• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lägger folk märke till era ur?

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Följdfrågan brukar tyvärr vara 'vad kostar den?', vilket är helt ointressant.
Jävla tjat just på vad det kostar också, tycker det är ohyfsat att fråga sånt. Inte att de inleder med att de själva kollat på något liknande och ställer nördiga frågor och avrundar sen med vad man ungefär få ge för en.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag har aldrig fått frågan på min arbetsplats oavsett om jag bär guldrolex. Jag arbetar på en statlig myndighet och ingen, jag repetera ingen bryr sig. Jag tror många här sitter och inbillar sig att folk bryr sig. Folk gör inte det och ytterst få känner igen någon klocka överhuvudtaget om de inte äger en själva eller är klockintresserade.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Råkade hitta den här gamla tråden...
Förra veckan fick jag frågan om min beatar, en Seiko skx009 på nato, var en Rolex. Jag vet inte om det var pepsiringen eller den flyyytande sekundsvisaren som gjorde det, men uppenbarligen är klocknykterister värdelösa på att urskilja olika klockmodeller.
För övrigt verkar det vara många som inte skiljer på Rolex och fejk"Rolex", båda är ju Rolex liksom... Fast det är en helt annan diskussion.
 

Sond

Patek
När jag flög senast var det med Malmö Aviation. Jag och kollegan satt på två av tre säten. På det tredje sätet satt en man och läste ett av inflightmagasinen. Det såg ut så här:
null_zpse05c003f.jpg

6e460ea3-df44-465f-9100-2bddea4d69b8.jpg

e54c0adb-e754-4f5c-958c-ed6d9a206ab1.jpg

null_zps44f784b1.jpg

null_zpsde3f0f66.jpg

45d5d5a4-ce07-420f-a5c2-9632d844460c.jpg


Jag satt snett vänd mot kollegan och mannen mot tidningen. Efter ett tag ser jag att kollegan reagerar på att jag är lite okoncentrerad i vår konversation. Jag säger då lite ursäktande att jag smygläser grannens magasin. Jaha, säger hon då, är det några snygga klockor eller..:angel:

Det verkar ju som att vissa av kollegorna har lite koll på intresset utan att vi talat om det..:cigar: .

Ps. bilderna är ett axplock. Bästa inflightmagasinet på länge..:D
 

Mr Chance

Kalmar
Häromveckan satt jag på ledningsgrupp. Chefen snackar om nåt tråkigt, arbetsmiljöarbete kanske, och plötsligt säger en kollega lite tyst "det där är den snyggaste klockan du haft hittills!". Gissa om jag blir förvånad!!!

Klockan ifråga var min Chronolink, på skinnband för dagen.

:)
 

fredtiger

Cartier
Häromveckan satt jag på ledningsgrupp. Chefen snackar om nåt tråkigt, arbetsmiljöarbete kanske, och plötsligt säger en kollega lite tyst "det där är den snyggaste klockan du haft hittills!". Gissa om jag blir förvånad!!!

Klockan ifråga var min Chronolink, på skinnband för dagen.

:)
Det är faktiskt den klocka jag fått flest kommentarer om. Även från utländska kollegor.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Några har uppmärksammat min SD, stående kommentaren: den e fejk, eller frågan: är den äkta?
Svaret blir Ja på kommentaren och nej på frågan.
Någon har tydligen sett lite mer av den och frågat vad den kostade...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Det är bara mina vänner och familj som kommenterar mina klockor (i deras ögon uppfattas jag ofta som galen).

Folk på gatan eller kollegor på jobbet kommenterar i regel aldrig, utan dom bara stirrar...
Har väl hänt någon enstaka gång att man fått en kommentar i stil med "Nämen, du har ju en Breitling!"... Mer än så är det inte :)
 

AgE

Omega
Svarar utifrån förväntan på kommentaren el frågan. Orkar inte gå in i diskussion om klockan är äkta el ej. På detta sätt undviker jag en för mig totalt meningslös diskussion.

Förstår hur du tänker men är det inte lite dumt att utge sig för att vara någon som köper och bär runt på piratkopior? Jag avskyr piratkopior och föraktar dom som bär kopior (inget fel att inte ha råd eller vilja lägga pengarna men då köper man väl en billigare äkta klocka/väska/jacka?!), så jag hade aldrig kunnat med att folk trodde det om mig. Aldrig fått en sådan kommentar (extremt ohyfsat att komma med sådana påståenden, vem gör det?), däremot frågan "är den äkta" vid ett fåtal tillfällen och om man inte är sugen på en längre utläggning brukar ett kortfattat ja vara en tillräckligt tydlig signal för att ta död på "diskussionen".

Mer OnT så har jag fått frågan om den är äkta typ 2 ggr ang Rolex GMT, fått höra att den är snygg några gånger samt fått någon enstaka uppskattande kommentar om min Speedy. Överlag så verkar folk inte uppmärksamma klockor särskilt mycket, eller så säger man inget - jag vet ju själv med mig att jag direkt noterar om någon har en intressant klocka, men det är sällan det känns som det är tillfälle att snacka om den om jag inte vet att personen är klocknörd.
 

AgE

Omega
Kom förresten på ett extremt oväntat men kul tillfälle då klockan fick lite kärlek: I USA var jag på Six Flags med ett gäng irländare. Plötsligt säger en av de irländska tjejerna något i stil med: "Nice watch, is it a Tag?" Varpå jag förvånat "What? No...actually it's a .." Hon, innan jag hinner avsluta meningen : "Oooh, Rolex, very nice".

Rätt sjukt att hon misstog en GMT för en Tag tänkte jag först men man får väl ha överseende..
 

SenorE

Omega
Väldigt sällan någon lägger märke till min 16610, men när jag hade min Breitling B-2 med UTC-klocka på länken så hände det rätt ofta. "Har du TVÅ klockor på klockan???" var en vanlig fråga innan jag tröttnade och sålde den i somras.
 

plexan

Cartier
Den kommentar man kan få, kom jag på är typ: har du armbandsur? varför det? klockan finns ju på mobilen.....
Tycker det är så trist att inte mer människor har klockor runt handlederna! :( Mer klocka åt folket!
 
Topp