• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länk till Oris Aquis

Gurgel

Cartier
Hej,

har letat efter en länk till en Oris Aquis. Tycker det är trist att vara tvingad till att alltid köra på gummit till den. Så här på vintern känns klockor med länk helt enkelt mer rätt. Läder är bara att glömma med tanke på luggarna den är begåvad med. Problemet är att det är svårt att hitta en länk till vettigt pris. Bästa pris jag fått från AD är 3500kr. Tycker det är lite mycket, men kanske blir det inte bättre än så, lär ju inte få igen många kronor utav dem när jag en dag flippar klockan... Någon som har förslag på var jag kan hittade en länk till lägre pris?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Har precis samma "problem", jag har mailat friendsoforis som jag förstått är en aussie-handlare vilka endast har Oris. Ska höra vad de säger men verkar som att det är svårt att hitta beggade länkar! Lär bli ad för min del om jag stör mig för mycket på gummit!
 

Gurgel

Cartier
Mailade någon brittisk handlare. De har dock skitit i att svara, de skulle ha typ £ 150 men det framgick också på deras sida att de inte skickade utanför uk. Blir ju billigare att åka Ryan air dit och hämta på plats än att beställa från svensk ad. En annan AD ville ha 4500kr! Det är ju typ halva klockans värde...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tyvärr så är det så att det ALLTID lönar sig att köpa sin klocka på länk och så komplettera med gummi/läderarmband efteråt istället för tvärtom.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag tycker också det ofta verkar läckert med gummiremmar till klockor, men det som får mig att tveka är huruvida gummit kommer att spricka med tiden. Hur är din erfarenhet vardande detta @Gurgel ?
 

sinner

Panerai
Jag tycker spontant att 3500:- för en helt ny länk låter billigt.
Orislänken är för övrigt helt underbar.
 

Gurgel

Cartier
Jag tycker också det ofta verkar läckert med gummiremmar till klockor, men det som får mig att tveka är huruvida gummit kommer att spricka med tiden. Hur är din erfarenhet vardande detta @Gurgel ?
Klockan är uttagen i Maj 2015, men hittills ser den helt ny ut. Spännet däremot har blivit trist repigt, är ju polerat i mitten och eftersom det är ganska grovt så är det svårt att undvika att dra det emot skrivbordet. Gummit i sig upplever jag som riktigt kvalitativt, det är mjukt och fint och som sagt ännu helt utan några som helst skador eller indikationer på att det skulle vara torrt. Jag tänker mig dock för och utsätter det inte i onödan, tar ex av mig det när jag duschar etc (påverkas gummi av vatten i någon utsträckning alls?)
Jag tycker spontant att 3500:- för en helt ny länk låter billigt.
Orislänken är för övrigt helt underbar.
Ja, jag tror det är ett bra pris, fick pris från 3500kr till 4500kr av AD´s.
 

Starship

Cartier
Det verkar ändå finnas lösningar för att kunna använda ett läderarmband. Här är en som skurit till ett köpt läderarmband: http://forums.watchuseek.com/f22/after-market-straps-2438178.html
T4dYXZ8utZT8HLVvCG-yKzifffH0JwaqyOi8lE_cie7TgG-bKqUIHP04Z8WjT8vSkUAQ9_yT-6FNWtzXQehetSw36nd4h8oJX-3QvS19FrxoRd5UzA7anvj3gkKfsd02xRR-uyXSjEP3kaSfRfeJJqDvCpOlwZztiOpt5PsTrrq3PQSW6AKA5vxs6CCmyhdEjAA0UFaqt65RFONRd3IqfVSkSzzt472FJ3zCPaHwYtLerxPkiC4x2QrzIAVMyvZTQDxRWQGjpVCFIyNQra8kBMBqd_VpqBQRiA4eLJuCJQm1_M_KGvXU0qa1XyTmxhO1aZnG5KUGm-X4Etcrw_D6B1latd8N3o8CDOPXaNKiRa_dnz1iNeqVfWDRq5yCCva_dF3a00CUUR7GocyLlwp7ebdqO6HmsW1wUxBTF8XBjDdm3etsCOm5270E3PSP3-C2V3yqTKxNTElK8kyWEqIdqyKHk3ezgW48tsFA6L540iWlT4JAlcJw8eFcyo3NwYga-oFJM4HvktcfA4lxkQ1uFkOMWpcLPAwdx2Qos6XLABE=w1024-h683-no

Här finns också en som fixat ett GasGasBones-velcro: http://forums.watchuseek.com/f22/finally-custom-nylon-strap-oris-gasgasbones-content-1442034.html
ab30b62f86b1a289241c8690061d1811.jpg

Det blir riktigt lyckat tycker jag.
 

Starship

Cartier
Jag tycker också det ofta verkar läckert med gummiremmar till klockor, men det som får mig att tveka är huruvida gummit kommer att spricka med tiden. Hur är din erfarenhet vardande detta @Gurgel ?
Ett gummi lär ju slitas snabbare än en länk. Men att köpa nytt gummi (alltså utan själva spännet) verkar ligga på drygt 100 dollar så det blir inte så blodigt ifall man behöver ett nytt efter några år.
 

Gurgel

Cartier
Det verkar ändå finnas lösningar för att kunna använda ett läderarmband. Här är en som skurit till ett köpt läderarmband: http://forums.watchuseek.com/f22/after-market-straps-2438178.html
T4dYXZ8utZT8HLVvCG-yKzifffH0JwaqyOi8lE_cie7TgG-bKqUIHP04Z8WjT8vSkUAQ9_yT-6FNWtzXQehetSw36nd4h8oJX-3QvS19FrxoRd5UzA7anvj3gkKfsd02xRR-uyXSjEP3kaSfRfeJJqDvCpOlwZztiOpt5PsTrrq3PQSW6AKA5vxs6CCmyhdEjAA0UFaqt65RFONRd3IqfVSkSzzt472FJ3zCPaHwYtLerxPkiC4x2QrzIAVMyvZTQDxRWQGjpVCFIyNQra8kBMBqd_VpqBQRiA4eLJuCJQm1_M_KGvXU0qa1XyTmxhO1aZnG5KUGm-X4Etcrw_D6B1latd8N3o8CDOPXaNKiRa_dnz1iNeqVfWDRq5yCCva_dF3a00CUUR7GocyLlwp7ebdqO6HmsW1wUxBTF8XBjDdm3etsCOm5270E3PSP3-C2V3yqTKxNTElK8kyWEqIdqyKHk3ezgW48tsFA6L540iWlT4JAlcJw8eFcyo3NwYga-oFJM4HvktcfA4lxkQ1uFkOMWpcLPAwdx2Qos6XLABE=w1024-h683-no

Här finns också en som fixat ett GasGasBones-velcro: http://forums.watchuseek.com/f22/finally-custom-nylon-strap-oris-gasgasbones-content-1442034.html
ab30b62f86b1a289241c8690061d1811.jpg

Det blir riktigt lyckat tycker jag.
Den sista där var ju faktiskt riktigt snyggt utförd! Ska kolla in länken.
Den första har jag sett tidigare men det verkar som att de flesta helt enkelt skär av ytterdelen. Snackade med en läderbandskille, han vill inte åta sig att göra dylikt då det aldrig skulle bli bra enl honom, 12mm är helt enkelt för lite gods för att bli stabilt. Dock skulle det kunna gå att göra med förstärkningar som ev fanns som tillbehör från oris (men då ligger väl de på 2000kr...)

Jag upplever samma sak. Helst skulle jag vilja borsta den polerade ytan men vågar mig inte riktigt på det projektet.
Återkom med resultat om du trots allt gör det! Det är ju lite trist att inte vilja använda en dykare vid skrivborsjobbet för att den far illa av det.... o_O
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor

Gurgel

Cartier
Beställde nylonbandet från GasGasVelcro... £35 med frakt. Återkommer när jag fått den! Länken känns dock fortfarande intressant.
 

Starship

Cartier
Beställde nylonbandet från GasGasVelcro... £35 med frakt. Återkommer när jag fått den! Länken känns dock fortfarande intressant.
Förresten, du såg väl att han hade gjort en specialbeställning för att den skulle passa Oris smala fäste? Om du bara beställer standardbandet så slutar det med besvikelse och det vill vi ju inte!
 

Gurgel

Cartier
Förresten, du såg väl att han hade gjort en specialbeställning för att den skulle passa Oris smala fäste? Om du bara beställer standardbandet så slutar det med besvikelse och det vill vi ju inte!
Nej det är lugnt, pratade med honom (chat) men han hade gjort flera tidigare så han hade full koll!
 

Gurgel

Cartier
Japp, fick just svar att det är på gång, Carl som gör det verkar ha löjligt mycket att göra... Kul för honom iofs!
 
Topp