• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lära mig mer

Nappe

Basic
Hej alla
Jag har skaffat lite av ett nytt beroende och som alltid så vill jag då lära mig så mycket som möjligt om klockor!
Min fråga är: böcker, hemsidor och poddar allt du kan komma på! Vad skall jag läsa, vilka youtubesnubbar skall jag se osv.?

Jag sitter i samma sits som dig TS och har tyckt det varit kul och informativt att kolla på Hodinkees youtubeserie "Talking watches". Det finns hundratals avsnitt där journalisten, åker runt och intervjuar klocksamlare, tillverkare eller kändisar om deras intresse för klockor och visar sedermera upp deras klocksamlingar. Ett varningens finger dock, då dessa videor ofta väcker ha-begär som är långt utanför ens egen budgetlinje! ;)

Brukar titta på Producer Michael ibland som har en sjuk samling klockor. Har också kameran med när han köper klockor för fantasisummor och går igenom stora samlingar hos tillverkare osv. "Tyvärr" är han ett fan av Richard Mille som jag personligen tycker är nasty så spolar gärna förbi när dom dyker upp..Man kanske inte lär sig så mycket tekniskt så att säga men du får se många modeller, mycket snack med tillverkare/återförsäljare osv.
För mer under huven-videor är Watch Repair Channel på tuben att rekommendera.

Watchfinder & Co är briljant på youtube.
Alltid lite historia, lite teknik och mängder med nörderi. Lägg där till att det är väldigt snyggt fotat.

Många bra förslag, tack!
Någon som har förslag på en bra bok också?Grabbarna här hemma måste ju se att farsan kan läsa också, inte bara kolla plattan

KS är helt klart en bra start, finns även mycket bra guider här. Sedan skulle jag kolla klockpoddar, både Two Watch Guys och Urbildningsradion är bra. Sedan finns det en del gammalt kvar som Klocksnack och Watchout podden.
Som många nämnt tidigare är Hodinkee en oändlig källa av insipiration och information. Fratello watches är också bra.
Bästa tipset är dock att hänga här och diskutera i de olika trådarna.

Tror förfrågan där går vidare till @ERIKSON URHANDEL som skickar. Så var det i alla fall för några år sedan.

Den kom hela vägen från Tyskland faktiskt :)

IMG_20200514_134057.jpg

Hej alla
Jag har skaffat lite av ett nytt beroende och som alltid så vill jag då lära mig så mycket som möjligt om klockor!
Min fråga är: böcker, hemsidor och poddar allt du kan komma på! Vad skall jag läsa, vilka youtubesnubbar skall jag se osv.?
Det som lärt mig mest är genom diskussioner med en bättre vetande vän. Snöa in på ett märke/ en modell åt gången. Leta också information där det är kul! Watchfinder t.ex är en youtubekanal som har magisk produktionskvalité och som jag själv uppskattar väldigt mycket. Som någon skrev innan är talking watches ett supertips också. Titta först på båda intervjuerna med John Mayer. Främst nr.2 med honom är helt magisk. Enjoy!

Hej Nappe!

Vill tipsa dig om ’Archie Luxury’ på youtube,
En oerhört gapig och direkt störande karraktär. Men om man kan stå ut, vill jag mena att någon mer pricksäker youtuber utan dold agenda har iaf jag inte stött på.

Tillbaka
Topp