• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Allt är i princip målat två gånger, har två av takfoterna kvar att stryka 3 ggr totalt.

Skall på med bredare foder, knutar utvändigt för att matcha huset sen är utsidan nästan klar.

Fick OCD anfall ville inte monterar genomföringsrör för pumpen utan att tejpa. Tog ner OSB samt gips och gjorde det ordentligt. Gjort samma för paxfläkten.

Idag skall jag börja spackla lite lätt.....

20180720_092738.jpg
20180720_092749.jpg
20180719_223729.jpg
20180719_183110.jpg
20180720_092003.jpg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Tröttnade på avsaknaden av upställningsyta till grillen och skrattade åt bauhaus pris på ett färdigt ”utekök”

Med inspiration från Google, några vändor till byggvaruhandeln senare och med mottot ”What would Ernst do?” så vart jag ganska nöjd. :)

DF714A2C-C96F-4A86-A7CC-6C69A687621F.jpeg

FCCD5575-F8A1-43C1-8F53-2CECEC2D9163.jpeg

C70CBD39-C033-483C-ADD9-94E63D336B19.jpeg
 

Lithium

Cartier
Tröttnade på avsaknaden av upställningsyta till grillen och skrattade åt bauhaus pris på ett färdigt ”utekök”

Med inspiration från Google, några vändor till byggvaruhandeln senare och med mottot ”What would Ernst do?” så vart jag ganska nöjd. :)

DF714A2C-C96F-4A86-A7CC-6C69A687621F.jpeg

FCCD5575-F8A1-43C1-8F53-2CECEC2D9163.jpeg

C70CBD39-C033-483C-ADD9-94E63D336B19.jpeg
Snyggt jobbat! Gjorde själv ett för några år sedan men det är lite för litet och har slagit sig något pga ojämnt underlag. Jag har en ny form i garaget som bara ska hällas bruk i. Din hink för ölkylning var riktigt fin. Tror jag ska kopiera den

Bild på det som ska ersättas.
20180720_195026.jpg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Snyggt jobbat! Gjorde själv ett för några år sedan men det är lite för litet och har slagit sig något pga ojämnt underlag. Jag har en ny form i garaget som bara ska hällas bruk i. Din hink för ölkylning var riktigt fin. Tror jag ska kopiera den

Bild på det som ska ersättas.
20180720_195026.jpg

Tack! Ja gör det, sjukt trevligt faktiskt att fylla hinken med is och fylla med valfri dryck :)

Tro man kan mätta betongen med någon olja om man vill ha den tåligare?

Ja, man kan ha i olika former av härdare. Men varför vill du göra den tåligare?
 

Lithium

Cartier
Tack! Ja gör det, sjukt trevligt faktiskt att fylla hinken med is och fylla med valfri dryck :)



Ja, man kan ha i olika former av härdare. Men varför vill du göra den tåligare?

Har du fimpat handtagen på grillen?
Var hittade du hinken för drickat? Ser ut att vara relativt djup?

För ett utekök lär det vara överkurs att olja in skivan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Ja gör det, sjukt trevligt faktiskt att fylla hinken med is och fylla med valfri dryck :)



Ja, man kan ha i olika former av härdare. Men varför vill du göra den tåligare?
Beror väl på hur du använder den och hur den förvaras? En fet oabsorerande yta håller sig bättre i skick. Vill du ha den fläckig, grön och bakteriehärd yta är det bara att köra på. Är knappast en kostnad att mätta den.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Har du fimpat handtagen på grillen?
Var hittade du hinken för drickat? Ser ut att vara relativt djup?

För ett utekök lär det vara överkurs att olja in skivan.

Första tanken var att låta grillen vila på handtagen, men tyckte inte att det vart snyggt så fimpade dom.

Haha hinken är en Corona hink. För ca ett år sedan så hade Ica någon kampanj med, ”ta 3 sexpack lättöl och få en hink på köpet”. Sagt och gjort så stod den där hemma :)
Hålet är genomgående.



Beror väl på hur du använder den och hur den förvaras? En fet oabsorerande yta håller sig bättre i skick. Vill du ha den fläckig, grön och bakteriehärd yta är det bara att köra på.

Ifrågasätter inte utan mest undrar. En fläckig, grön och bakteriehärdard yta låter inte så lockande. Får kanske kolla upp det, antar att man kan fetta in den i efterhand. Några tips? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Första tanken var att låta grillen vila på handtagen, men tyckte inte att det vart snyggt så fimpade dom.

Haha hinken är en Corona hink. För ca ett år sedan så hade Ica någon kampanj med, ”ta 3 sexpack lättöl och få en hink på köpet”. Sagt och gjort så stod den där hemma :)
Hålet är genomgående.





Ifrågasätter inte utan mest undrar. En fläckig, grön och bakteriehärdard yta låter inte så lockande. Får kanske kolla upp det, antar att man kan fetta in den i efterhand. Några tips? :)
Är inte insatt, men en yta som inte absorberar allt som träffar den är lättare att hålla efter. Alla organiska oljor härsknar med tiden, men kanske inget problem? Vet bara att jag hört någon som mättat sin betong med olja. Sedan finns ju mineralolja men vet inte om den fungerar lika bra. Efter 5 min googlande vet du nog mer än jag vet idag, men jag hade velat lägga någon skyddande olja då jag vet hur jag grillar... Bara ett tips som sagt, har ingen erfarenhet av materialet.
 
Tröttnade på avsaknaden av upställningsyta till grillen och skrattade åt bauhaus pris på ett färdigt ”utekök”

Med inspiration från Google, några vändor till byggvaruhandeln senare och med mottot ”What would Ernst do?” så vart jag ganska nöjd. :)

DF714A2C-C96F-4A86-A7CC-6C69A687621F.jpeg

FCCD5575-F8A1-43C1-8F53-2CECEC2D9163.jpeg

C70CBD39-C033-483C-ADD9-94E63D336B19.jpeg
Såg ju inte tokigt ut alls! Dum fråga men har du gjutit fast hinken eller har du "hängt" i den bara?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Är inte insatt, men en yta som inte absorberar allt som träffar den är lättare att hålla efter. Alla organiska oljor härsknar med tiden, men kanske inget problem? Vet bara att jag hört någon som mättat sin betong med olja. Sedan finns ju mineralolja men vet inte om den fungerar lika bra. Efter 5 min googlande vet du nog mer än jag vet idag, men jag hade velat lägga någon skyddande olja då jag vet hur jag grillar... Bara ett tips som sagt, har ingen erfarenhet av materialet.
Kan man inte dammbinda den precis som man gör med betonggolv?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan man inte dammbinda den precis som man gör med betonggolv?
Säkert, du kan väl lägga på vad som helst så länge det inte är giftigt. Du kommer få olika ytor och färgnyanser beroende på hur det tränger in i betongen. Jag gillar helt naturliga produkter man man skall inte vara löjlig heller.
 

oystercase

Cartier
Är inte insatt, men en yta som inte absorberar allt som träffar den är lättare att hålla efter. Alla organiska oljor härsknar med tiden, men kanske inget problem? Vet bara att jag hört någon som mättat sin betong med olja. Sedan finns ju mineralolja men vet inte om den fungerar lika bra. Efter 5 min googlande vet du nog mer än jag vet idag, men jag hade velat lägga någon skyddande olja då jag vet hur jag grillar... Bara ett tips som sagt, har ingen erfarenhet av materialet.
Man kan använda vattenglas.
Det ingår förening med betongen och ger en yta lite likt olja men mer glasartad.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Säkert, du kan väl lägga på vad som helst så länge det inte är giftigt. Du kommer få olika ytor och färgnyanser beroende på hur det tränger in i betongen. Jag gillar helt naturliga produkter man man skall inte vara löjlig heller.
Låter väl vettigast. Vanlig betongolja skulle jag köra på utomhus, inne har man väl högre krav men ute vill man nog främst få ytan snygg och motståndskraftig.

Snyggt bygge för övrigt, klart inspirerande!
Man kan använda vattenglas.
Det ingår förening med betongen och ger en yta lite likt olja men mer glasartad.

Stålslipa väl när man kan se kristallbildning på ytan av den brinnande (härdande) betongen. Har betongen rätt sammansättning och man gör det väl kommer det knappast att behövas ytterligare ytbehandling. Du får en blank yta.
 

oystercase

Cartier
@Kettil glätta/stålslipa blir väldigt bra med vattenglas, stor skillnad utan imho.

Sedan är ju frågan hur man ska glätta, handglättning är svårt och ska man bara gjuta småsaker har i alla fall jag inte hittat användbar maskin.

Men precis som kettil skriver så får glättade ytor en helt annan yta än om man diamantslipar i efterhand. Vid glättning slipper man att ballasten tittar fram.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
@Kettil glätta/stålslipa blir väldigt bra med vattenglas, stor skillnad utan imho.

Sedan är ju frågan hur man ska glätta, handglättning är svårt och ska man bara gjuta småsaker har i alla fall jag inte hittat användbar maskin.

Men precis som kettil skriver så får glättade ytor en helt annan yta än om man diamantslipar i efterhand. Vid glättning slipper man att ballasten tittar fram.
Ja, vattenglas + stålslipning/glättning är nog bästa receptet.
 

oystercase

Cartier
Ett annat tips om man ska gjuta lite finare betongskivor är att använda expanderbetong istället för vanlig finbetong. Om man inte är ute efter en riktigt rough look då alltså med luftporer mm.

Sedan har jag alltid gjutit med finsidan neråt i formen för bästa finnish, då blir det svårt att glätta.... :-(
 
Började spackla I för två dagar sedan....
Jag ger upp vilket jävla skitgöra helvete. Dem här jävla pappremsorna vill köpa hela lagret och bränna upp skiten

Tänkte göra det hos oss för typ ett år sedan. Spacklade ca fyra gipsskivor, gav upp och lejde målare. Kostnad = 90tkr efter Rot. Tydligen är det jävligt dyrt att spackla skarv mellan vägg och tak istället för taklist.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tänkte göra det hos oss för typ ett år sedan. Spacklade ca fyra gipsskivor, gav upp och lejde målare. Kostnad = 90tkr efter Rot. Tydligen är det jävligt dyrt att spackla skarv mellan vägg och tak istället för taklist.
Har man slutat med att limma vanlig vävtejp i skarvarna? Det är hur enkelt som helst och kostar nada. Det är ju ett garage, inget vardagsrum.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Räknar på staket, igen. Jag fick en bra idé, tror jag.
Någon av er som provat att dunka ned jordankare med Hilti?
Jag tänkte att jag borrar ett hål med den först, och spräcker eventuella stenar. Sedan gör jag en "kloss" i järn som passar i ankaret, slår borren till slag och dundrar ned den.
@Norrlänningen ?
IMG_9382.PNG

Alternativet är markskruv, men de som sätter den kostar lite mycket, tycker jag. Typ 40 stolp blir det.
Jag arbetar på Hilti, kollegan satte staket med jordankare för nån månad sedan. Jordborrningen underlättade att ha maskin till, men det slutade med att han slog ner dem för hand tror jag. Han körde med en TE-6 A22.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag arbetar på Hilti, kollegan satte staket med jordankare för nån månad sedan. Jordborrningen underlättade att ha maskin till, men det slutade med att han slog ner dem för hand tror jag. Han körde med en TE-6 A22.
Tack för input!
Jag köpte ett för att testa, tror att jag provar att borra ett hål först (bara för att spräcka ev sten), och sedan trycker ned med traktor. Rapport kommer!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har lagt ner spackling och slipning för tillfället. Köpte en slipmaskin orkade inte hålla på.

Gjort klart loftet mer eller mindre. Hade överblivna träskivor som jag la ut på sidorna för at gå lite mer golvyta.

20180724_130959.jpg
20180724_131001.jpg
20180724_130957.jpg
 
Topp