• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Läskigt bra Rolex-kopior

Torsten

Guld
2-Faktor
Innan någon sätter kaffet i fel strupe så är tråden inte tänkt att diskutera var man kan köpa dessa kopior.
Istället tycker jag det är intressant att se hur pass bra kopiorna är i dag och att det är i princip omöjligt för en lekman att se/känna skillnaden på dem.

(Om tråden bryter mot någon av KS-regler så ta bort den bara).

Har ingen insyn i den här världen men vet någon hur vanligt det är att lite mer avancerade modeller kopieras?
Tänker på YM2, Sky-Dweller etc med ganska avancerade urverk och funktioner utöver datum och tid.

Har sett riktiga skitkopior runt om i stan på Sky-Dweller. Var i Bangkok för någon vecka sedan, flera av Pateks Nautilus och Aquanauts var förvånansvärt "bra". Var tvungen att köra en bild sida vid sida för att se skillnaden. Baksidan, när man fick se urverket röjde dock snabbt att de var kopior.
Rolexsubbarna, keramikdaytonas och GMT var otroligt lika originalen, det var de små detaljerna som avgjorde. Däremot så var de flesta "avancerade" klockorna som Sky-Dwellern skit. De hade olika ratings på "rolexklockorna", AAA var de som såg närmast ut originalen, de omärkta såg förjävliga ut.
Fascinerande att gå där på marknaden och se dessa kopior på, Rolex, Breitling, Omega, Patek, Richard Mille, Panerai, Hublot osv, hur stort kopiamarknaden är. Såg en del Swatch, Seiko och Casio också.

Jag har sett "bättre" kopior än den där gröna subben i klippet. Man talar om version (generation) 7-8 som i princip är skitsvår att skilja från en äkta även för en någorlunda insatt.

Har tyvärr sett riktigt bra kopior även på mer avancerade modeller ja, vet dock inte om alla funktioner fungerar osv men på mer påkostade är det fullt möjligt

ja dom är snuskig lika nuförtiden. dom har ju även börjat göra 3135 urverket till dom med:nailbiting: men det finns vissa små detaljer som dom inte är upp till par med.
som att gravyren är lite mer grov på kopiorna, rolexmärket i glaset är inte lika fint, det är målat i siffrorna på bezeln jämfört med platina på riktiga. watchfinders på youtube har gjort en bra video om det.

finns lite info här om det är någon som är orolig över någon rolex
https://chrononautix.com/gefaelschte-rolex-submariner-replica-vs-original/

ja dom är snuskig lika nuförtiden. dom har ju även börjat göra 3135 urverket till dom med:nailbiting: men det finns vissa små detaljer som dom inte är upp till par med.
som att gravyren är lite mer grov på kopiorna, rolexmärket i glaset är inte lika fint, det är målat i siffrorna på bezeln jämfört med platina på riktiga. watchfinders på youtube har gjort en bra video om det.

finns lite info här om det är någon som är orolig över någon rolex
https://chrononautix.com/gefaelschte-rolex-submariner-replica-vs-original/

Riktigt läskigt.
Synd att den inte var på engelska. Är slutsatsen att det krävs lupp och noggrannhet för att urskilja en fake från en äkta idag?
Däremot vill jag flika in att den lilla etsade kronan som är på glaset kan vara av varierande kvalité även från Rolex själva.

Riktigt scary stuff, lätt att luras om man inte synar under lupp. En ledtråd om det är en fake klocka borde väl också vara gångavvikelsen på klockan. Rolex garanterar +2/-2 sekunder/dygn på alla nya klockor, så väl borde väl inte dessa replika klockor klara? Det förutsätter ju dock att man har igång replika ett tag innan det går att avgöra. Rent visuellt är det tyvärr lätt att luras, bara små detaljer som skiljer och har du inte ägt en äkta likvärdig sport referens tidigare är det nästan omöjligt att veta om det är äkta vara eller inte

Riktigt scary stuff, lätt att luras om man inte synar under lupp. En ledtråd om det är en fake klocka borde väl också vara gångavvikelsen på klockan. Rolex garanterar +2/-2 sekunder/dygn på alla nya klockor, så väl borde väl inte dessa replika klockor klara? Det förutsätter ju dock att man har igång replika ett tag innan det går att avgöra. Rent visuellt är det tyvärr lätt att luras, bara små detaljer som skiljer och har du inte ägt en äkta likvärdig sport referens tidigare är det nästan omöjligt att veta om det är äkta vara eller inte

Lite av en hit or miss verkar det som. En del hävdar +3 s/d eller bättre, en del +10 s/d enligt diverse replikaforum.
Och rotorerna på de senare faken är lika tysta som den äkta varan.
Jag hade definitivt använt lupp och letat efter kända svagheter, enbart visuella sådana.

Obehagligt, krävs bra kännedom för att se skillnaden där. Man undrar ju hur bra koll gråhandlare har på vad de säljer, eftersom det sannolikt är därifrån de flesta köper sportRolex idag.

Obehagligt, krävs bra kännedom för att se skillnaden där. Man undrar ju hur bra koll gråhandlare har på vad de säljer, eftersom det sannolikt är därifrån de flesta köper sportRolex idag.
Man får helt enkelt köpa säljaren till att börja med och sedan stämma av även kringutrustningen som cert, box osv. Finns så klart kopior av dem också, men men...

Tack för att du delar.
Läskigt lika i detaljer.
Tycker nog att fyllningen runt lumen på tavlan samt graveringen på ringen innanför glaset var det tydligaste visuellt.
Sen kanske kronan och spännet hade varit mer tydligt om man hade känt på klockan.

Tycker inte det ska finnas någon regel mot denna typ av inlägg. Bra att förmedla hur lätt man kan bli lurad.

Varför tycker du att det borde finnas en regel för det?
Är det inte bra att upplysa om hur otroligt bra kopiorna är och vad folk ska se upp med?
Lika väl som det upplyser så får ännu fler upp ögonen för dessa och köper dem. Denna tråd har säkert inspirerat flertalet till att köpa egna kopior. Jag tror och hoppas att majoriteten som håller på med klockor har bättre metoder att verifiera äkthet än bara visuell inspektion.
Så nej, jag tycker inte att det finns värde i att visa upp hur "bra" kopior kan vara på ett forum som detta.

Lika väl som det upplyser så får ännu fler upp ögonen för dessa och köper dem. Denna tråd har säkert inspirerat flertalet till att köpa egna kopior. Jag tror och hoppas att majoriteten som håller på med klockor har bättre metoder att verifiera äkthet än bara visuell inspektion. Så nej, jag tycker inte att det finns värde i att visa upp hur "bra" kopior kan vara på ett forum som detta.
Tror du det är många på KS som vill springa runt med kopior på handleden?
Hade lite högre tankar om medlemmarna men jag kanske är naiv.

Jag har haft mycket nytta av dessa videos och bilder nu när jag köpte rolex av gråhandlare. Då ingen hade tid eller ville göra en äkthetskoll. Så jag kolla igenom den själv med lupp även fast jag fick stämplat cert mm

Halkade in på något forum för kopior för ett tag sedan när jag googlade efter lite begagnade klockdelar. Såg då att man även kunde beställa Rolex certkort och själv välja vilket serienummer som skulle stå på osv... andrahandsmarknaden är ganska läskig nu för tiden om man inte verkligen känner till produkten man vill köpa. Tror tyvärr det finns en hel del människor ute i världen som har betalat dyra pengar och sedan fått en bättre kopia istället för äkta vara:(

Finns fördelar nackdelar fördel att kunna upplysa och diskutera så folk vet att idagsläget måste man ha ögonen öppna. Nackdelen som tomas skrev att folk får mer ögon på dessa kopior

Jag har haft mycket nytta av dessa videos och bilder nu när jag köpte rolex av gråhandlare. Då ingen hade tid eller ville göra en äkthetskoll. Så jag kolla igenom den själv med lupp även fast jag fick stämplat cert mm
Vilka detaljer studerade du med luppen som gjorde att du med säkerhet kunde avgöra att den var äkta?

Är ju inte bara Rolex utan de flesta high end märken.
Undrar vem som går runt med typ richard mille kopior eller liknande klockor som skulle gå på en halv miljon och uppåt om det skulle vara en riktig o försöker intala omgivningen att den skulle vara riktig.

Tror du det är många på KS som vill springa runt med kopior på handleden?
Hade lite högre tankar om medlemmarna men jag kanske är naiv.
Många vågar jag inte spekulera kring men jag utgår från att det finns några. Efter hodinkee-incidenten där de av slump fotograferade och publicerade bild på en kille som gick runt på Bazelworld med en replika utan att någon förrän långt senare upptäckte det så förvånas jag sällan längre.

Lite av en hit or miss verkar det som. En del hävdar +3 s/d eller bättre, en del +10 s/d enligt diverse replikaforum.
Och rotorerna på de senare faken är lika tysta som den äkta varan.
Jag hade definitivt använt lupp och letat efter kända svagheter, enbart visuella sådana.
+3 s/d låter lite väl bra? Bättre än vad många anrika schweizare klarar av att producera själva. Men, blir omöjligt att verifiera för egen del eftersom att jag själv aldrig (åtminstone medvetet) kommer befatta mig med en replika. Om det stämmer är det dock riktigt illa...

Lika väl som det upplyser så får ännu fler upp ögonen för dessa och köper dem. Denna tråd har säkert inspirerat flertalet till att köpa egna kopior. Jag tror och hoppas att majoriteten som håller på med klockor har bättre metoder att verifiera äkthet än bara visuell inspektion.
Så nej, jag tycker inte att det finns värde i att visa upp hur "bra" kopior kan vara på ett forum som detta.
Med samma logik i princip kan man då påstå att tråden du själv lade upp med en film på klockrån i BCN kan inspirera fler tjyvar att sno fler klockor på stan (finns ju flera fall på KS på det senaste) och att filmen med tillhörande diskussion om tillvägagångssätt i tråden blir inspiration för tjuvarna att använda vid framtida rån? Då kanske det också är en olämplig diskussion på KS med att visa upp hur ett effektivt klockrån genomförs i praktiken?

Med samma logik i princip kan man då påstå att tråden du själv lade upp med en film på klockrån i BCN kan inspirera fler tjyvar att sno fler klockor på stan (finns ju flera fall på KS på det senaste) och att filmen med tillhörande diskussion om tillvägagångssätt i tråden blir inspiration för tjuvarna att använda vid framtida rån? Då kanske det också är en olämplig diskussion på KS med att visa upp hur ett effektivt klockrån genomförs i praktiken?
Absolut, jag borde tänkt längre innan jag postade det. Till mitt försvar så bedömer jag tröskeln till att utföra personrån som högre än att folk köper kopior i tron om att de ska kunna användas och uppfattas som äkta.
Men jo, ju mer jag tänker på det så var det nog olämpligt...

rolle.png

Ett tränat öga ser att denna är fake

Tillbaka
Topp