresse kanske ibland. Skall jag vara ärlig gör det mig obekväm till mods om någon "lekman" börjar tjöta. Är ganska enkelt att avstyra genom att säga att det är en Seiko...
 

Horologist

Cartier
Händer då och då. Får då oftast frågan: Hur många klockor har du egentligen? Brukar svara : "Runt 45 st" eller "Inte tillräckligt många"
 

Bolio

Panerai
När man har Rolex på sig kommer det frågor och kommentarer rätt ofta och det har med tiden visat sig att det har enbart med märket att göra vilket jag personligen tycker är rätt jobbigt om de nu inte är en person som är genuint klock intresserad. Detta är det enda negativa med just Rolex tycker jag.
När man bär Pam, Hublot, Corum mfl kommer det aldrig på tal då gemene man inte har en aning vad det är vilket jag tycker är helt perfekt då jag bär mina ur för min skull och inte andras.
Att slippa förklara för folk varför man har den klocka man har och alltid få en avslutande fråga om hur mycket den kostar är grymt skönt tycker jag. Jag har faktiskt ett antal gånger när första frågan kommer även av folk jag känner rätt väl sagt att det självklart är en kopia för att slippa följd frågor som alltid slutar på samma sätt.
MVH
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
När man har Rolex på sig kommer det frågor och kommentarer rätt ofta och det har med tiden visat sig att det har enbart med märket att göra vilket jag personligen tycker är rätt jobbigt om de nu inte är en person som är genuint klock intresserad. Detta är det enda negativa med just Rolex tycker jag.
När man bär Pam, Hublot, Corum mfl kommer det aldrig på tal då gemene man inte har en aning vad det är vilket jag tycker är helt perfekt då jag bär mina ur för min skull och inte andras.
Att slippa förklara för folk varför man har den klocka man har och alltid få en avslutande fråga om hur mycket den kostar är grymt skönt tycker jag. Jag har faktiskt ett antal gånger när första frågan kommer även av folk jag känner rätt väl sagt att det självklart är en kopia för att slippa följd frågor som alltid slutar på samma sätt.
MVH
Håller med förutom det där med kopia. Jag skulle aldrig få för mig att säga att det är en kopia om inte det är en man med kniv eller pistol som frågar. Jag behöver inte ursäkta mig för mina inköp och inte heller ta alla diskussioner.

Det är kul när någon klockintresserad ställer frågan. Igår exempelvis var det en herre på samma fest som jag som bar en TT GMT II-C. Han älskade sin klocka så mycket att han bar den 24/7, vad han är gjorde. Han hade haft den i tre år och den var full med repor. Länken var rätt sträckt redan och han var väl inte så noga med att tvätta och hålla efter. Vi pratade nog i tre timmar om klockor och Rolex i synnerhet. Han ville köpa sig en 116523 härnäst. Sådant är kul.
 

David

Bödeln
Håller med förutom det där med kopia. Jag skulle aldrig få för mig att säga att det är en kopia om inte det är en man med kniv eller pistol som frågar. Jag behöver inte ursäkta mig för mina inköp och inte heller ta alla diskussioner.

Riktigt stort plus ett. Av någon anledning förekommer den här diskussionen på TRF flera gånger i veckan, och kopia-svaret finns alltid representerat med motiveringen "jag köper klockor för mig". Det finns många sätt att svara undvikande utan att låta andra tro att man sysslar med sådana oegentligheter. Man vet aldrig vem man har nytta av att framstå som ärlig och pålitlig inför i framtiden, att påstå att man köper piratvaror kan aldrig leda till något bra.
 
  • Like
Reactions: Zed

joey

Cartier
Det händer väldigt sällan att nån kommenterar; framförallt att helt okända personer kommenterar.

Men en gång för många år sedan, när jag satt med min AP på tunnelbanan, kommenterade plötsligt en snubbe med skinnjacka min klocka. Han sa att han själv hade en klocka som liknade min. Döm om min förvåning när han satt där med en IWC Yacht Club II Quartz som han köpt några år tidigare på Kaplans! Lika förvånad blev jag vidare när jag förstod att han inte var särskilt intresserad av klockor och helt enkelt hade köpt den för att han tyckte den var snygg. Otippat val som i min mening var en riktig fullträff! Det blev några minuters samtal innan våra vägar skiljdes åt...

Lånad bild från www:
D51C8844B19149EF89918F65F2062168.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Min Panerai väckte intresse i tullen i Milano samt i liften i Champoluc. Italienare är väldigt glada att man valt "deras" klockmärke.

Ploprofen fick ganska mycket kommentarer. Många i stil med "vilket bojsänke" och "måste du byta ar för att orka" eller nu behöver du inte gå till gymet så ofta".

Min TT Sub väcker även den ganska mycket intresse. Bästa kommentaren var för ngn månad sedan: "är inte du för ung för att ha guld på din Rolex?" Helt sjukt rolig kommentar

ploprofen får ofta kommentarer, dess konstiga formspårk och storlek gör att den är väl synlig och iögonfallande. Som du säger så är det mestadels kommentarer som "ska du åka till månen eller varför har du ett rymdskepp på handleden?" men då och då har kunder med lika genuina intresse känt igen bjässen, och då blir jag alltid lika glad över att jag sålde min submariner och bytte (ner mig) till en omega!
 

Isodor

Audemars
Jag tycker också det är skönt att smyga lite under radarn.. Faktiskt en av anledningarna till varför jag inte väljer Rolex, tror otroligt många skulle reta sig på att jag skulle ha en sådan inom mitt yrke, det passar helt enkelt inte in (projektledare inom byggbranschen), och skulle verkligen inte orka höra "oj en Rolex, det går bra nu för entreprenören.."
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag tycker också det är skönt att smyga lite under radarn.. Faktiskt en av anledningarna till varför jag inte väljer Rolex, tror otroligt många skulle reta sig på att jag skulle ha en sådan inom mitt yrke, det passar helt enkelt inte in (projektledare inom byggbranschen), och skulle verkligen inte orka höra "oj en Rolex, det går bra nu för entreprenören.."


Åh kan du inte låna någons TT Sub för en dag? skulle faktiskt kunna bli riktigt kul!
 

naggge

Panerai
Jag tycker också det är skönt att smyga lite under radarn.. Faktiskt en av anledningarna till varför jag inte väljer Rolex, tror otroligt många skulle reta sig på att jag skulle ha en sådan inom mitt yrke, det passar helt enkelt inte in (projektledare inom byggbranschen), och skulle verkligen inte orka höra "oj en Rolex, det går bra nu för entreprenören.."
Skitsnack det där om Rolex. Ingen bryr sig det minsta. Om de skulle göra det så döljer de det väldigt väl inför mig och ärligt talat, varför bry sig? Jobbar själv på ett av Sveriges största byggbolag sedan tre år, har Rolex och är knappt 26 år gammal men har inte stött på någon som helst negativitet kring mina klockval.
Tvärt om så blir en del intresserade och tycker det är kul.
 

Isodor

Audemars
Skitsnack det där om Rolex. Ingen bryr sig det minsta. Om de skulle göra det så döljer de det väldigt väl inför mig och ärligt talat, varför bry sig? Jobbar själv på ett av Sveriges största byggbolag sedan tre år, har Rolex och är knappt 26 år gammal men har inte stött på någon som helst negativitet kring mina klockval.
Tvärt om så blir en del intresserade och tycker det är kul.

Men nu får du nog sätta dig i min sits innan du säger att jag snackar skit.

Jag nämnde inte att jag innan hade en TAG och redan då har jag flertalet gånger fått "peakar" av beställare/byggledare eller dylikt. Inte för jag skäms över det men vissa av dessa personer kan lätt dra egna (konstiga) slutsatser..
Bredvid kunde en UE sitta med en Gramham som är sjukt vulgär (och ful) som kostar ca 75'.. Där hördes det inget så jag tror/gissar att de välkända märkena är Rolex/Bratte/TAG för typ oinsatta.

Hoppas du förstår hur jag menar :)
 

naggge

Panerai
Men nu får du nog sätta dig i min sits innan du säger att jag snackar skit.

Jag nämnde inte att jag innan hade en TAG och redan då har jag flertalet gånger fått "peakar" av beställare/byggledare eller dylikt. Inte för jag skäms över det men vissa av dessa personer kan lätt dra egna (konstiga) slutsatser..
Bredvid kunde en UE sitta med en Gramham som är sjukt vulgär (och ful) som kostar ca 75'.. Där hördes det inget så jag tror/gissar att de välkända märkena är Rolex/Bratte/TAG för typ oinsatta.

Hoppas du förstår hur jag menar :)
Förstår hur du menar och tycker det är jäkligt synd för det är ju upp till var och en vad man vill lägga pengar på. Får väl vara glad för att jag (ännu?) inte har stött på någon i jobbet som missunnar mig min Rolex.

Det där om UE som har feta klockor behöver man väl knappt nämna när vi har Målarn med oss här på forumet ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är väldigt tråkigt om man nu låter andra styra över vad man har för klocka.
Visst, man kanske inte sticker en guldrolle i ansiktet på en kund, men utöver det, varför bry sig om vad folk tycker? Jag är 22 och burit flertalet Rolex. Det är inga pengar. Alla kan i stort sett spara eller låna till en.

Allt handlar om värderingar. Det kommer aldrig vara någon som kommenterar din lägenhet för miljonbelopp, eller din volvo för sexsiffrigt belopp. Varför då skämmas för en Rolex?
 
Det har blivit en del frågor på arbetet (McDonalds) och på träningen när man kommer in med både rolex och omega. Jag tycker mest det är kul. Fått lite pikar om att man inte ska "skryta så" men jag ser det inte som skryt. Det är ju inte direkt någon PP eller annan svindyr klocka.

Och seriöst kan det kvitta vad folk tycker i vilket fall. Jag är nöjd och tycker mest det är underhållande med folk som tycker jag är dum som köper en klocka när de själva tar lån på sin belånade lägenhet för att köpa en splitterny bil.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker också det är skönt att smyga lite under radarn.. Faktiskt en av anledningarna till varför jag inte väljer Rolex, tror otroligt många skulle reta sig på att jag skulle ha en sådan inom mitt yrke, det passar helt enkelt inte in (projektledare inom byggbranschen), och skulle verkligen inte orka höra "oj en Rolex, det går bra nu för entreprenören.."

Du kan låna min ifall jag får vara med på byggmötet :)
 

Jimmy85

Omega
Händer aldrig att nån som man inte känner kommenterar ens klockval, men från vänner, kollegor och familj får man endel kommentarer, roligaste va tjejens: VA!!! Har du ingen Rolex???. :p
 

Josef B

Bestraffaren
Det har blivit en del frågor på arbetet (McDonalds) och på träningen när man kommer in med både rolex och omega. Jag tycker mest det är kul. Fått lite pikar om att man inte ska "skryta så" men jag ser det inte som skryt. Det är ju inte direkt någon PP eller annan svindyr klocka.

PP är nog det märket som mest slinker ner under radarn, bara de insatta vet vad det är, skulle mer eller mindre vara en Michael Kors eller fan det heter för den vanliga Svensson.
 
Topp