• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lägger folk märke till era ur?

Josef B

Bestraffaren
Njäe, det räcker med ett rätt litet klockintresse för att veta vad Patek Philippe är...
I för sig, men att den skulle kosta mer än dubbelt än vad en Rolex skulle kosta, tror jag inte. Men jag menar mest för de vanliga Svensson som bara känner till Rolex, de tror ju att det märket är högst upp på pyramiden.
 

TKVF

Panerai
PP är nog det märket som mest slinker ner under radarn, bara de insatta vet vad det är, skulle mer eller mindre vara en Michael Kors eller fan det heter för den vanliga Svensson.
Tror du inte JLC, PP, AP spelar i samma "Under radar"-liga? Rolex känner ju alla till, likson Omega. Men sedan fins Blancpain (och mest då FF, som är grymt snygg), vilket inte en enda oinsatt känner till.
 

LtCariad

Omega
2-Faktor
Enligt min erfarenhet är det rätt få som reagerar, i alla fall så att man märker det. De gånger jag har fått kommentarer är det från nån som själv bär nåt intressant på armen :)
 

Bolio

Panerai
Riktigt stort plus ett. Av någon anledning förekommer den här diskussionen på TRF flera gånger i veckan, och kopia-svaret finns alltid representerat med motiveringen "jag köper klockor för mig". Det finns många sätt att svara undvikande utan att låta andra tro att man sysslar med sådana oegentligheter. Man vet aldrig vem man har nytta av att framstå som ärlig och pålitlig inför i framtiden, att påstå att man köper piratvaror kan aldrig leda till något bra.

Jag förstår precis vad ni menar både Zed och David och håller med er till en viss gräns. Jag känner inte heller att jag måste på nått sätt måste försvara mig för mitt intresse dock blir jag sjukt less på att behöva göra det gång på gång och att samtalet alltid ska sluta på samma sätt jag får inte ut nått av det och kan jag snabbt få ett slut på det och samtidigt göra den andra personen nöjd på kort tid är jag helt på det gröna med att dra en nöd lögn. Det för liksom inget gott med sig att säga till kleti och pleti att det är en äkta. Min erfarenhet av det är att den svenska avundsjukan direkt träder in, folk blir inte glad för en utan snarare tvärt om.
Jag har tidigare haft en hundras som alla som inte träffat den typen av hund har en förutfattad mening om och jag försökte i ett antal år varje gång det kom upp vara en god förespråkare för rasen och förklare och visa att deras förutfattade mening var fel men det var som att slå huvet i en betong vägg, många och långa diskutioner som inte gav nått resultat över huvud taget.
När man allt för många gånger sätt senariot komma oavsett det gäller hundar eller klockor känner jag att jag kan göra nått vettigare med min tid än att försöka få oinsatta människor att förstå när de överhuvudtaget inte är ett dugg mottagliga.
Har ni ett bättre förslag att få klock diskutionen avslutad en att säga att det är en kopia tar jag gärna tips om detta. För mig har det funkat till 100%.
Och om nått missförstånd uppkommit här om att jag skulle på nått sätt vara en förespråkare till kopior dementerar jag det å de grövsta. Det används endast för att slippa ta en diskution med nån imbesill.
MVH
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag förstår precis vad ni menar både Zed och David och håller med er till en viss gräns. Jag känner inte heller att jag måste på nått sätt måste försvara mig för mitt intresse dock blir jag sjukt less på att behöva göra det gång på gång och att samtalet alltid ska sluta på samma sätt jag får inte ut nått av det och kan jag snabbt få ett slut på det och samtidigt göra den andra personen nöjd på kort tid är jag helt på det gröna med att dra en nöd lögn. Det för liksom inget gott med sig att säga till kleti och pleti att det är en äkta. Min erfarenhet av det är att den svenska avundsjukan direkt träder in, folk blir inte glad för en utan snarare tvärt om.
Jag har tidigare haft en hundras som alla som inte träffat den typen av hund har en förutfattad mening om och jag försökte i ett antal år varje gång det kom upp vara en god förespråkare för rasen och förklare och visa att deras förutfattade mening var fel men det var som att slå huvet i en betong vägg, många och långa diskutioner som inte gav nått resultat över huvud taget.
När man allt för många gånger sätt senariot komma oavsett det gäller hundar eller klockor känner jag att jag kan göra nått vettigare med min tid än att försöka få oinsatta människor att förstå när de överhuvudtaget inte är ett dugg mottagliga.
Har ni ett bättre förslag att få klock diskutionen avslutad en att säga att det är en kopia tar jag gärna tips om detta. För mig har det funkat till 100%.
Och om nått missförstånd uppkommit här om att jag skulle på nått sätt vara en förespråkare till kopior dementerar jag det å de grövsta. Det används endast för att slippa ta en diskution med nån imbesill.
MVH

Du är vuxen. Det är din hobby. Du har råd. Du förlorar inga pengar.

Annars kan det vara dags att byta umgänge, eller be folk hålla käft. Typ.
Man kan ju inte kräva att folk ska förstå, bara acceptera.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag har tidigare haft en hundras som alla som inte träffat den typen av hund har en förutfattad mening om och jag försökte i ett antal år varje gång det kom upp vara en god förespråkare för rasen och förklare och visa att deras förutfattade mening var fel men det var som att slå huvet i en betong vägg, många och långa diskutioner som inte gav nått resultat över huvud taget.

Äh, det är väl inget fel på dvärgpudel!? ;)

Skit i vad folk säger om dina klockor! Jag är helt ointresserad av vad andra (utom min fru) tycker om att jag spenderar en del pengar på klockor. Däremot brukar jag ägna mig någon minut varje morgon åt att fundera på vilka möten jag ska på och vilka jag ska träffa under dagen och sen välja klocka. Men det beror mest på att jag är noga med vilket intryck jag vill försöka ge av mig själv.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det har blivit en del frågor på arbetet (McDonalds) och på träningen när man kommer in med både rolex och omega. Jag tycker mest det är kul.

Klart det blir frågor om du kommer in på jobbet med både rolex och omega. Jag brukar rocka en klocka i taget, blir sällan frågor då :)
Just kidding.
 

Gustav.S

Omega
Jag tycker också det är skönt att smyga lite under radarn.. Faktiskt en av anledningarna till varför jag inte väljer Rolex, tror otroligt många skulle reta sig på att jag skulle ha en sådan inom mitt yrke, det passar helt enkelt inte in (projektledare inom byggbranschen), och skulle verkligen inte orka höra "oj en Rolex, det går bra nu för entreprenören.."
Jobbar också som PL inom byggbranschen...

Kan tycka att man kommer av sig lite när man sitter i ett möte med någon, tittar den man pratar med i ögonen och upptäcker att deras blick fastnar på ens arm och stannar kvar där. Har dock bara hänt när jag hade min blåa TT 16613 och de är ju rätt iögonfallande. Mina andra rolexar jag haft i stål är det aldrig någon som lagt märke till överhuvudtaget. Har aldrig fått någon kommentar av någon på jobbet heller...

Min nuvarande helpolerade Breitling Chronomat med massa guld överallt är det konstigt nog ingen som blängt på... :)

Skiter förövrigt fullkomligt i vilket (men jag är ju beställare - så det är OK att jag tjänar pengar :D)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Men jag menar mest för de vanliga Svensson som bara känner till Rolex, de tror ju att det märket är högst upp på pyramiden.

Förekommer även här på forumet.
Fick frågan hur jag eller någon annan kunde betala +35k för något annat än en Rolex, personen i fråga verkade inte medveten om något annat premium-märke över huvudet taget.

Har även en vän som säljer klockor, mest parfymmärken. Han värderade min +90k klocka till 5000:- :)
 

TKVF

Panerai
Fråga min fru, hon har faktiskt börjat bli intresserad. Men tror inte hon har en aning om vad PP är..
Man kan väl också se det som så här. Hur många affärer säker PP? "Alla" affärer säljer Omega, Rolex, Tag + ett gäng andra märken. Jag tror inte det finns någon butik i Gbg som har PP. AP har väl bara NK. JLC har väl också NK. Corum har Bergströms. IWC har enbart Jarl Sandin. Så kontentan är att ju fler affärer som har märket desto mer känt, kanske inte konstigt egentligen för den oinvigde som inte läser klockforum, köper klocktidningar m.m. att inte förstå värdet i andra märken än de som kör mycket reklam m.m.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Man kan väl också se det som så här. Hur många affärer säker PP? "Alla" affärer säljer Omega, Rolex, Tag + ett gäng andra märken. Jag tror inte det finns någon butik i Gbg som har PP. AP har väl bara NK. JLC har väl också NK. Corum har Bergströms. IWC har enbart Jarl Sandin. Så kontentan är att ju fler affärer som har märket desto mer känt, kanske inte konstigt egentligen för den oinvigde som inte läser klockforum, köper klocktidningar m.m. att inte förstå värdet i andra märken än de som kör mycket reklam m.m.

AP finns inte på NK i göteborg längre.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Omega, TAG Heuer och Breitling är ju mer eller mindre totaltillgängliga. Extra tydligt är Omega, där fyra butiker inom hundra (?) meters radie säljer...
 

TKVF

Panerai
Vem mer än Bergströms säljer Rolex i Göteborg?
Det är väl bara Bergströms som har Rolex, men märket är vida känt för alla. Typ som att Volvo också är känt, fast inte alla bilhandlare har märket. Menar att de andra tillverkarna inte är så utspridda. Rolex är ju det största märket i de flesta kategorier.
 

David

Bödeln
Det är väl bara Bergströms som har Rolex, men märket är vida känt för alla. Typ som att Volvo också är känt, fast inte alla bilhandlare har märket. Menar att de andra tillverkarna inte är så utspridda. Rolex är ju det största märket i de flesta kategorier.

Hade du jämfört Volvo med Omega hade jag köpt din jämförelse, Rolex inte så mycket.

Även om det inte är många som inte hört talas om Rolex och inte känner till att det är ett klockmärke, så tror jag tror det är långt ifrån alla som känner igen en Rolex utan att få möjlighet att läsa texten på tavlan.
 

TKVF

Panerai
Läste i någon klocktidning för inte allt så längesedan om topp25-märken inom klockvärlden. Alltså vad folk tycker eller något. Det skiljer sig lite mellan länder och världsdelar m.m. Men att Rolex ligger bland de översta alltid är ingen som kan säga mot.

Om folk känner igen en Rolex? Nja, vet faktiskt inte. Kanske dom gör, speciellt Subbarna, det är ju Rolex i ett nötskal. De flesta Rolexarna som faktiskt är ute på marknaden är nog sport-modeller, och YM och Sub är ganska lika för en som inte är nördig.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Läste i någon klocktidning för inte allt så längesedan om topp25-märken inom klockvärlden. Alltså vad folk tycker eller något. Det skiljer sig lite mellan länder och världsdelar m.m. Men att Rolex ligger bland de översta alltid är ingen som kan säga mot.

Om folk känner igen en Rolex? Nja, vet faktiskt inte. Kanske dom gör, speciellt Subbarna, det är ju Rolex i ett nötskal. De flesta Rolexarna som faktiskt är ute på marknaden är nog sport-modeller, och YM och Sub är ganska lika för en som inte är nördig.

Jo, fast den mätningen gjordes ju på chrono24. Där människor som vet om klockor letar. Men, visst, det är ett starkt varumärke. I praktiken alla känner till varumärket och har en åsikt (smaklöst, bara guld och diamanter!) men jag kan likväl ta gift på att nio av tio inte skulle märka av den ens om man körde upp den i stolgången på dem...

Jag tror att en tvåtons-DJ eller en guldgulds-DD är klart mer lättspottad som Rolex av gemene man än en Submariner. Likheten med YM håller jag inte alls med om - du måste egentligen vara införstådd med formspråk och detaljer för att se likheterna snarare än olikheterna.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Man kan väl också se det som så här. Hur många affärer säker PP? "Alla" affärer säljer Omega, Rolex, Tag + ett gäng andra märken. Jag tror inte det finns någon butik i Gbg som har PP. AP har väl bara NK. JLC har väl också NK. Corum har Bergströms. IWC har enbart Jarl Sandin. Så kontentan är att ju fler affärer som har märket desto mer känt, kanske inte konstigt egentligen för den oinvigde som inte läser klockforum, köper klocktidningar m.m. att inte förstå värdet i andra märken än de som kör mycket reklam m.m.
Då skulle man ju kunna säga att Panerai är minst känt med tanke på att det bara är Nymans som säljer märket. Så är det inte riktigt.

Även Rolex har på sin höjd 6-7 ADs i Sverige. Omega har 5 st. bara i Göteborg.
 

David

Bödeln
Precis som Singular skriver spelar det ingen som helst roll vad klockintresserade tycker. På Forbes lista över världens mest värdefulla varumärken hamnar Rolex på plats 57, efter t.ex. Coach, ESPN, General Mills, HSBC, SAP, Cisco, Oracle, Siemens och Wal-Mart.

Om du ställer dig på stan en hel dag med en bricka dykare med svart tavla och svart vridring från Rolex, Omega, Blancpain, JLC, Seiko, Certina och Citizen med övertejpade loggor tror jag du får svårt att få ihop en handfull som kan peka ut Sub:en.
 

P-A

Sir Spamalot
Precis som Singular skriver spelar det ingen som helst roll vad klockintresserade tycker. På Forbes lista över världens mest värdefulla varumärken hamnar Rolex på plats 57, efter t.ex. Coach, ESPN, General Mills, HSBC, SAP, Cisco, Oracle, Siemens och Wal-Mart.

Om du ställer dig på stan en hel dag med en bricka dykare med svart tavla och svart vridring från Rolex, Omega, Blancpain, JLC, Seiko, Certina och Citizen med övertejpade loggor tror jag du får svårt att få ihop en handfull som kan peka ut Sub:en.

Om inte KS har en GTG i närheten dvs ;)
 

TKVF

Panerai
Precis som Singular skriver spelar det ingen som helst roll vad klockintresserade tycker. På Forbes lista över världens mest värdefulla varumärken hamnar Rolex på plats 57, efter t.ex. Coach, ESPN, General Mills, HSBC, SAP, Cisco, Oracle, Siemens och Wal-Mart.

Om du ställer dig på stan en hel dag med en bricka dykare med svart tavla och svart vridring från Rolex, Omega, Blancpain, JLC, Seiko, Certina och Citizen med övertejpade loggor tror jag du får svårt att få ihop en handfull som kan peka ut Sub:en.
Skulle vara intressant att pröva. Man kanske är hemmablind
 
Topp