• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lär oss om...

C

China

Guest
Swissonic är efterföljaren till Accutron, båda urverken bygger på elektroingenjören Max Hetzels konstruktioner. Förenklat, så skulle man kunna säga att Swissonic är en variant av Accutron, med oscillatorn konfigurerad som en hästsko runt urverket. Swissonic visade sig inkräkta på några av de patent för Accutron som Hetzel tidigare sålt till Bulova(1953), och kom aldrig i produktion trots att urverket utvecklades under många år.

Mer om Max Hetzel och utvecklingen av stämgaffelurverken på länkarna nedan.

http://www.watch-around.com/en/subscribers-zone/magazine/article/la-montre-a-diapason-a-50-ans.html

http://www.elektron.demon.co.uk/maxpics.html

Prototypen av Swissonic, en raritet som finns i ett fåtal exemplar.

http://www.elektron.demon.co.uk/swissonic.html

Sedan förekommer det en del olika klockor märkta Swissonic med ESA/ETA-urverk, från tiden innan quartzen slog ut de "elektriska" urverken som hade sin storhetsperiod från slutet av 1950talet till 1970. Om det beror på att ETA/ESA köpt rätten till en del av Hetzels patent som använts, låter jag vara osagt. Har någon mer information, så fyll gärna på i tråden. ESA 9392 brukar benämnas som Swissonic, men frågan är av vilken anledning.

Det finns en mycket bra sida med information om olika sorts "elektriska" urverk och modeller på länken nedan.
http://www.electric-watches.co.uk/
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kan bidra med denna Avia Swissonic!

7cXvlp2.jpg

TzJFCuz.jpg
 

Jens

Greedo
China är bäst, ingen protest!

Har varit inne o läst sidorna tidigare, men ville höra din version.
Kan en urmakare som kan meka stämgaffel per automatik meka Swissonic-verk?


/Den lille haveristen!
 
C

China

Guest
Strålande som alltid China! Vad tycker du om stämgaffelverk?

Tekniskt intressanta och imponerande, fast de har aldrig blivit någon personlig favorit. Jag är väl mer insnöad på automatiska urverk. :)

China är bäst, ingen protest!

Har varit inne o läst sidorna tidigare, men ville höra din version.
Kan en urmakare som kan meka stämgaffel per automatik meka Swissonic-verk?


/Den lille haveristen!

Det borde inte vara några problem.:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Och då följdfrågan... Kan urmakare generellt meka stämgaffelverk?
Nej, säger jag efter att ha luskat lite för några år sedan. Sen hade jag turen att via ett Tradera-köp komma i kontakt med en person som inom familjen hade en urmakare i öst som var fena på stämgaffelverk. Tyvärr har jag tappat bort kontaktuppgifterna men ut med en efterlysning på KS så kanske det blir napp.
 
C

China

Guest
Nej, säger jag efter att ha luskat lite för några år sedan. Sen hade jag turen att via ett Tradera-köp komma i kontakt med en person som inom familjen hade en urmakare i öst som var fena på stämgaffelverk. Tyvärr har jag tappat bort kontaktuppgifterna men ut med en efterlysning på KS så kanske det blir napp.

Instämmer, och jag är heller inte säker på hur det ser ut med tillgången på delar till Accutron. Däremot så bör inte delar till ESA/ETA serierna vara några problem för en urmakare.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Gammal tråd men jag hittade ingen där min elektrisk klocka kunde passa in...?

Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric från 1962.

Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
IMG_7019.jpg
IMG_7020.jpg
IMG_7023.jpg
IMG_7027.jpg

IMG_7030.jpg
 

kuma-kun

Audemars
Härlig Enicar!
En variant är ju att starta en ny tråd för just den här typen av verk.
Kul verk som ett flertal tillverkare utvecklade.

Edit, skulle vara svar Huggers inlägg.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Härlig Enicar!
En variant är ju att starta en ny tråd för just den här typen av verk.
Kul verk som ett flertal tillverkare utvecklade.

Edit, skulle vara svar Huggers inlägg.
Tack! 🤗
Ja, den är lite speciell och helt rätt det du säger att det var ett samprojekt av flera tillverkare men också det enda helt inhemska schweiziska elektriska verket.
Jag tänkte också att starta en tråd då jag inte hittade nån annan lämplig men själv har jag för lite kunskap i ämnet..:p
 
Topp