• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länkverktyg i butik Stockholm, idag, hjälp!

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hej, snabb fråga.

Jag är i stort behov av ett länkverktyg i dag i Stockholm.
Vart kan jag köpa ett i centrum? några tips?
Såg på Kjell & Co har ett helt kitt där det ingår, men jag behöver bara verktyget.. i dag..

Absolut att det bara är att gå in till första bästa urmakare och be dom göra det, men behöver kunna göra det själv i dag.

HJÄLP MIG!
 

tictac62

Cartier
hej!
har för mig att Claes olsson och Teknikmagasinet har verktyg, det är väl till länk med stift som du trycker ut, när du ska korta länk?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tack för tippsen,

Kollat kl Chlas och Teknikmagasiner, och allt dom kan erbjuda är desvärre bara boettöppnare typ.

Ja, länken som ska kortas är men friktionsstift.
Länken i frågan är en SMP länk med äckligt små hål. Prövat alla små spikar jag hittat och gem med allt är för stort.

Tänkte att det är lika bra att insörskaffa ett eget verktyg.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Friktionsstiften i min PO satt som berget. Mina verktyg böjdes så tog en sväng förbi grabbarna i globen och bad om hjälp istället.

Summman av kardemumman, om det är bråttom, kanske enklare att bara gå förbi AD?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jo. Prövade lite förut precis när jag skaffat den. Sitter svinhårt!
Får ta mig en sväng forbi Rob på Lunchen tror jag..
 

mega

Rolex
Jag har provat på en Omega med Kjells verktyg, allt böjde sig, det är bara skräp. Jag rekommenderar inte den enkla / billiga vägen denna gång. För stor risk för repor. Alltså, inte Kjell, Teknikmagasinet, Biltema etc...
 

Marckus

Panerai
Just att trycka ut sprintar på smp-länkar är ett helvette jämfört med många andra ur. Jag har annars tagit ett BRA bandstiftsverktyg och pressat HÅRT för att få ut sprintarna. Fungerar ~bra, i alla fall tillräckligt bra. Lycka till!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Bumpar denna tråd. Vet att man kan gå till AD, men jag gillar att kunna göra det själv och när andan faller på.

Någon som har tips på var jag kan köpa ett vettigt verktyg? Dvs bättre än den plastmojäng som ingår i Kjell&Co's paket?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bumpar denna tråd. Vet att man kan gå till AD, men jag gillar att kunna göra det själv och när andan faller på.

Någon som har tips på var jag kan köpa ett vettigt verktyg? Dvs bättre än den plastmojäng som ingår i Kjell&Co's paket?
Om du inte har behov av ett verktyg just idag (som trådtiteln säger) så kolla eBay. Där finns allt från billiga grejjer till bra grejjer (typ Bergeon).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nä, sån har jag. Vill ha för friktions-pins i en omega-länk...
Jaha, ursäkta - för mycket snor i hjärnan ikväll... ;) Men det dyker upp sådana verktyg i diverse kit när du gör sökningen på eBay. Kan inte säga något om kvaliteten dock...

Jag har ett kit hemma med en liten hammare, diverse "stift" och en hållare. Kommer dock inte ihåg var jag köpte den. Troligen Amazon.
 

jabla

Sarlacc
Bumpar denna tråd. Vet att man kan gå till AD, men jag gillar att kunna göra det själv och när andan faller på.

Någon som har tips på var jag kan köpa ett vettigt verktyg? Dvs bättre än den plastmojäng som ingår i Kjell&Co's paket?
"Plastmojängen" är faktiskt helt ok och funkar utmärkt till länken på en PO.
 

Psykel

Patek
Jag har Kjells kit, och den plastiga länkavkortaren funkade fint på min Seiko iallafall. Spring bar-verktyget, boettkniven och boettöppnaren funkade bra på de gamla Ur & Penn-klockorna jag experimenterat med också, så helt okej grejer för en nybörjare som inte kommer pilla med Rolex & co. på ett bra tag, tycker jag.
 

tissoter

Audemars
Jag har Kjells kit, och den plastiga länkavkortaren funkade fint på min Seiko iallafall. Spring bar-verktyget, boettkniven och boettöppnaren funkade bra på de gamla Ur & Penn-klockorna jag experimenterat med också, så helt okej grejer för en nybörjare som inte kommer pilla med Rolex & co. på ett bra tag, tycker jag.

SpringbarTool kan du ju använda även på en Rolex om du är lite stadig! :) iaf med luggholes.
 
Topp