• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Långsiktighet/Tankar i sitt klockval/sparande

Isodor

Audemars
Med risk för detta ämne berörts tidigare.

Vi/oss som köper nya klockor och väljer att inte flippa, utan att spara:

Har ni någon tanke bakom vilka val ni gör?
Eller går ni mer på känsla vid tidpunkten, att den modellen gillar man vid tillfället?
T.ex om man ska köpa en Speedmaster eller TAG Carrera?

Det kan vara t.ex klassiker som ska gå som arvegods. T.ex Submariner.
Eller man kanske går efter lite mer udda märken?
Modeller med begränsad upplaga?
Märkesbundet?

Hursomhelst vore det intressant att veta hur folket som sitter och trycker på ett par dinkor och uppåt tänker.

I mitt fall försöker jag gå på egna favoriter men som går lite åt det klassiska tonen. Att det ska fungera om typ 60 år när det går i arvegods och inte känns som en "gimmick" för dagen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spännande fråga, men jag tror att du är ganska ensam i ditt tänk. Enligt denna vetenskapliga studie är ni enbart 10 personer på KS. :D

Personligen köper jag alltid klockor för att behålla dem under all framtid, men efter ett tag blir vissa klockor utkonkurrerade av ett nytillskott i samma nisch.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Nu är jag en sån som gärna byter och provar nya modeller, andra märken eller likadana klockor fast i bättre skick efter ett tag. Klockor som man köpt för att spara i årtionden
byts alltid ut någon månad efter eller åtminstone efter något år när något annat dyker upp och skall finansieras så för mig är inköpspriset viktigt . Den skall kunna säljas för ungefär samma summa eller mer så småningom ( alltså bara beg klockor )
Men skulle jag vara en sån som "spar för evigt" skulle nog prioritet nr 1 vara att välja just en sån klocka man allra helst vill ha i den prisklass man orkar med och då oavsett vad marknaden just då frågar efter ...,..
 

Bodén

Panerai
Bra fråga.

Är själv en samlare, kommer nog aldrig att flippa en klocka. Åtminstone inte för att finansiera en annan klocka. Köpte min Speedmaster ny för att jag under flera års tid velat köpa ett kvalitetsur, och är svag för de tidlösa klassikerna med lite historia. Det stod väl egentligen mellan Speedmaster och Submariner, men då jag är ung och statligt anställd fick plånboken välja, och Submarinern vänta. Har absolut arvegods i åtanke, då jag vet hur förbannat glad jag skulle ha blivit över att få lägga vantarna på en ärvd Speedmaster eller Submariner. :D
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Bra fråga.

Är själv en samlare, kommer nog aldrig att flippa en klocka. Åtminstone inte för att finansiera en annan klocka. Köpte min Speedmaster ny för att jag under flera års tid velat köpa ett kvalitetsur, och är svag för de tidlösa klassikerna med lite historia. Det stod väl egentligen mellan Speedmaster och Submariner, men då jag är ung och statligt anställd fick plånboken välja, och Submarinern vänta. Har absolut arvegods i åtanke, då jag vet hur förbannat glad jag skulle ha blivit över att få lägga vantarna på en ärvd Speedmaster eller Submariner. :D

Finns mängder av ur med kul historia. Bara att fortsätta=)
 
Topp