• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Shit vad jag blir avis på dina projekt! Drömmer om ett sjönära sommarställe men saknar dessa 12 millar... Men jag tycker du skall ha större båt Norrlänningen! ;)

Lol, det är väl det enda som är bra med inlandet. Ett sådant här sommarställe kostar mindre än en 114060 i ett halvslitet skick. Men man får vara i fred och göra som man vill, så det är väl alltid något.

Hade jag inte bott där jag bor hade jag aldrig kunnat göra alla dessa utsvävningar med Ferrari, entreprenadmaskiner, dyra klockor och möbler. Jag är bara en vanlig knegare som gillar övertid. Jag tjänar inte speciellt bra, men kostnaderna är så låga så man lever riktigt bra ändå!
 

Roxen

Cartier
Lol, det är väl det enda som är bra med inlandet. Ett sådant här sommarställe kostar mindre än en 114060 i ett halvslitet skick. Men man får vara i fred och göra som man vill, så det är väl alltid något.

Hade jag inte bott där jag bor hade jag aldrig kunnat göra alla dessa utsvävningar med Ferrari, entreprenadmaskiner, dyra klockor och möbler. Jag är bara en vanlig knegare som gillar övertid. Jag tjänar inte speciellt bra, men kostnaderna är så låga så man lever riktigt bra ändå!
Haha, är det sant?! Ojoj, var tvungen att sälja min späda stjärt för att köpa mitt hus nu. Ett lantställe är lååångt borta... Gillar dock starkt att du köper riktiga maskiner, förutom Kubotan då ;)
 
Haha, är det sant?! Ojoj, var tvungen att sälja min späda stjärt för att köpa mitt hus nu. Ett lantställe är lååångt borta... Gillar dock starkt att du köper riktiga maskiner, förutom Kubotan då ;)
Adresserna du anger är väl dock inte riktigt några "svenssonadresser" så att prislappen är hög har full förståelse för :D de hade nog gått jämnt upp med kanonsommarhus och fin året runt bostad på många plaster i landet utan att det behöver vara norrbottens inland ;)
 

Edin

Panerai
Fick lite (dåliga) bilder av mamma som var ute på landet idag.
6A1B5B65-31F8-480C-AB3F-6A72107C0C6E.jpeg

D3AD0C21-90F0-4312-AF9D-02A63FCB7713.jpeg


På söndag bonas golven. Han som ska göra jobbet trodde det bara var en liten hall, inte 100 kvadrat, så det tar lite mer tid än en kväll. :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Någon med bra input ang detta.

Har en öppning mellan vrum och kök.
Ca 145 brett och 260 högt.
Vill ha en dörr där för att inte bli störd av det som sker i köket.

Tänker mig en utanpåliggande skjutdörr som åker längs skena i taket.
Men vill endast ha hjul under inte några golvspår.

Ska även vara bra isolerad så den dämpar ljud. Ska man bygga själv ? Risk att den blir tung?

Tänker att dörren går på den sidan av väggen som är i köket.

Har ni några andra ideer för att skärma av köket?

20180317_132327.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
När man skall införskaffa ett objekt för andra att avundas bör läxan göras så avundsjukan inte slår i höjden.

Skall åka på visning på ett hus där säljaren inte vill bistå med en radonmätning. Enligt mäklaren får jag som spekulant stå för det.

Kan man få en rimlig indikation på radonnivåer i huset om man tar med en elektronisk mätare på visningen?
Screenshot_20180318-081651.png
 

mofo

Audemars
2-Faktor
När man skall införskaffa ett objekt för andra att avundas bör läxan göras så avundsjukan inte slår i höjden.

Skall åka på visning på ett hus där säljaren inte vill bistå med en radonmätning. Enligt mäklaren får jag som spekulant stå för det.

Kan man få en rimlig indikation på radonnivåer i huset om man tar med en elektronisk mätare på visningen?
Screenshot_20180318-081651.png
Kan inte dessa siffror finnas hos kommunen?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Det kan finnas hos komunen, lite beroende till orsaken till radon. Om det är markradon kan det finnas på kommunen, det ligger i såfall typiskt i stråk.
Om det beror på byggnadsmaterial kan det vara en ide att kolla med grannarna om de har erfarenhet om det finns andra hus i samma material. Det är ju inte säkert.

När vi köpte tog vi dit en person som hade typ en giegermätare och gjorde en korttidskontroll. Det verkade funka. Det kan således funka med den manick du kollat på.

Inte mycket till hjälp inser jag...glömde dessutom citera @LongCon
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
När man skall införskaffa ett objekt för andra att avundas bör läxan göras så avundsjukan inte slår i höjden.

Skall åka på visning på ett hus där säljaren inte vill bistå med en radonmätning. Enligt mäklaren får jag som spekulant stå för det.

Kan man få en rimlig indikation på radonnivåer i huset om man tar med en elektronisk mätare på visningen?
Screenshot_20180318-081651.png

Kort sagt: Nej. Tidsrymden för mätningen är i princip avgörande vad gäller radon.
Strålsäkerhetsmyndigheten tycker att en snabbmätning är minst 7 dygn:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...kommendationer-avseende-radon/att-mata-radon/
Så tyvärr blir det lite bortkastade pengar att köpa ett instrument om du inte kan man mäta över ett längre tidsspann. Möjligen kan du ju fråga säljaren om du får lämna instrumentet under ett antal dagar. Då kan du kanske få en idé om radon-halten. Men det enda sättet att vara säker är att göra en riktig radon-mätning.
Att säljaren inte vill bistå med mätningen behöver inte betyda något, har de däremot gjort en riktig mätning men inte vill dela med sig av uppgifterna är det minst sagt märkligt. Att kolla med kommunen som nämndes ovan är ingen dum idé. De brukar ha rätt bra koll på vilka områden som har mycket markradon åtminstone.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kan inte dessa siffror finnas hos kommunen?
Det kan finnas hos komunen, lite beroende till orsaken till radon. Om det är markradon kan det finnas på kommunen, det ligger i såfall typiskt i stråk.
Om det beror på byggnadsmaterial kan det vara en ide att kolla med grannarna om de har erfarenhet om det finns andra hus i samma material. Det är ju inte säkert.

När vi köpte tog vi dit en person som hade typ en giegermätare och gjorde en korttidskontroll. Det verkade funka. Det kan således funka med den manick du kollat på.

Inte mycket till hjälp inser jag...glömde dessutom citera @LongCon
Kort sagt: Nej. Tidsrymden för mätningen är i princip avgörande vad gäller radon.
Strålsäkerhetsmyndigheten tycker att en snabbmätning är minst 7 dygn:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...kommendationer-avseende-radon/att-mata-radon/
Så tyvärr blir det lite bortkastade pengar att köpa ett instrument om du inte kan man mäta över ett längre tidsspann. Möjligen kan du ju fråga säljaren om du får lämna instrumentet under ett antal dagar. Då kan du kanske få en idé om radon-halten. Men det enda sättet att vara säker är att göra en riktig radon-mätning.
Att säljaren inte vill bistå med mätningen behöver inte betyda något, har de däremot gjort en riktig mätning men inte vill dela med sig av uppgifterna är det minst sagt märkligt. Att kolla med kommunen som nämndes ovan är ingen dum idé. De brukar ha rätt bra koll på vilka områden som har mycket markradon åtminstone.

Tack för era svar. Får väl kontakta något företag som gör mätningen efter visning antar jag. Kan tyvärr inte göra det själv då det är 30 mil enkel resa. Skall även ringa kommunen och kontakta en granne som har ett likadant hus. Tegelvilla byggd -65.
Screenshot_20180316-181123.png

https://www.hemnet.se/bostad/135871...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Någon med bra input ang detta.

Har en öppning mellan vrum och kök.
Ca 145 brett och 260 högt.
Vill ha en dörr där för att inte bli störd av det som sker i köket.

Tänker mig en utanpåliggande skjutdörr som åker längs skena i taket.
Men vill endast ha hjul under inte några golvspår.

Ska även vara bra isolerad så den dämpar ljud. Ska man bygga själv ? Risk att den blir tung?

Tänker att dörren går på den sidan av väggen som är i köket.

Har ni några andra ideer för att skärma av köket?

20180317_132327.jpg
Jag känner inte till så många tillverkare av skjutdörrar men den vi kollade på på Optimera tyckte jag kändes skallrig. Om du vill bygga själv så kan jag i så fall rekommendera torsion box konstruktion där du fyller luftrummen med isolering. Om den rullar på hjul så tar ju de det mesta av vikten. Jag har själv funderat på rollerblade hjul för en liknande lösning. På väggen hade jag monterat en snygg list som guidar dörren och låser den. Med hjul undertil lämnas också en glipa till luftflöde.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tack för era svar. Får väl kontakta något företag som gör mätningen efter visning antar jag. Kan tyvärr inte göra det själv då det är 30 mil enkel resa. Skall även ringa kommunen och kontakta en granne som har ett likadant hus. Tegelvilla byggd -65.
Screenshot_20180316-181123.png

https://www.hemnet.se/bostad/135871...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile

Om det kommer från byggnade är det klassiska blåbetong/lättbetong och det ser ju inte ut att vara fallet (utifrån bilderna).
Jag snubblade på denna sidan. http://www.bollnas.se/index.php/inomhkl/radoniluftochvatten1
Men du har säker koll på deras hemsida.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tack för era svar. Får väl kontakta något företag som gör mätningen efter visning antar jag. Kan tyvärr inte göra det själv då det är 30 mil enkel resa. Skall även ringa kommunen och kontakta en granne som har ett likadant hus. Tegelvilla byggd -65.
Screenshot_20180316-181123.png

https://www.hemnet.se/bostad/135871...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile
CF7DBEFC-89E6-4DF5-BE65-861FDF42FA5F.png


http://bollnas.se/images/SBK/pdf/Oversiktsplan_Bollnas_kommun_utstallningshandling.pdf

Oklart om huser ligger i ngt av de områdena med könda problem med radon i Bollnäs.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag känner inte till så många tillverkare av skjutdörrar men den vi kollade på på Optimera tyckte jag kändes skallrig. Om du vill bygga själv så kan jag i så fall rekommendera torsion box konstruktion där du fyller luftrummen med isolering. Om den rullar på hjul så tar ju de det mesta av vikten. Jag har själv funderat på rollerblade hjul för en liknande lösning. På väggen hade jag monterat en snygg list som guidar dörren och låser den. Med hjul undertil lämnas också en glipa till luftflöde.
Tack. Jag behöver dock fästa i taket då det är öppet hela vägen upp.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tack så mycket!
Skall kollas upp! Hur ser du att det inte är blåbetong?
Jag är amatör, men i min värld (baserat på min ringa erfarenhet) är blåbetong lätt iktsblock man murade med, typ som lecablock. Det är för mig typiskt med murade väggar med tegel på kortsidorna. Typ.

Ännu en gång bara baserat på min mycket ringa erfarenhet.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
När man skall införskaffa ett objekt för andra att avundas bör läxan göras så avundsjukan inte slår i höjden.

Skall åka på visning på ett hus där säljaren inte vill bistå med en radonmätning. Enligt mäklaren får jag som spekulant stå för det.

Kan man få en rimlig indikation på radonnivåer i huset om man tar med en elektronisk mätare på visningen?
Screenshot_20180318-081651.png
Radonmätning brukar ske över tid...
Var kommer radonet ifrån ?
Mark eller betong?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tack för era svar. Får väl kontakta något företag som gör mätningen efter visning antar jag. Kan tyvärr inte göra det själv då det är 30 mil enkel resa. Skall även ringa kommunen och kontakta en granne som har ett likadant hus. Tegelvilla byggd -65.
Screenshot_20180316-181123.png

https://www.hemnet.se/bostad/135871...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile
Låter bra, kommunen vet nog om markradon,
Grannar med samma typhus vet nog om det är blåbetong.

IMG_2742.JPG

Brukar mäta med puckar över tid..

Värdena brukar ändras beroende på om man bor / lever i huset - öppnar dörrar osv ...

Villkora köpet?
 
Senast ändrad:

Ako

Rolex
2-Faktor
Någon med bra input ang detta.

Har en öppning mellan vrum och kök.
Ca 145 brett och 260 högt.
Vill ha en dörr där för att inte bli störd av det som sker i köket.

Tänker mig en utanpåliggande skjutdörr som åker längs skena i taket.
Men vill endast ha hjul under inte några golvspår.

Ska även vara bra isolerad så den dämpar ljud. Ska man bygga själv ? Risk att den blir tung?

Tänker att dörren går på den sidan av väggen som är i köket.

Har ni några andra ideer för att skärma av köket?

20180317_132327.jpg
Låter väl bra med en skjutdörr, det finns beslag som klarar 80-100kg
 
Topp