• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lång väntan på min Rolex service...

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Det ligger till så att jag var och lämnade in min Rolex Explorer 14270 på service i början av December, där de säger att de kommer ju inte kunna få klart den samma månad med tanke på att det är jultider snart vilket jag självfallet köper.
Första veckan i Januari ringer jag dem och de berättar att delarna är beställda och att klockan bör vara klar om ca. 2 veckor.
Men sen hörde jag inte mer så jag tog tag i det hela och ringde igår och då får jag reda på att de fortfarande inte fått delarna från Rolex och den jag pratade med sa "Rolex är ju Rolex" och absolut jag förstår att Rolex är Rolex med sina väntelistor och allt men jag har aldrig hört om nån jättelång väntetid på delar till service center? Så de vet fortfarande inte när de ska få in delarna och kunna serva min klocka... Så nu har klockan varit en längre tid hos dem än i min egen låda, vilket känns tråkigt...
Är det någon annan som varit med om liknande?

(Kännde bara att jag var tvungen att ventilera lite och vill därför inte nämna vilka jag lämnat klockan till!)
 

RobVintage

Panerai
Vart har du lämnat den?
Är som allt annat är du en återkommande kund går det fortare, du går före osv inget konstigt i det.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är det för delar det handlar om?
jag har inte fått veta vilken den exakta delen som det tar sån tid för är. Detta är vad som stog i kostnadsförslaget om vad som skulle göras och bytas: Balansjustering, Krona, Hals och Fjäder. Så inget sådär speciellt
Vart har du lämnat den?
Är som allt annat är du en återkommande kund går det fortare, du går före osv inget konstigt i det.
Som jag skrev vill jag inte berätta vart, men jag är återkommande kund!
2 månader är inte så farligt.
Om det vore så att det vara nära klar så absolut inte, men nu har det gått två månader och de vet fortfarande inte när de kommer få delarna.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Vet inte om du är ironisk eller inte men sist jag servade en DJ så tog det inte ens två veckor?
Aldrig servat ett kvalitetsur och ännu mindre en Rolex. Men kan det vara så att ner du servade din DJ behövdes inga delar bytas ut eller att dessa redan fanns på lager?

Jag vet att det är superdrygt att vänta på en klocka som man lämnat in men jag undrade bara i all välmening. :)
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Aldrig servat ett kvalitetsur och ännu mindre en Rolex. Men kan det vara så att ner du servade din DJ behövdes inga delar bytas ut eller att dessa redan fanns på lager?

Jag vet att det är superdrygt att vänta på en klocka som man lämnat in men jag undrade bara i all välmening. :)
Delar byttes men kan absolut varit så att delar redan fanns!
Känns fortfarande lite absurt med sån lång väntetid bara för att få in delarna
 

Derix

Patek
2-Faktor
VengefulGiantBillygoat-size_restricted.gif
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Senast fick jag också vänta två månader när jag skickade klockan till Rolex. Standard typ?
Jo, om klockan snart var klar så absolut. Men delarna har inte ens kommit än och de kunde inte ge svar på hur länge det var kvar tills dem kommer plus säg då två veckor för att klockan faktiskt ska servas, då är vi uppe i kanske tre månader?
 
Rolex kanske har någon del på backorder från någon leverantör eller egen tillverkning?

Hade inte brytt mig så mycket personligen om det tog två veckor eller tre månader om det fanns en förklaring som håller.

Service verkstaden vill nog inte sitta på klockan längre än nödvändigt. De vill få betalt för arbetstiden och avsluta ärendet och få betalt. Även de sitter i limbo om förseningen beror på Rolexs leveranstider av servicedelar.
 

RobVintage

Panerai
jag har inte fått veta vilken den exakta delen som det tar sån tid för är. Detta är vad som stog i kostnadsförslaget om vad som skulle göras och bytas: Balansjustering, Krona, Hals och Fjäder. Så inget sådär speciellt

Som jag skrev vill jag inte berätta vart, men jag är återkommande kund!

Om det vore så att det vara nära klar så absolut inte, men nu har det gått två månader och de vet fortfarande inte när de kommer få delarna.
Då köper du bara billigt skit där;)
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Rolex kanske har någon del på backorder från någon leverantör eller egen tillverkning?

Hade inte brytt mig så mycket personligen om det tog två veckor eller tre månader om det fanns en förklaring som håller.

Service verkstaden vill nog inte sitta på klockan längre än nödvändigt. De vill få betalt för arbetstiden och avsluta ärendet och få betalt. Även de sitter i limbo om förseningen beror på Rolexs leveranstider av servicedelar.
Näe, jag får ju helt enkelt bara vänta och se. Tråkigt hur som...
 

Lalas

Cartier
Som jag skrev så vill jag inte säga det i nuläget, men kan säga att det inte är en AD men ska vara ett Rolex Service Center om jag inte missförstått det hela så de beställer delarna direkt från Rolex själva

Jag hade min 14270 hos Rob Engström för byte av ungefär samma delar som du nämner och det tog ca 3v.

Icke AD kanske har svårt att få tag på reservdelar...
 
Näe, jag får ju helt enkelt bara vänta och se. Tråkigt hur som...

Det är klart det är tråkigt att vänta.

Är klockan i goda händer där någon med bra renommé utför jobbet så kanske det inte har någon betydelse om det tar lite längre tid. Lite så hade jag resonerat.

Kolla med jämna mellanrum hur det går så att den inte faller mellan stolarna.

Utvärdera och nästa gång fundera om det var värt väntan eller ge någon annan chansen.
 
Topp