• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länge leve pensionärerna - fler dressklockor

Alarik

Audemars
2-Faktor
En del får ålderskris efter 40. Jag välkomnar mina grå tinningar, knakande leder och känslan av att gå och lägga sig vid 21:00.
Förra pensionärsklockan som köptes hittar ni här https://klocksnack.se/threads/paketöppning-dressklockan-som-tog-tid.164583/

Men denna gång blev det inte någon tonneau med extravaganta arabiska siffror.
Icke sa nicke!
Men helt långt från Vacherons anrika track record är vi ändå inte.
Abraham Breguet föddes i Schweiz på mitten av 1700-talet och står till svars för den första evighetskalendern, Tourbillonen och lite annat småtrevligt. Idag bär deras klockor tydliga drag från de fickur de initialt tillverkade. Om en tillverkare verkligen har ett unikt formspråk så är det just Breguet. Antingen uppskattar du det eller så gör du det inte.

Under en längre tid har jag jagat en 5907 i gulguld. Inte så klurigt kan tyckas MEN modellen finns i två generationer med en avgörande skillnad i urverket men mer om det senare. Idag trillade äntligen paketet in.

Klassisk Breguettavla i vitguld med handgjord guilloche och de vackert blånerade visarna.
Avskalat och förförande i all sin enkelhet vid första anblicken. Sanslöst djup i utförande väl man börjar ta in allt.
A97A50A1-813F-4A97-9F5C-0CB9A9226104.jpeg

DEA4D290-1BF7-45FD-9122-13EF59A087A2.jpeg


Caset bygger 7,5 millimeter och de klassiska luggarna ger klockan den välkända och distinkta formen. Kallhamrad coin edge ger caset en bländade vacker profil.
3643B705-1FBB-4BEB-807E-A6039183C8F1.jpeg



Tavla & case i all ära men frågan är om inte den andra sidan är än finare.
Så hur var det med urverket och de två generationerna av modellen?
Den första generationen hade deras 510DR. Ett Manuellt urverk som bygger på ett automatiskt (!?) Frederic Piguet 11.50. Man plockade bort rotorn och pysslade ihop ett manuellt verk med 28800 bph och 76 timmars power reserv. En rolig idé men visuellt var urverket inte någon extraordinärt även om det uppenbart visade prov på haute horlogerie.

Min 5907 har däremot ett 511DR. I grunden byggt på samma 11.50 men med 96 timmars gångreserv då man skruvade ner det till 21600 bph. Men framförallt har Breguet lagt manken till när de utövat sin magi för hand på verket.
3CD0E93D-6302-4BBB-81F3-480E0676224B.jpeg


85BDE02A-8A71-4797-AFF2-15EBC3D8ABF7.jpeg


Fram med käppen och så firar vi in helgen!
 

Elaking

Omega
2-Faktor
Fantastisk! Där kan man med lätthet spendera en fredagkväll stirrandes på alla små otroliga detaljer. Har du en på-armen-bild att slänga upp också?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En del får ålderskris efter 40. Jag välkomnar mina grå tinningar, knakande leder och känslan av att gå och lägga sig vid 21:00.
Förra pensionärsklockan som köptes hittar ni här https://klocksnack.se/threads/paketöppning-dressklockan-som-tog-tid.164583/

Men denna gång blev det inte någon tonneau med extravaganta arabiska siffror.
Icke sa nicke!
Men helt långt från Vacherons anrika track record är vi ändå inte.
Abraham Breguet föddes i Schweiz på mitten av 1700-talet och står till svars för den första evighetskalendern, Tourbillonen och lite annat småtrevligt. Idag bär deras klockor tydliga drag från de fickur de initialt tillverkade. Om en tillverkare verkligen har ett unikt formspråk så är det just Breguet. Antingen uppskattar du det eller så gör du det inte.

Under en längre tid har jag jagat en 5907 i gulguld. Inte så klurigt kan tyckas MEN modellen finns i två generationer med en avgörande skillnad i urverket men mer om det senare. Idag trillade äntligen paketet in.

Klassisk Breguettavla i vitguld med handgjord guilloche och de vackert blånerade visarna.
Avskalat och förförande i all sin enkelhet vid första anblicken. Sanslöst djup i utförande väl man börjar ta in allt.
A97A50A1-813F-4A97-9F5C-0CB9A9226104.jpeg

DEA4D290-1BF7-45FD-9122-13EF59A087A2.jpeg


Caset bygger 7,5 millimeter och de klassiska luggarna ger klockan den välkända och distinkta formen. Kallhamrad coin edge ger caset en bländade vacker profil.
3643B705-1FBB-4BEB-807E-A6039183C8F1.jpeg



Tavla & case i all ära men frågan är om inte den andra sidan är än finare.
Så hur var det med urverket och de två generationerna av modellen?
Den första generationen hade deras 510DR. Ett Manuellt urverk som bygger på ett automatiskt (!?) Frederic Piguet 11.50. Man plockade bort rotorn och pysslade ihop ett manuellt verk med 28800 bph och 76 timmars power reserv. En rolig idé men visuellt var urverket inte någon extraordinärt även om det uppenbart visade prov på haute horlogerie.

Min 5907 har däremot ett 511DR. I grunden byggt på samma 11.50 men med 96 timmars gångreserv då man skruvade ner det till 21600 bph. Men framförallt har Breguet lagt manken till när de utövat sin magi för hand på verket.
3CD0E93D-6302-4BBB-81F3-480E0676224B.jpeg


85BDE02A-8A71-4797-AFF2-15EBC3D8ABF7.jpeg


Fram med käppen och så firar vi in helgen!
Stort grattis till en grym klocka, helt fantastiskt hantverk😃 Breguet känns fortfarande förhållandevis prisvärt i förhållande till andra mer hypade märken.
 

fc2

Rolex
Grymt fin Breguet. Alltid gillat märket, aldrig vågat slå till.
Trodde tavlorna var i gulguld med ett lager silver ovanpå. Det var iaf vad jag läst tidigare. Men vitguld direkt känns ju mer relevant.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Grymt fin Breguet. Alltid gillat märket, aldrig vågat slå till.
Trodde tavlorna var i gulguld med ett lager silver ovanpå. Det var iaf vad jag läst tidigare. Men vitguld direkt känns ju mer relevant.
Det finns säkert också. FPJ gör väl också tavlorna i gulguld botten.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt cool klocka. Kul köp!
Men, ett ostoppat band utan kontrastsömmar förtjänar klockan. Gärna ett exotiskt läder.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mycket mycket bra! Den sällar sig till några få pjäser här på forumet som är så tillbakalutat vackra och eleganta att det gör ont.
 
Mycket vacker pjäs! Har haft ett öga på Breguet ett tag nu. Betydligt roligare än Vacheron IMO.👍🏻 Hittade den här skönheten på chrono24 hörnor dagen. Referens 3400.

5A9986FB-DD63-4758-A456-1FAD62C10987.png

2DD31BCE-CCE6-491B-9C4B-5224AD43FC8A.png
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Väldigt bra ref, bravo!
Svag för time only Breguet, ser ut att bäras väldigt bra också? Bandhornen gör ju sitt förstås men känns den som 34(?) eller större?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Väldigt bra ref, bravo!
Svag för time only Breguet, ser ut att bäras väldigt bra också? Bandhornen gör ju sitt förstås men känns den som 34(?) eller större?

Den bärs större till följd av bandhornen.
35mm (den är 34,6 för att vara exakt) känns närmre 36mm.
Sedan gör ju den ljusa tavlan och det faktum att det är mycket tavla på ytan en den visuellt också.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Mycket vacker pjäs! Har haft ett öga på Breguet ett tag nu. Betydligt roligare än Vacheron IMO.👍🏻 Hittade den här skönheten på chrono24 hörnor dagen. Referens 3400.

5A9986FB-DD63-4758-A456-1FAD62C10987.png

2DD31BCE-CCE6-491B-9C4B-5224AD43FC8A.png

Kollade ganska mycket på 3400 ett tag men de har stuckit en bra bit i pris om man vill ha bra skick och låda.
Älskar den överdimensionerade kronan med sin vräkiga text.
 
Topp