• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länkborttagare?

Speedmaster

Breitling
Vad tror ni om denna?

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331

Just nu försöker jag med tavelstift och våld...det går så där.

IMG_2231.JPG
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilket menar de är "länkborttagaren" i det paketet?
Vad är det för klocka du hackar på med de där stiften? :)
 

Speedmaster

Breitling
Vilket menar de är "länkborttagaren" i det paketet?
Vad är det för klocka du hackar på med de där stiften? :)

Det är den blå lite större saken som man sätter fast länken i och driver igenom med pinnen i mitten....
Klockan är en present till syrran... En "designerklocka"...inget man gör bäst i att prata om här ;)
 

Speedmaster

Breitling
Vill du ha det där kittet kan du lika gärna beställa ett liknande från Kina direkt för en tredjedel av summan... Behöver du bara bandstiftsverktyg kan du köpa ett sådant på bukten för cirkus 30:- med frakt

Små skruvmejslar är bättre än att massakera klockan med dem där! :)

Baserat på tipsen jag fick här så kanske jag ska undvika Kjell-lådan då. Jag har inte tid att vänta på frakt så jag kanske får prova köpa en liten skruvmejsel då...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Baserat på tipsen jag fick här så kanske jag ska undvika Kjell-lådan då. Jag har inte tid att vänta på frakt så jag kanske får prova köpa en liten skruvmejsel då...


Jag missförstod, trodde du ville ta bort länken från boetten. En skruvmejsel kommer inte att fungera så länge det inte sitter med skruvar. Vill du korta länken är nog en länkkortare mer lämplig. Dem billiga kinakortarna funkar inte så bra då "pinnen" som skjuter ur stiftet har väldigt lätt för att böjas.
Billigast och enklast blir nog att gå till en urmakare för kortning.
 

Speedmaster

Breitling
Jag missförstod, trodde du ville ta bort länken från boetten. En skruvmejsel kommer inte att fungera så länge det inte sitter med skruvar. Vill du korta länken är nog en länkkortare mer lämplig. Dem billiga kinakortarna funkar inte så bra då "pinnen" som skjuter ur stiftet har väldigt lätt för att böjas.
Billigast och enklast blir nog att gå till en urmakare för kortning.

Jaha länkkortare kanske det heter! Jag tänkte inte på att länkborttagare kunde vara något annat.
Jag kommer nog köpa fler klockor via nätet och på andra ställen än lokala urmakaren/återförsäljaren så då hade det varit bra med ett verktyg men ok jag får kanske göra det då.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är den blå lite större saken som man sätter fast länken i och driver igenom med pinnen i mitten....
Klockan är en present till syrran... En "designerklocka"...inget man gör bäst i att prata om här ;)
Det ante mig. För mig är det en länkkortare eller länkbitsborttagare :)
 

mega

Rolex
Jag köpte denna för nåt år sedan för att pressa ur Omegas länkpinnar. Stiftet böjde sig och man såg hur hela plasthuset böjde sig och var färdigt att explodera.
Insåg det jag redan visste, man får vad man betalar för. Beställde riktiga verktyg senare och har inte ångrat mig.
Risken med dåliga verktyg är att man gör märken i klockorna eftersom dom saknar finish, har dåliga toleranser och är byggda av dåliga material.
 

Speedmaster

Breitling
Jag köpte denna för nåt år sedan för att pressa ur Omegas länkpinnar. Stiftet böjde sig och man såg hur hela plasthuset böjde sig och var färdigt att explodera.
Insåg det jag redan visste, man får vad man betalar för. Beställde riktiga verktyg senare och har inte ångrat mig.
Risken med dåliga verktyg är att man gör märken i klockorna eftersom dom saknar finish, har dåliga toleranser och är byggda av dåliga material.

Vart får man tag på riktiga verktyg då? Någon måste ha lyckats tillverka en sån här länkkortare som klarar påfrestningarna?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor

Syven

Panerai
2-Faktor
Någon som testat en sån där tång som finns på cousins?
Ser ju smidiga ut på bild men funkar de bra i praktiken?
Sen antar jag att man använder hammare för att få dit stiftet igen eller?
 
Topp