• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länkrenovering Mikael Young Del 2

POO

Panerai
Någon som skickat iväg sin länk: Skickade ni ett vanligt rekommenderat brev? Skickade ni till hans postbox eller kontor?
 

hans

Petrus Kenicius
Re: Sv: Länkrenovering Mikael Young Del 2

POO skrev:
Någon som skickat iväg sin länk: Skickade ni ett vanligt rekommenderat brev? Skickade ni till hans postbox eller kontor?

Jag skickade som rek till den postadress han uppgav i vår mejlkonversation.
 

POO

Panerai
Gubben är ju ganska fåordig och kort. Han uppgav två adresser en till en postbox och en till vad som verkar vara hans verkstad.
Min tanke var att ett rekommenderat brev ska åtminstone i Sverige signeras och inte läggas direkt på postbox.
Länken är på väg, kunde inte hålla mig riktigt, med en turnaround på 8-10 veckor så jag var ju tvungen att få iväg den med dagens post.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Gör han helguld också? Har en god vän med sjuk rasslig jubilé.

Grymt resultat måste jag säga!
 

hans

Petrus Kenicius
leben skrev:
Gör han helguld också? Har en god vän med sjuk rasslig jubilé.

Grymt resultat måste jag säga!

En kollega skickade för några år sedan ner en presidentlänk för service. Han påpekade för mig betydelsen av värdepost när man skickar den typen av länk.
 

hans

Petrus Kenicius
Fasen vad tiden går långsamt. Nu styvt halva tiden kvar innan länken ska vara klar ...
 

POO

Panerai
Skickade en länk i mitten av mars, ganska exakt två veckor senare fick jag ett mail om att länken var framme och att det normalt tar 8-10 veckor men att det pga hög belastning kunde ta längre tid. Kul tänkte jag...
Efter två veckor och någon dag kommer ett mail från MY, första tanken är att skiten var bortom räddning men till min stora förvåning var den klar, betalade på momangen och den vara framme tre dagar senare. 4 veckor och 5 dagar totalt från att jag skickade till det att fedex plingade på.
Det är ganska lätt att göra kunder nöjda med att hota med bortåt 10 veckors led tid och sen fixade på mindre än 3.
Resultatet då? Den var riktigt sladdrig och nu är den ruskigt tight, någon nykännsla fick jag inte direkt den känns lite...konstig, lite hastverk.
De verkar glada i att borsta där borta också, var inte sidorna blanka när den åkte? Och jag kan svära på att kronan på låset var i betydligt bättre form innan...
Summa summarum så blev det räddningen för en ganska kass länk men att påstå att den blev som ny skulle vara att ta i rejält.


 

hans

Petrus Kenicius
Skickade en länk i mitten av mars, ganska exakt två veckor senare fick jag ett mail om att länken var framme och att det normalt tar 8-10 veckor men att det pga hög belastning kunde ta längre tid. Kul tänkte jag...
Efter två veckor och någon dag kommer ett mail från MY, första tanken är att skiten var bortom räddning men till min stora förvåning var den klar, betalade på momangen och den vara framme tre dagar senare. 4 veckor och 5 dagar totalt från att jag skickade till det att fedex plingade på.
Det är ganska lätt att göra kunder nöjda med att hota med bortåt 10 veckors led tid och sen fixade på mindre än 3.
Resultatet då? Den var riktigt sladdrig och nu är den ruskigt tight, någon nykännsla fick jag inte direkt den känns lite...konstig, lite hastverk.
De verkar glada i att borsta där borta också, var inte sidorna blanka när den åkte? Och jag kan svära på att kronan på låset var i betydligt bättre form innan...
Summa summarum så blev det räddningen för en ganska kass länk men att påstå att den blev som ny skulle vara att ta i rejält.



Jag firar min födelsedag med den renoverade länken på plats igen. Gick på halva den utlovade tiden. Min intryck är de samma som för POO. Ett lyft när det gäller hur tajt den är i länkarna, men lite småmärken, om man tittar noga, på vissa ställen som måste komma från när man tagit isär länkarna. Skulle jag göra det igen? Det skulle jag, men någon total nykänsla får man inte.
 

Galaxy

Rolex
Hade missat att det fanns en tråd på Klocksnack, så då slapp jag starta en egen och bumpar istället.

De flesta jubileelänkarna man ser till äldre DJs ser väldigt slappa ut. Är jubilee sådana per automatik, eller är det resultatet av åldern? Kommer en jubileelänk kunna bli lika fast som en oysterlänk som varit hos Michael Young?

Ungefär såhär tycker jag att 95% av de jubileelänkar jag sett ser ut:
1601stretch.jpg

(lånad bild, http://39xuhy2s83bb43uycbdlqy71dil....om/wp-content/uploads/2014/01/1601stretch.jpg)

Är det acceptabelt, eller är detta ovanligt mycket stretch, och bör man akta sig för ett sådant köp? Fixar Michael Young jubilee också? Har endast sett oyster i olika trådar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fixar Michael Young jubilee också? Har endast sett oyster i olika trådar.

Han fixar jubilee också. De resultat jag sett har varit väldigt positiva.

Har du viktor.stefansson som har en MY-renoverad länk någon bild att visa upp?

Sen ska man väl komma ihåg att en jubilee oftast betingar en lägre kostnad att köpa än en oyster vilket kanske gör att färre låter renovera dem.
 
Precis som krämbulle säger så har jag en länk som ska vara relativt nyrenoverad. Det är inte jag själv som renoverat utan någon tidigare ägare så jag sitter inte på någon djupare information, men kan visa nån bild och beskriva lite.

Jag har tyvärr inte länken på klockan för stunden. Här kommer en bild på länken böjd till max stretch på plant underlag.

image.jpg


Bifogar även bild från tidigare ägare (hoppas det är ok, hojta till annars). Observera att claspem är öppen vilket bidrar till att den viker sig lite mer.
image.jpg


Som ni kan se så är länken duktigt tight, nästan så tight att de olika delarna ligger an mot varandra. Det kan säkert ordas fram och tillbaka om länkar efter service tom blir för tighta. Själv är jag nöjd med länken, kanske dags att montera tillbaka den snart igen :)
 
Topp