• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lätt att göra keramiska vridringar?

Wboy

Panerai
Många klocktillverkare kör ju nu mera med keramiska vridringar på sina sportklockor, t.ex. Rolex och Hublot. Rolex har till och med fått fram tvåfärgade vridringar, vilket Rolex själva beskriver som en lång och svår process. Ingen annan känd tillverkare har vad jag vet kommit med en tvåfärgad sådan och Rolex sägs ha någon form av patent på detta. Samtidigt dyker det då och då upp mer eller mindre dåliga kopior av dessa modeller med vad som påstås vara keramiska vridringar, men där säljarna är ärliga med andra aspekter som att urverk och stålet inte är det samma som i den riktiga Rolex-modellen. Mina frågor är därför:

Hur lätt/svårt är det egentligen att göra keramiska vridringar och då i synnerhet tvåfärgade? Är det mest mytbildning från Rolex om att det var en stor utmaning? Eller ljuger replikaförsäljarna om att deras ringar är keramiska?

Om någon har granskat (vågat ta i) en ambitiös replika av denna typ vore det så klart intressant att höra dessa intryck.

Exempelbild:
rolex-gmt-master-ii-ref-116719-blro-watch.jpg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vad jag förstod så var det svårigheter att få till färgerna på ett bra sätt i första hand. Dvs inte att det handlade om flera färger utan snarare dess nyanser. Huruvida detta är rent skitsnack eller ej ska jag låta vara osagt.
 

Wboy

Panerai
Vad jag förstod så var det svårigheter att få till färgerna på ett bra sätt i första hand. Dvs inte att det handlade om flera färger utan snarare dess nyanser. Huruvida detta är rent skitsnack eller ej ska jag låta vara osagt.
Ja precis, så jag förstått det också. Men intressant i så fall om det på kopior sitter riktiga, liknande tvåfärgade keramiska ringar. Hur kan dessa tillverkare haft så lätt att få till dem. Någonstans känns det som att någon far med osanning.
 

Boris Balkan

Fark you!
Många klocktillverkare kör ju nu mera med keramiska vridringar på sina sportklockor, t.ex. Rolex och Hublot. Rolex har till och med fått fram tvåfärgade vridringar, vilket Rolex själva beskriver som en lång och svår process. Ingen annan känd tillverkare har vad jag vet kommit med en tvåfärgad sådan och Rolex sägs ha någon form av patent på detta. Samtidigt dyker det då och då upp mer eller mindre dåliga kopior av dessa modeller med vad som påstås vara keramiska vridringar, men där säljarna är ärliga med andra aspekter som att urverk och stålet inte är det samma som i den riktiga Rolex-modellen. Mina frågor är därför:

Hur lätt/svårt är det egentligen att göra keramiska vridringar och då i synnerhet tvåfärgade? Är det mest mytbildning från Rolex om att det var en stor utmaning? Eller ljuger replikaförsäljarna om att deras ringar är keramiska?

Om någon har granskat (vågat ta i) en ambitiös replika av denna typ vore det så klart intressant att höra dessa intryck.

Exempelbild:
rolex-gmt-master-ii-ref-116719-blro-watch.jpg


Replika? Du menar kopia?
 

Landshark

Cartier
Bara hört av en säljare på Bergströms att bezeln på DSSD:n tar 40 timmar att tillverka.
Tyder ju på att det inte är en helt okomplicerad process. ;)
 
C

China

Guest
Bara hört av en säljare på Bergströms att bezeln på DSSD:n tar 40 timmar att tillverka.
Tyder ju på att det inte är en helt okomplicerad process. ;)

Det beror väl lite på hur man ser på saken, då härdningsprocessen tar tid. Däremot så verkar det inte ha varit något större hinder för piratindustrin att efterapa keramiska material, tyvärr får man väl säga...
 
Topp