• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lämna tillbaka?

Airbus

Guld
Friends Of KS
Snabb fråga - min nya SMP har tappat -1,5s på 10 timmar. Givet att Metas/Omega menar att klockan i ingen position ska tappa tid - bör jag lämna tillbaka den? Är inte anal med sekunder men mer om det är något fel? Klockan köptes i fredags så har ett fönster nu...

Den felmarginalen kan ju uppstå när du ställer klockan.

Edit: Vill gärna se vart du läst ”i ingen position”.

Jo precis, förstår det. Men jag har gjort flera test med Watchtracker och att den tappar är det nog inget snack om. 1,5 är över 10h, gjorde ett längre mellan lö/sö och var då över 3s på runt 24h. Fattar att det är småsaker egentligen.

Det skulle väl isf innebära ca 3 sek minus på dygnet vilket kanske är lite väl mycket eftersom det är på minussidan. Dock om avvikelsen är väldigt konstant och inte fluktuerar mellan olika positioner så borde det ju vara en enkel ruckning som skall göras på garantin. Så då handlar det kanske mer om ifall du tycker det känns som att den "goa känslan" försvinner av att direkt öppna klockan o justera. Själva grejen är göra en ruckning är ju helt normalt. Dessutom kan det ju vara så att detta ändrar sig lite när du haft klockan några veckor. Det har det ofta gjort på dom klockor jag köpt nya. Vad det beror på kan väl diskuteras. De flesta verkar ju mena att det inte finns någon fysisk inkörning av klockor men kanske sättet man använder dom på ändras lite så uppdrag eller temperatur eller något påverkar. Det sagt så KAN det ju såklart tyda på något knas. Vissa individer av prylar är ju sämre än andra. Men jag skulle inte lämna tillbaka utan bara kolla att dom fixar en ruckning när man vill ha den och sedan låta klockan gå någon månad så jag fick koll på hur den faktiskt presterar över tid.

Tack för inspel. Ska kolla lite med Omega/Swatch när de öpnar - får se vad de säger... Som du säger inte helkul att öppna klockan när den är helt ny tycker jag.

Snabb fråga - min nya SMP har tappat -1,5s på 10 timmar. Givet att Metas/Omega menar att klockan i ingen position ska tappa tid - bör jag lämna tillbaka den? Är inte anal med sekunder men mer om det är något fel? Klockan köptes i fredags så har ett fönster nu...
Du har väl dragit upp den helt, så att fjädern jobbar med full kraftreserv?

Tack för inspel. Ska kolla lite med Omega/Swatch när de öpnar - får se vad de säger... Som du säger inte helkul att öppna klockan när den är helt ny tycker jag.
Den är ny alltså? Är ju bara att skicka in den till SGN då så de får kika på den och rucka den.

Tillbaka
Topp