• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länk till Omega Fois - är det möjligt?!

Watchout

Omega
Hej vänner. Har en underbar speedmaster, dock en modell som ej kom på länk och har störiga 19mm mellan bandhornen.

Min klocka:)
IMG_0513.jpg


Har sett att 1125-länkar ska gå att få på men tycker inte de har samma stuk som de gamla länkarna som satt på CK2998 (ref 1039) då 1125 är lite mer "rundad".

Hur de ska se ut;)
omega-switzerland-a-chronograph-wristwatch-with-2341963.jpg


FOIS på 1125-länk
DSC_0022.jpg


Det bästa vore såklart att köpa en 1039 - länk men dessa är både dyra och sällsynta, likaså ändlänkarna (minns ej ref?)
Tycker dock att omegas nya länkar har lite samma stuk och undrar därför ifall det skulle kunna fungera att anpassa en sådan länk till klockan?

Tänker mig att någon liknande länk från speedy 57 skulle passa, iaf estetiskt, modern med retrostuk.

Unknown.jpg


Länken jag funderar på att köpa, har suttit på en modern AT
9030044815.jpg



Så vad säger ni? Spara och köpa vintage? satsa på en beprövad 1125-länk, prova med en modern länk el bara acceptera att den ska sitta på läder?;)
All input, tankar och förslag uppskattas:)
Med vänlig hälsning, Watchout!
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Såvitt jag vet har 1039 länken aldrig suttit som orginal på en 19mm Speedmaster utan är gjord för 20mm ändlänkar (no. 516). Ska du ha en vintage länk till din FOIS har jag för mig att det är 7077, 7912 eller 1035 med no. 6 ändlänkar som gäller.

Nån modern länk med rätt stil tror jag än så länger är svår att få att passa då Speedmaster 57 är 20mm och Seamaster 300 är 21 mm.

Gillar du länk tycker jag definitivt att du ska satsa på att fixa en länk, om inte annat för att ha att variera med. Fördelen med de här länkarna, oavsett om du köper vintage eller en beggad 1125, är väl att du lär kunna sälja den för samma peng som du köpt den för om du inte skulle komma överens med den. Du skulle alltså kunna börja med en 1125 medan du sparar ihop till en vintagelänk.
 
Topp