• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Och uppdatera detaljplaner till modern standard är omöjligt.
Såvida du inte har mycket pengar, då gäller inte detaljplaner och att slå upp en 220kvm kåk på 320kvm tomt är helt ok! :D
I mitt område styckades en tomt och det gick från 1st sommarstuga till 2st parhus om 600kvm plus två attefallshus som lägenheter. Helt plötsligt dök det upp 12 nya grannar där det tidigare bodde 1...
 
Senast ändrad:

Orson

Omega
2-Faktor
90ED02CE-D849-46AE-AF4F-B4A5B18B4386.jpeg


Dagsfärsk bild!
Blev ju riktigt bra de där! :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fått grovutsättning gjord idag.

Imorgon kommer det tunga artilleriet
Kan säga att jag är jätteglad över att grannarna inte gick med på att ställa garaget 1m närmare tomtgräns. För de har ju inte något själva som står för nära.....

Vi hade då med lätthet kommit förbi mellan huset och garaget med en bil. Nu kommer det bli jävligt tight.

20180306_180323.jpg


4.2m mellan knuten och huset. Vi kommer lämna 1-1.1m från ytterkant på muren till husfasaden. Så 1m närmare tomtgräns eller gränserna hade det varit lugnt men nu så...
20180306_180618.jpg
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Fått grovutsättning gjord idag.

Imorgon kommer det tunga artilleriet
Kan säga att jag är jätteglad över att grannarna inte gick med på att ställa garaget 1m närmare tomtgräns. För de har ju inte något själva som står för nära.....

Vi hade då med lätthet kommit förbi mellan huset och garaget med en bil. Nu kommer det bli jävligt tight.

20180306_180323.jpg


4.2m mellan knuten och huset. Vi kommer lämna 1-1.1m från ytterkant på muren till husfasaden. Så 1m närmare tomtgräns eller gränserna hade det varit lugnt men nu så...
20180306_180618.jpg
Vad är anledningen till att ert hus ser ut att ligga snett på tomten?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vad är anledningen till att ert hus ser ut att ligga snett på tomten?
Tre anledningar

#1 Vi tyckte det skulle se fint ut att ha den placeringen ifrån vägen in till huset. Vi hade inte tänkt ha förrådet där dock, förstör lite av intrycket

(observera hur sjukt störande det är att inte ha en rak plogad kant :D)
20180306_224158.jpg


#2 Läget på baksidan blir mot syd-väst, vilket ger bra med sol större delen av året
1020158-02.jpeg


#3 minimera insyn ifrån grannhusen
 

Roxen

Cartier
De behöver göra något åt tjälen så de lägger ut en värmeslinga med en matta över. Sen får det köra resten av dagen och natten. Imorgon börjar de schakta(det är planen i alla fall)

20180307_094739.jpg

Jäkla flott maskin! Ser sprillans ut... Är det ett jäkla tjältiningsaggregat de släpat dit?! Proffsigt värre... Lycka till mannen, milt väder idag :)
 

Roxen

Cartier
Tjenare boys, behöver er hjälp!

Har nu en kåk i Saltsjöbaden där bef. parkett skall rivas (liksom socklar såklart) för att därefter lägga in enstavsparkett (har för mig 14mm x 170mm) samt nya socklar. Totalt 125kvm cirka.

Därefter cirka 40kvm klinker som skall bilas bort och nytt, lika stor yta skall till. Blir någon form av 30x30cm natursten.

Är ”proffs” på mark men inte lika bevandrad vad gäller bygg. Vadfan kostar ovan i arbete exkl. material?

Thanks på förhand.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Yes helt sprillans och det stämmer att det är aggregatet för tiningen.

Tackar, får se hur långt ner tjälen ligger.

Jäkla flott maskin! Ser sprillans ut... Är det ett jäkla tjältiningsaggregat de släpat dit?! Proffsigt värre... Lycka till mannen, milt väder idag :)
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tre anledningar

#1 Vi tyckte det skulle se fint ut att ha den placeringen ifrån vägen in till huset. Vi hade inte tänkt ha förrådet där dock, förstör lite av intrycket

(observera hur sjukt störande det är att inte ha en rak plogad kant :D)
20180306_224158.jpg


#2 Läget på baksidan blir mot syd-väst, vilket ger bra med sol större delen av året
1020158-02.jpeg


#3 minimera insyn ifrån grannhusen
Skaffa snöslunga så får du raka kanter! (Dessutom en anledning att köpa coola prylar vilket alltid är positivt)
Skärmavbild 2018-03-07 kl. 15.01.42.png
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har en, inte lika fräsig som din dock(AL-KO snowline 620E II med elstart)

Har en grusade uppfart, så det är lite svårt att finlir med slungan. Vill heller inte spruta in för mycket på granntomten.

Skaffa snöslunga så får du raka kanter! (Dessutom en anledning att köpa coola prylar vilket alltid är positivt)
Skärmavbild 2018-03-07 kl. 15.01.42.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har en, inte lika fräsig som din dock(AL-KO snowline 620E II med elstart)

Har en grusade uppfart, så det är lite svårt att finlir med slungan. Vill heller inte spruta in för mycket på granntomten.
Nej förstås. Snöslunga är en delikat verksamhet i ett villaområde. Jag skulle ju inte heller vilja att min granne sprutade över sitt grus på min tomt. Grannsämjan verkar ju redan vara lite ansträngd i ditt område...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har haft en paus i renoverandet (räknas altan och måla om huset? på ett år men nu är det dags igen :)
Har en ekonomidel där huset blivit ihopbyggt med garaget på 70-talet. Vi har känt en unken lukt och tänkt att det beror på att det inte funnits någon ventilation och en heltäckningsmatta. Men efter att ha fixat båda två så fanns lukten kvar, bara att riva och upp och kolla hur det ser ut.

Det låg isolering direkt på tjärad betongplatta och en del av syllarna var tryckimpregnerade så den unkna lukten blev starkare när golvet for upp.
Då vi även gör oss av med totalt 8 garderober så gör vi om bastu/dusch till ett förråd istället.

Golvet blir nivellgolv, tänkte skippa fläkt men förbereda för den ifall det behövs. Så här är status idag.

3D315503-40DA-4F03-A7F3-F3376DACA482.jpeg

Garderober borta

9D585450-9B12-44DA-8367-05D747729A5C.jpeg

Ingång till förrådet

CBD19833-CA92-4ABC-B9DA-7FDEBB5D5768.jpeg


C16135B3-F43D-401E-B4EE-B1E43A3488D3.jpeg

Kommande biorummet

61E93F52-27F1-453D-AD5F-A4B12D6790A2.jpeg

Golvet borta

Sedan som sista idag, ni vet det där med förra ägaren. Tydligen var han här för snål för att köpa blå FK och nytt vp-rör (röret borde gå in i dosan). Spik har han inte varit snål med iaf.
FA3C64C6-5FE0-42C6-9F2B-4D88CCF53ED2.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
När vi byggde huset så grusade han där garaget skulle stå. Så för själva grunden är det redan preppat med kross etc. Runt omkring där det skall bli parkeringsplats kommer de gå under planerard nivå med 20cm och packa. Sen på med fyllnad.

Skickade in med FG 15.7m nu är väl marknivå där garaget kommer stå på 15.2-15.3. Så lite skall nivån upp där garaget skall stå men det blir väl bara med singel antar jag.

Najs!

Ungefär hur gör dom grunden?
Schaktar bort ett lager på 40-50cm, och sen?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Kaoz

På fullt allvar riktigt trött på att det ser ut så här igen.... Suck

20180309_124323.jpg

Äh det är väl inte så farligt, du kan ju vara inne iaf utan att det påverkas. Själv har jag packat och bärt ut 35st 240l sopsäckar med gammal isolering. Vill inte se gammal isolering någonsin igen :hungover:
 

pankhurst

Omega
Kör du nu på studs, med en fredagswhisky i ena benet?
Livetråd!
Hahaha, lite så.. fick feeling efter några stänkare.. har hjälp på ingång imorgon... men min rastlösa själ orkar inte vänta tills dess, är dock en utmaning med en trött, gravid sambo i ena hörnet och en unge som sover över:banghead:;)
Får se om jag kommer åka land och rike runt och rusta bibliotek efter denna kväll :cool:
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Snart dags att lägga golvet i min renovering. Blev ett enkelt klickgolv som läggs på de spånskivor som idag ligger på bjälklaget.

Tar gärna tips på golvet under köksskåpen. Kommer bli en jäkla tyngd med stenskivor osv. Kommer golvet stå pall eller röra sig?

Tänkte lägga golvet hela vägen in till vägg. Med droppskyddsbrickor under diskmaskin och kylskåp. Tillräckligt eller bör jag sätta en gummimatta en bit upp på väggen fram till sockeln i framkant kök också?
 

Sjobedan

Rolex
Snart dags att lägga golvet i min renovering. Blev ett enkelt klickgolv som läggs på de spånskivor som idag ligger på bjälklaget.

Tar gärna tips på golvet under köksskåpen. Kommer bli en jäkla tyngd med stenskivor osv. Kommer golvet stå pall eller röra sig?

Tänkte lägga golvet hela vägen in till vägg. Med droppskyddsbrickor under diskmaskin och kylskåp. Tillräckligt eller bör jag sätta en gummimatta en bit upp på väggen fram till sockeln i framkant kök också?

De flesta tillverkare rekommenderar inte att man lägga golv in under diskbänk etc. Just för att golvet ska ligga flytande, skulle golvet ''låsas'' fast av en enorm tyngd så riskerar det att spricka upp och se fördjävligt ut. (levande material som rör sig och påverkas av luftfuktighet etc)
 
Topp