• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Länkskruvar - hur gör proffsen?

JayLar

Silver
2-Faktor
Vet att det finns några urmakare på forumet och en hel del semi-proffs. Hur gör ni för att undvika problem när ni skruvar ut länkskruvar? Jag har kortat länkar på väldigt många klockor och har efter hand köpt på mig en arsenal av skruvmejslar och hållare för klockan. Ändå tycker jag det är j-t lätt att sabba skruven på en ny klocka helt enkelt genom att skruven inte håller när jag vrider med skruvmejseln, detta trots att mejseln passar exakt i hålet.

Vad beror detta på? Ska man värma upp länken först ifall det sitter lim i gängorna eller vad är tricket? När man får länken kortad hos AD så är det aldrig några märken på skruvarna. När jag sedan kommer hem och vill flytta någon länkbit så att låset hamnar rakare så blir det ibland ovan nämnda scenario och man får krypa till korset och gå till butiken igen. Upplever mest problem med små skruvar i storleken 1-1,5 mm.

Senast ändrad:
Hej, vad jag läst så kan man värma länken eftersom vissa använder loctite på skruvarna. Den som är mer kunnig får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.

Sen har jag förstått att det är skillnad på kvalite på vilka skruvmejsar man använder. Bergeon verkar vara ett kvalitetsmärke och sett att det finns en till salu på KS Sälj.

Om man nu har rätt verktyg då - finns det enkel och flexibel fixtur som kan hålla fast länken åt en medan man skruvar? Jag tycker det är lite pilligt och svårt att se på tex Rolex Oyster länk. Det vore bra med en fixtur som kunde agera extra hand åt en.

Använd en ”värmepistol”, det löser definitivt ditt problem!
Hårfön kan ta dig en bit men inte hela vägen är min erfarenhet!
När du behöver en trasa/handskar för att hålla länken är det en enkel match att skruva ut skruvarna!

Sedan, REGEL NUMMER 1, använd en perfekt storlek på skuvmejseln!

Om man nu har rätt verktyg då - finns det enkel och flexibel fixtur som kan hålla fast länken åt en medan man skruvar? Jag tycker det är lite pilligt och svårt att se på tex Rolex Oyster länk. Det vore bra med en fixtur som kunde agera extra hand åt en.
En sån här hållare kan vara användbar även till skruvade länkar.

link.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/Watch-Ba...134399&hash=item2a782f624d:g:4CUAAOSws5pZIP8s

Tillbaka
Topp