• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Thunell

Panerai
2-Faktor
Lördagkväll. Man har grillat klart. Diskat undan lite i köket och satt på diskmaskinen. Knallar ut till förrådet och hämtar en god Ipa. När jag kommer tillbaka frågar frun min om jag vet varför det är massa vatten på köksgolvet?

Skit också. Diskmaskinen pissar ut vatten från en av slangarna. Jaha. Bara vänta med maten och börja torka med totalt 5 handdukar och sedan skicka ut fanskapet på tomten.

Det var den kvällen det.

20A90EAB-925F-4059-9380-4B68386DCAD5.jpeg
 
Chansar på att slänga in en fråga här, har köpt mig en sommarstuga (ja stuga inget hus som ni 08 har en tendens till att göra :)) den är byggd -55 och har idag i ett rum någon form av vävtapet. Är det möjligt att det kan finnas någon vettig råspont bakom den eller bör man vänta sig att hitta något tunt skräp? Finns ju en del hugade hantverkare hör som kanske har lite erfarenhet av byggnadsteknik genom åren :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har bara gaveln kvar att grunda
20180715_211209.jpg


Plattsättaren är förhoppningsvis klar idag
Från porten sett, tre plattor ur har han gjort fall ut mot porten. Kameran lurar ögat en del då det är vidvinkel...

Fallet mot brunnen kan ni nog se på bilden. Han har även satt en isolerremsa där väggen möter sockeln(brukar sitta en sådan i badrum), lite overkill men jag blev nojig som vanligt... Han kommer även sätta klinker på sockeln.
20180715_211159.jpg
 
Senast ändrad:
Har bara gaveln kvar att grunda
20180715_211209.jpg


Plattsättaren är förhoppningsvis klar idag
20180715_211159.jpg
Härligt!
En fundering, du kanske har nämnt det innan men är det av tidsskäl du inte sätter klinker själv eller att det är "svårt"? Har funderingar på att ge mig på detta i begränsad omfattning men är lite nervös för att set ska se lättare ut än vad det är :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
All of the above :)

Efter att ha studerat hur noggrant han jobbar, hur tungt det verkar och vilken tid det tar för honom så är jag mer än nöjd att jag inte gav mig på det själv.

Härligt!
En fundering, du kanske har nämnt det innan men är det av tidsskäl du inte sätter klinker själv eller att det är "svårt"? Har funderingar på att ge mig på detta i begränsad omfattning men är lite nervös för att set ska se lättare ut än vad det är :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Lördagkväll. Man har grillat klart. Diskat undan lite i köket och satt på diskmaskinen. Knallar ut till förrådet och hämtar en god Ipa. När jag kommer tillbaka frågar frun min om jag vet varför det är massa vatten på köksgolvet?

Skit också. Diskmaskinen pissar ut vatten från en av slangarna. Jaha. Bara vänta med maten och börja torka med totalt 5 handdukar och sedan skicka ut fanskapet på tomten.

Det var den kvällen det.

20A90EAB-925F-4059-9380-4B68386DCAD5.jpeg
Fy fan, lider med dig. Var glad att det syntes direkt och inte smygläckte i tre veckor.

Själv har jag råkat ut för det sistnämnda. En månad efter att ha lagt 105m2 sammanhängande parkettgolv som fick plockas upp och delvis bytas ut.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sjukt tråkigt! Tur att ni var hemma

Lördagkväll. Man har grillat klart. Diskat undan lite i köket och satt på diskmaskinen. Knallar ut till förrådet och hämtar en god Ipa. När jag kommer tillbaka frågar frun min om jag vet varför det är massa vatten på köksgolvet?

Skit också. Diskmaskinen pissar ut vatten från en av slangarna. Jaha. Bara vänta med maten och börja torka med totalt 5 handdukar och sedan skicka ut fanskapet på tomten.

Det var den kvällen det.

20A90EAB-925F-4059-9380-4B68386DCAD5.jpeg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Fy fan, lider med dig. Var glad att det syntes direkt och inte smygläckte i tre veckor.

Själv har jag råkat ut för det sistnämnda. En månad efter att ha lagt 105m2 sammanhängande parkettgolv som fick plockas upp och delvis bytas ut.

Absolut! Det fula läckageskyddet under diskmaskinen fyller ju en stor och bra funktion vid sådana här tillfällen!

Ouf fy tusan. 105m2 är ju bra stort, det vill man ju helst slippa.

Sjukt tråkigt! Tur att ni var hemma

Verkligen! Jag slår på en diskmaskin när vi går och lägger oss eller åker till jobbet, sålänge den är full. Kan bara tänka mig det missödet att komma hem från jobbet och halva köksgolvet är förstört. :hungover:


Snyggt garaget blir btw! Hur har du tänkt med golvbrunn? Antar att du kommer köra in en snöig bil på vintern?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja, det är katastrof om det händer om man inte är hemma. Försöker köra det mesta av maskinerna när vi är hemma och är vakna. En jag känner deras diskmaskin började brinna, de var hemma och vakna som tur var.

Tack! Brunn finns....

Absolut! Det fula läckageskyddet under diskmaskinen fyller ju en stor och bra funktion vid sådana här tillfällen!

Ouf fy tusan. 105m2 är ju bra stort, det vill man ju helst slippa.



Verkligen! Jag slår på en diskmaskin när vi går och lägger oss eller åker till jobbet, sålänge den är full. Kan bara tänka mig det missödet att komma hem från jobbet och halva köksgolvet är förstört. :hungover:


Snyggt garaget blir btw! Hur har du tänkt med golvbrunn? Antar att du kommer köra in en snöig bil på vintern?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Finns det någon vettig dörrbroms för 1 meter bred ytterdörr? De flesta jag tittar på är avsedda för 700-910 mm.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Chansar på att slänga in en fråga här, har köpt mig en sommarstuga (ja stuga inget hus som ni 08 har en tendens till att göra :)) den är byggd -55 och har idag i ett rum någon form av vävtapet. Är det möjligt att det kan finnas någon vettig råspont bakom den eller bör man vänta sig att hitta något tunt skräp? Finns ju en del hugade hantverkare hör som kanske har lite erfarenhet av byggnadsteknik genom åren :)

Grattis till köp!

Kul med fritidsboende (dröm att ha ett själv någon gång - vet dock inte om jag orkar med :) )!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack! Ja känns kul och får väl se om man orkar med men bor ju i radhus annars så skönt med lite tomt och kunna pyssla lite mer otvunget än i huset där det blir mer hets om att det ska bli klart osv...

Har precis samma tanke kring att ev. fritidsboende leder till otvunget fixande - men känner mig själv lite för bra! :D

Kommer bli kanon det där! Kul!
 
Senast ändrad:
Har precis samma tanke kring ev. fritidsboende - men känner mig själv lite för bra! :D
Kommer bli kanon det där! Kul!
Haha misstänker att jag är likadan har SVÅRT för att komma igång men har lovar mig att nu ska jag bevisa både för mig själv och sambo att jag KAN och ser fram emot att småfixa och dona med att måla lite golv sätta panel och gjuta lite bordskivor i betong m.m....

Så antingen skiljer vi oss eller blir det kanon :D
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Härligt!
En fundering, du kanske har nämnt det innan men är det av tidsskäl du inte sätter klinker själv eller att det är "svårt"? Har funderingar på att ge mig på detta i begränsad omfattning men är lite nervös för att set ska se lättare ut än vad det är :)
Kör bara. Annars lär man sig aldrig. Bra underarbete och gott om tid så är det inga problem. Och som alltid att försöka tänka efter före... :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Haha nice, ni behöver inte vänta på grannarna :D. Viktigt att vila (jag vet inte hur man gör det....)

Det här med att skruva trall blir rätt slitigt så då får man se till att njuta lite likt MaziK. Speciellt som vår pool är riktigt varm och skön nu!
35AC67CF-92F4-456A-8321-2BA09155D641.jpeg


Imorgon blir det nya tag då vi fick en ny leverans trall idag... :banghead:
5DC2F8C8-2F0D-4380-A6FC-D61045AAF100.jpeg

Ser riktigt bra ut
Är rätt nöjd med att ha fått 90% klart innan värsta värmen slog till. Men figursågningen - det tar ju lika mycket tid att sätta sista brädan som alla andra ihop!
1D0F12C6-036C-489B-9938-CC27B0F19DA0.jpeg
BCE04A69-F0F1-47F7-9F56-291A5989C033.jpeg
C4529E40-5ABD-47D9-8B3D-4FC46A9FEE23.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Damnit ran out of juice..... Har gjort alla sidor som går nu förutom gavelspetsen :( i den gröna färgen. Väntar med det vita till vi gjort klart det gröna.
20180717_184038.jpg


Golvet lagt, imorgon fogas det.
20180717_183952.jpg
20180717_183959.jpg
20180717_184010.jpg

Hyfsat med fix under, det är en 28x70 ovanpå som referens.
20180717_184807.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Räknar på staket, igen. Jag fick en bra idé, tror jag.
Någon av er som provat att dunka ned jordankare med Hilti?
Jag tänkte att jag borrar ett hål med den först, och spräcker eventuella stenar. Sedan gör jag en "kloss" i järn som passar i ankaret, slår borren till slag och dundrar ned den.
@Norrlänningen ?
IMG_9382.PNG

Alternativet är markskruv, men de som sätter den kostar lite mycket, tycker jag. Typ 40 stolp blir det.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Grymt!

Var inte "vi" som jobbade på bilden, var plattsättare och portmontör :D

Jag har inte bara latat mig de senaste dagarna..
DA325802-8EE7-438D-8B57-0C6EA19B2894.jpeg

BD508453-77DE-4373-A861-FD21378085A0.jpeg

1B96D239-8B49-4A78-9260-DC65843D759C.jpeg

4AB7AFF1-A6D7-4A44-9D46-E9AEFAE18DD1.jpeg

68541C84-13D4-41ED-9D97-32BC211D7BB3.jpeg

Nu är det dags att kapa trall till entrén och bort mot mitt hus!



Ni har ju på till för mycket kläder! Och fel färg indenna värme med!!
Ser grymt bra ut dock! :)
 
Topp