• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lätt dykarklocka

C-J

Silver
2-Faktor
Hej på er!

Jag har under senaste tiden fått lite besvär/obehag av att bära vissa klockor ,då tunga och stora (för mig).

Har varit tvungen att sälja flera då jag inte kunnat ha på de längre tid utan att jag fått ont i handleden.
Tex min seiko spb153 var tvungen att gå då den va för obekväm tillslut (väger bara ca 90g)

De klockor som jag kan ha nu utan problem är min garmin instinct 2s solar på 35g och min Longines heritage conquest (35mm, 46g).
Har även en christopher ward trident pro 300 på 38mm och väger 71g på band som även denna börjar kännas lite obekväm efter några timmar.

Min fråga är alltså: Är det någon som har tips på dykarklocka som väger lite och inte är för stor?
Typ mindre än 40mm och väger så lite som möjligt och inte är för dyr (max 7k!)

Exempel skulle vara en seiko sbdn019 men dessa går inte att hitta nånstans.
1665384189942.jpeg

Tack på förhand och ursäkta för mitt klagande:)

Hej på er!

Jag har under senaste tiden fått lite besvär/obehag av att bära vissa klockor ,då tunga och stora (för mig).

Har varit tvungen att sälja flera då jag inte kunnat ha på de längre tid utan att jag fått ont i handleden.
Tex min seiko spb153 var tvungen att gå då den va för obekväm tillslut (väger bara ca 90g)

De klockor som jag kan ha nu utan problem är min garmin instinct 2s solar på 35g och min Longines heritage conquest (35mm, 46g).
Har även en christopher ward trident pro 300 på 38mm och väger 71g på band som även denna börjar kännas lite obekväm efter några timmar.

Min fråga är alltså: Är det någon som har tips på dykarklocka som väger lite och inte är för stor?

1665384189942.jpeg

Seikos Solar dykare på 38.5mm kan inte väga så mkt, och är lätt tillgänglig? Sen får du väl köra på nato eller gummi, länken är rätt stor del av den totala vikten.

Seikos Solar dykare på 38.5mm kan inte väga så mkt, och är lätt tillgänglig? Sen får du väl köra på nato eller gummi, länken är rätt stor del av den totala vikten.
Tack för tipset!
Med gummibandet väger de runt 70-75g har jag för mig vilket är lite för tungt tyvärr. Sorry att jag är picky😂

Inte ens titan verkar väga tillräckligt lite för dina önskemål, tänkte på Scurfa diver one titan, men den ser också ut att väga 75g på gummi.

• Like
Reactions: C-J
Under knölen alltså lite längre ned på handleden, annars skaver det🙄

Där har vi nog problemet? Bär klockan lite tajtare och högre upp så funkar vad som helst. Nedanför knölen sitter ju allt utom en fyrsiffrig datejust på jubilee obekvämt!
Precis så. Ska inte skava om den ligger ovanför knölen, då du får mer flexibilitet i handleden?

• Like
Hej på er!

1665384189942.jpeg

Den går visst att hitta, jag har ägt en sådan, de säljs i Japan.

• Like
Jaha ja men då har jag den som du helt enkelt, fattade inte vad som var ovan eller nedanför😂

Coolt! Är troligtvis lite utanför budget tyvärr:)
Äsch, nollor betyder ingenting. Bara ta bort några från priset.

OT: hoppas du hittar någon alt att det löser sig. Hur ser din knöl ut? Vissa föds ju med dödens knöl som kan göra det oumbärligt att bära vissa klockor.

Har du samma problem om du har klockan på andra armen?

• Like
Inte helt ovanligt att få problem med tunga klockor om man har musarm, värk i axlar etc. Hade det själv ett par år då det bara vara normala klockor på bamd som gällde. Men ett tips är ju att kolla efter 80-tals klockor som ofta är mkt mindre o lättare. Hade en Heuer 2000 på 80 talet som var mkt smidig

• Like
Äsch, nollor betyder ingenting. Bara ta bort några från priset.

OT: hoppas du hittar någon alt att det löser sig. Hur ser din knöl ut? Vissa föds ju med dödens knöl som kan göra det oumbärligt att bära vissa klockor.

Har du samma problem om du har klockan på andra armen?
Haha jo jag ber omega om 99% rabatt😉
Alltså knölen är inte utstickande alls mycket utan bara lätt irriterad. Brukar faktiskt alternera mellan höger och vänster under dagen😅 men samma problem infinner sig på båda handleder.

Inte helt ovanligt att få problem med tunga klockor om man har musarm, värk i axlar etc. Hade det själv ett par år då det bara vara normala klockor på bamd som gällde. Men ett tips är ju att kolla efter 80-tals klockor som ofta är mkt mindre o lättare. Hade en Heuer 2000 på 80 talet som var mkt smidig
Ska kolla lite, tack för tips:)

Som andra varit inne på kanske det inte bara är vikten som en klocka bekväm att bära. MEN, denna väger in på 64g och bärs mkt skönt, kanske tack vare korta bandhorn
D2881A28-AFCE-4109-8C44-3C5368069510.jpeg

Kostar runt 6 k.
Edit: Seiko SUT403

Senast ändrad:
Som andra varit inne på kanske det inte bara är vikten som en klocka bekväm att bära. MEN, denna väger in på 64g och bärs mkt skönt, kanske tack vare korta bandhorn
D2881A28-AFCE-4109-8C44-3C5368069510.jpeg

Kostar runt 6 k.
Den är fin. Hade en liknande fast svart och med plast ”shroud” men den versionen kändes tyvärr lite billig så sålde😅

Tillbaka
Topp