• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ok jag fick nog av elektrikern! Han är sparkad.
Har ordnat med en ny firma!

Idag så gör jag följande
20180704_162557.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Någon som vet vad för storlek på hål som brukar vara lämpligt för luftvärmepumpar.

Tänkte jag kan förbereda för det i garaget innan jag sätter igen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hur i helv.... är det möjligt höll på med väggskivorna igår. Körde med hole-in-one för dosorna. Hittar inte sökaren, letade i 2h igår, orkade inte leta mer och så jag la ner skiten.... blir att spendera 500 spänn till på ett kit. Tror inte de säljer sälarna löst.
 
Hur i helv.... är det möjligt höll på med väggskivorna igår. Körde med hole-in-one för dosorna. Hittar inte sökaren, letade i 2h igår, orkade inte leta mer och så jag la ner skiten.... blir att spendera 500 spänn till på ett kit. Tror inte de säljer sälarna löst.

Vad har du för problem lite mer konkret?
 

Pastorn

Cartier
Någon som vet vad för storlek på hål som brukar vara lämpligt för luftvärmepumpar.
Tänkte jag kan förbereda för det i garaget innan jag sätter igen.

Vill börja med att klargöra att det var några år sedan jag monterade luft/luft pump då körde jag 70mm hål, två rör ink isolering en dräneringsslang och en kabel 3x1,5 som ska igenom. Dock kopplat in några elektriskt på sistone och samma setup som när jag monterade dom själv.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack! Jag has läst 60 och 70..... :)
Sen är frågan hur själva röret skall gå. I mitten lite off-center. Har kollat på Mitsubishi/Daikin/Panasonic men hittar inte någon installationsmanual.


Vill börja med att klargöra att det var några år sedan jag monterade luft/luft pump då körde jag 70mm hål, två rör ink isolering en dräneringsslang och en kabel 3x1,5 som ska igenom. Dock kopplat in några elektriskt på sistone och samma setup som när jag monterade dom själv.
 

Pastorn

Cartier
Tack! Jag has läst 60 och 70..... :)
Sen är frågan hur själva röret skall gå. I mitten lite off-center. Har kollat på Mitsubishi/Daikin/Panasonic men hittar inte någon installationsmanual.
Dom flesta pumpar brukar gå ut på båda sidor (ej i mitten) men höger brukar vara lättare då rören räcker längre genom väggen. Och dom flesta jag kopplat så kopplas matningen in i utedelen så kan vara läge att släppa ut en slang där med om du vet ungefär vart den hamnar.
 
Tack! Jag has läst 60 och 70..... :)
Sen är frågan hur själva röret skall gå. I mitten lite off-center. Har kollat på Mitsubishi/Daikin/Panasonic men hittar inte någon installationsmanual.

Ett tips i all välmening, strunta i att förbereda, blir oftast skit, hålet styr vår pumpen hamnar dvs har du gjort hålet lite fel så kommer pumpen sitta "fel" har man då lite lätt OCD och vill ha pumpen tex centrerad på väggen så ser det ju skit ut, ska du förbereda något så är det matningen till utedelen 3×1.5 räcker till dom flesta då du kan köra 13a på den
 

Edin

Panerai
Nu är vi igång med altanbygget (som går under namnet dansbanan)!

Vi fick vad som visade sig bara vara en delleverans av virke i onsdags..
707C2981-D9D1-480F-A248-31BF57D5C3ED.jpeg


Sen lades regelverket ut..
FA3EADE3-8F65-4943-AD47-A92734FF68A0.jpeg

8A6FA45E-302A-4990-8FDC-10EC037A9CE6.jpeg


Sen satt jag och skruvade 500 trallskruv igår.
B844B324-0E27-4001-AE12-43989BC25D4D.jpeg


Nu är det ”bara” en sådär 6.000+ skruvar kvar...
E4FF42E3-DA3E-4102-B713-210EB9CE3EEB.jpeg


Tumstock är billigt ;)


Är med båda men hur billigt blir det när man sumpar ena delen? Gjorde Preciiiis samma sak och det var billigare att köpa nu ön att mäta som en idiot.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack, skall kolla.
Elen är redan framdragen till utsidan.

Dom flesta pumpar brukar gå ut på båda sidor (ej i mitten) men höger brukar vara lättare då rören räcker längre genom väggen. Och dom flesta jag kopplat så kopplas matningen in i utedelen så kan vara läge att släppa ut en slang där med om du vet ungefär vart den hamnar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Då jag har OCD så förstår jag vad du menar. Min OCD är på en annan nivå än de flesta andras :D.
Därav att jag vill förbereda, jag har tejpat varenda litet hål i plasten/genomföringar/skarvar. Tar emot att bara borra ett hål sen genom isolering och plast ... :nailbiting:
Elen är redan framdragen med de dimensioner du nämner till utsidan.


Ett tips i all välmening, strunta i att förbereda, blir oftast skit, hålet styr vår pumpen hamnar dvs har du gjort hålet lite fel så kommer pumpen sitta "fel" har man då lite lätt OCD och vill ha pumpen tex centrerad på väggen så ser det ju skit ut, ska du förbereda något så är det matningen till utedelen 3×1.5 räcker till dom flesta då du kan köra 13a på den
 

Roxen

Cartier
Nu är vi igång med altanbygget (som går under namnet dansbanan)!

Vi fick vad som visade sig bara vara en delleverans av virke i onsdags..
707C2981-D9D1-480F-A248-31BF57D5C3ED.jpeg


Sen lades regelverket ut..
FA3EADE3-8F65-4943-AD47-A92734FF68A0.jpeg

8A6FA45E-302A-4990-8FDC-10EC037A9CE6.jpeg


Sen satt jag och skruvade 500 trallskruv igår.
B844B324-0E27-4001-AE12-43989BC25D4D.jpeg


Nu är det ”bara” en sådär 6.000+ skruvar kvar...
E4FF42E3-DA3E-4102-B713-210EB9CE3EEB.jpeg






Är med båda men hur billigt blir det när man sumpar ena delen? Gjorde Preciiiis samma sak och det var billigare att köpa nu ön att mäta som en idiot.

Haha mamma ser ju redan alldeles uppgiven ut! ;)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ser bra ut, nästan så att du skall hyra en automatskruvdragare om det finns band med trallskruv.

Ett jä..a helvete att dra dem där skruvarna. Jag hade cc50 med på reglerna. Vet inte hur många skruv jag drog i :D

Nu är vi igång med altanbygget (som går under namnet dansbanan)!
Nu är det ”bara” en sådär 6.000+ skruvar kvar..

Är med båda men hur billigt blir det när man sumpar ena delen? Gjorde Preciiiis samma sak och det var billigare att köpa nu ön att mäta som en idiot.
 
Topp