• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lär mig om Vintage Rolex Submariners

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det finns ju så många begrepp, visst röda Submariners känner man ju till som att vara den första Submarinern med datumvisning. Men det finns ju så mycket annat som "Pre Comex", "Comex" Vad jag har förstått så användes Comex Subbarna av Argentinas flotta? och dessa ska även ha en heliumventil likt Sea Dwellers?

Verkar vara en riktig djungel. Skicka gärna informativa länkar. Jag vill lära mig!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det finns ju så många begrepp, visst röda Submariners känner man ju till som att vara den första Submarinern med datumvisning. Men det finns ju så mycket annat som "Pre Comex", "Comex" Vad jag har förstått så användes Comex Subbarna av Argentinas flotta? och dessa ska även ha en heliumventil likt Sea Dwellers?

Verkar vara en riktig djungel. Skicka gärna informativa länkar. Jag vill lära mig!

Bra information om 5513.
http://www.5513mattedial.com
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Donkii

Boushh
2-Faktor
Säljs många rollar med service tavla och visare, vad är "skillnaden" så att säga mot att byta tavla hos t.ex. AD, är det nån skillnad och vad gör det på priset på t.ex. en 16750 från låt säga -95.. Fick frågan tidigare idag och kände väl att jag inte riktigt hade nått bra svar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
För att svara på frågan om pre-comex så är det den helt vanliga tavelmodellen som Comex först fick levererade och satte sin logga på som därför kallas pre-comex i något lamt försök att få dem att låta rare.


Jag har förstått det på samma sätt. Är inte din Daytona en 'after Newman'-förresten? :hilarious:

Det kanske intressantaste inslaget i hela det debaclet, för att återkoppla till trådstarten, så ja, det fanns 5513 som levererades till COMEX med HEV, vilket den vanliga 5513 inte har, innan man gick över till den COMEX-unika 5514 (som alltså egentligen inte levererades till allmänheten utan enbart till COMEX).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har förstått det på samma sätt. Är inte din Daytona en 'after Newman'-förresten? :hilarious:
Ska man riktigt spexa till det så hade Paul Newman en sen svart 6263 med röd text precis som min. :)

image.jpg



Det kanske intressantaste inslaget i hela det debaclet, för att återkoppla till trådstarten, så ja, det fanns 5513 som levererades till COMEX med HEV, vilket den vanliga 5513 inte har, innan man gick över till den COMEX-unika 5514 (som alltså egentligen inte levererades till allmänheten utan enbart till COMEX).
Nu är jag inte alls påläst på Comex-subbar men visst saknar de absolut första till och med HEV?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu är jag inte alls påläst på Comex-subbar men visst saknar de absolut första till och med HEV?

Jag vågar inte uttala mig om det, någon annan kan det garanterat bättre. Jag vet bara att det finns 5513 med HEV som levererades till COMEX.

Vilket i sig är jäkligt coolt och visar på hur mycket av ett verktyg en Rolex var en gång i tiden och hur man bedrev produktutveckling tillsammans med extremt krävande kunder med extremt unika krav och på så vis flyttade fram gränserna för tidmätning.

Jag gillar det, och jag gillar den tiden när Rolex inte enbart var en statussymbol.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Som sagt, känner inte till särskilt djupgående om vintage Submarinens men detta om Argentinas flotta läste jag på nån sida, kommer ej ihåg sidan nu.. Men tack för all info!
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Nu är jag inte alls påläst på Comex-subbar men visst saknar de absolut första till och med HEV?
Jag vågar inte uttala mig om det, någon annan kan det garanterat bättre. Jag vet bara att det finns 5513 med HEV som levererades till COMEX.


Alla 5513 (och 5514) som officiellt levererades till Comex hade HEV, däremot finns det senare datum-Subbar utan HEV. Och även 5513 med Comex-historia men som inte är riktiga Comex-levererade klockor.

Däremot fanns det ett rykte om just det du Per nämner, men såvitt jag känner till finns det inget orakel som har bekräftat detta.
 
Topp