• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har kontaktat en firma för att sätta in friskluftsventiler i alla sovrum i tegelvillan. Läste på något byggforum att man inte skall ha ventilerna högt upp ovan fönster på övervåningen. Anledningen skall vara att det blir sämre luftintag ju högre upp ventilerna sitter. Han som skall utföra arbetet hade aldrig hört talas om detta.

Finns det någon sanning i att ventilerna inte skall sitta högt upp på övervåningen?
 

Hawk100

Rolex
Har kontaktat en firma för att sätta in friskluftsventiler i alla sovrum i tegelvillan. Läste på något byggforum att man inte skall ha ventilerna högt upp ovan fönster på övervåningen. Anledningen skall vara att det blir sämre luftintag ju högre upp ventilerna sitter. Han som skall utföra arbetet hade aldrig hört talas om detta.

Finns det någon sanning i att ventilerna inte skall sitta högt upp på övervåningen?
Jag har monterat några hundra friskluftsventiler (sk spaltventiler) i överkant på fönster på flervåningshus upp till 8 våningar och har aldrig hört det.....
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Har kontaktat en firma för att sätta in friskluftsventiler i alla sovrum i tegelvillan. Läste på något byggforum att man inte skall ha ventilerna högt upp ovan fönster på övervåningen. Anledningen skall vara att det blir sämre luftintag ju högre upp ventilerna sitter. Han som skall utföra arbetet hade aldrig hört talas om detta.

Finns det någon sanning i att ventilerna inte skall sitta högt upp på övervåningen?
Om ventilen sitter högst upp i ett snedtak där luften är som varmast så är det inte helt otänkbart att det ligger något bakom det resonemanget. Men det är just så vi har monterat vårt friskluftsintag i kombination med mekanisk frånluft och vi har aldrig upplevt dålig luft.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag har monterat några hundra friskluftsventiler (sk spaltventiler) i överkant på fönster på flervåningshus upp till 8 våningar och har aldrig hört det.....
Om ventilen sitter högst upp i ett snedtak där luften är som varmast så är det inte helt otänkbart att det ligger något bakom det resonemanget. Men det är just så vi har monterat vårt friskluftsintag i kombination med mekanisk frånluft och vi har aldrig upplevt dålig luft.

Ok. Tack! Verkar som det är vanligast att sätta ovan fönstren. Egentligen borde man sluta googla och låta proffsen sköta saker man har dålig koll på ;)
 

Fadeway

Omega
Åker på bröllopsresa imorgon. Tittar till bygget en sista gång. Huset kommer den 18:e

B2F36DD9-6B6E-4F95-AC5D-EB6C7E8ECC58.jpeg
 

Fadeway

Omega
Shit vilken trevlig tomt! Var ligger detta? Fantastiska schakmassor att bereda gräsmatta med vad det ser ut!

Tackar! Den ligger nere på Listerlandet, utsikten är fantastisk! Ja massorna kommer dock främst användas till att jämna ut tomten, tro det eller ej så skiljer det nästan två meter i höjdskillnad från kant till kant på tomten.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Gah. Håller på att planera, men jag har ingen aning på vilken ledd.
Vad kostar det att måla om huset, typ?
Två våningar, lite lagom med snickarglädje. Vindskivor och fönsterfoder. Skrapning.
"Omkrets" typ 55 meter.
Någon som kan gissa hyfsat kvalificerat, med en exakthet på typ +/- 30K?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Gah. Håller på att planera, men jag har ingen aning på vilken ledd.
Vad kostar det att måla om huset, typ?
Två våningar, lite lagom med snickarglädje. Vindskivor och fönsterfoder. Skrapning.
"Omkrets" typ 55 meter.
Någon som kan gissa hyfsat kvalificerat, med en exakthet på typ +/- 30K?
Sist jag frågade en hantverkare fick jag 110k för ett något mindre hus...Målade själv.
(Det gör jag iofs aldrig om. Tog en hel sommar. )
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Gah. Håller på att planera, men jag har ingen aning på vilken ledd.
Vad kostar det att måla om huset, typ?
Två våningar, lite lagom med snickarglädje. Vindskivor och fönsterfoder. Skrapning.
"Omkrets" typ 55 meter.
Någon som kan gissa hyfsat kvalificerat, med en exakthet på typ +/- 30K?
Beror på krav på finnish. Jag har kört med några ryssar 3 ggr nu som gör det grova. Jag gör sista strykningen och finlir själv. 170 spänn timmen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi anlitade målare för vårat. Var ett nybygge dock
2-plans kommer inte ihåg exakt kvm men någonstans 400-500 kvm(låter mycket, låter det vara osagt)

Alcro bestå system.
1xGrund
2xTäck
2xKnutar/midjor/etc

100k
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi anlitade målare för vårat. Var ett nybygge dock
2-plans kommer inte ihåg exakt kvm men någonstans 400-500 kvm(låter mycket, låter det vara osagt)

Alcro bestå system.
1xGrund
2xTäck
2xKnutar/midjor/etc

100k
Hm, tänker mig att det borde vara liknande kvm som ditt. Var 100K inklusive färg och ställning? Då borde man ju klara sig på 200 inkl skrap.

Funderar på att köpa ställning. Kan vara bra att ha, och farsan kanske behöver.
Råkar någon av er sitta på en bra, beggad ställning, i alla fall typ 15x6 m så hojta. Inget tjafs och krångel, jag kan ta lastbil ned till typ Stockholm om priset är rätt. Eller norrut eller så. @Norrlänningen du har inget sådant "över"?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tutti

Hm, tänker mig att det borde vara liknande kvm som ditt. Var 100K inklusive färg och ställning? Då borde man ju klara sig på 200 inkl skrap.

Funderar på att köpa ställning. Kan vara bra att ha, och farsan kanske behöver.
Råkar någon av er sitta på en bra, beggad ställning, i alla fall typ 15x6 m så hojta. Inget tjafs och krångel, jag kan ta lastbil ned till typ Stockholm om priset är rätt. Eller norrut eller så. @Norrlänningen du har inget sådant "över"?
 

Roxen

Cartier
Hm, tänker mig att det borde vara liknande kvm som ditt. Var 100K inklusive färg och ställning? Då borde man ju klara sig på 200 inkl skrap.

Funderar på att köpa ställning. Kan vara bra att ha, och farsan kanske behöver.
Råkar någon av er sitta på en bra, beggad ställning, i alla fall typ 15x6 m så hojta. Inget tjafs och krångel, jag kan ta lastbil ned till typ Stockholm om priset är rätt. Eller norrut eller så. @Norrlänningen du har inget sådant "över"?

Köp hellre en rullställning, finns ingen anledning att klä in hela kåken med ställning när det är en villa, dessutom snackar vi 50k för en potent sådan. Lägg upp en bild på huset (eller motsvarande från Google) så är det lättare att bedömma :)
 

Roxen

Cartier
Har också funderat på rullställning.
Du tänker typ sån här?
IMG_9669.PNG

Såhär ser huset ut.
IMG_9667.JPG

Precis, duger utmärkt vid villamålning och är jäkligt användbar även till annat :)

Tror du bör räkna med 200k eller mer i ditt fall. Väldigt mycket skraparbete och kanske vissa panelytor som är rötskatade? Märk väl att detta är en prisbild förekommande i Sthlm dock (där jag är verksam), så det kanske inte är applicerbart där du bor. Mycket trevligt hus btw!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har också funderat på rullställning.
Du tänker typ sån här?
IMG_9669.PNG

Såhär ser huset ut.
IMG_9667.JPG

Påminner om svärföräldrarnas hus, har för mig de betalde 66k för målning och lite skrap, priset var utan färg. Detta är dock på vischan i Norge, men företaget som gjorde det sa att de var tvunga att hålla priserna nere då utländsk arbetskraft tar jobben.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Precis, duger utmärkt vid villamålning och är jäkligt användbar även till annat :)

Tror du bör räkna med 200k eller mer i ditt fall. Väldigt mycket skraparbete och kanske vissa panelytor som är rötskatade? Märk väl att detta är en prisbild förekommande i Sthlm dock (där jag är verksam), så det kanske inte är applicerbart där du bor. Mycket trevligt hus btw!
Rötmässigt tror (vet) jag att det är rätt ok. Det lilla som behövs fixar jag nog själv.
Tack för hus-berömmet!
Vet inte om du följt denna tråden, men jag har idiot-renoverat insidan, det ska bli så kul då utsidan får bli lika bra.
Well, ska beställa ett par offerter i morgon...

Tack för info @Empa ! Jag vet att målarna här uppe också pressar priserna pga utländsk arbetskraft, så priserna kanske hamnar liknande?
En vän fick sitt hus ommålat av en sydamerikan som bodde i hans garage under tiden...
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Någon som är eller känner till en prisvärd elektriker i Stockholm (södra). Har nyligen flyttat in i en lägenhet där förra ägaren gjort ett mindre bra jobb med tre stycken spotlights. Skulle behöva få det tillfixat lite snyggare...
2018-09-12 18.11.44.jpg
2018-09-12 18.11.58-1.jpg
2018-09-12 18.12.06.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som är eller känner till en prisvärd elektriker i Stockholm (södra). Har nyligen flyttat in i en lägenhet där förra ägaren gjort ett mindre bra jobb med tre stycken spotlights. Skulle behöva få det tillfixat lite snyggare...
2018-09-12 18.11.44.jpg
2018-09-12 18.11.58-1.jpg
2018-09-12 18.12.06.jpg
Elektriker? Du behöver en snickare som byter tak. (Eller väsentligt större spotlights)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@agarde Ligger första spotten direkt mot kablar under taket? Ser ut så på bilden. Det är i så fall inte jättebra direkt ur brandsynpunkt så det är nog bara av den anledningen bra att ha dit en elektriker.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om det behövs elektriker eller inte låter jag vara osagt.

Men det finns ringar att köpa som täcker eventuella skavanker. Så själva spoten kommer se lite större ut så att säga

Någon som är eller känner till en prisvärd elektriker i Stockholm (södra). Har nyligen flyttat in i en lägenhet där förra ägaren gjort ett mindre bra jobb med tre stycken spotlights. Skulle behöva få det tillfixat lite snyggare...
2018-09-12 18.11.44.jpg
2018-09-12 18.11.58-1.jpg
2018-09-12 18.12.06.jpg
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Om det behövs elektriker eller inte låter jag vara osagt.

Men det finns ringar att köpa som täcker eventuella skavanker. Så själva spoten kommer se lite större ut så att säga

Det hade också kunnat vara en simpel lösning. Några tips på sådana? Och jag har lite problem också med att lampan som sitter i nu är lite för djup så det blir svårt att få dit lampan (sladdar som ligger i vägen som jag inte kan få undan) och jag vill gärna inte trycka in lampan. Finns det "tunnare" varianter av GU10?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det hade också kunnat vara en simpel lösning. Några tips på sådana? Och jag har lite problem också med att lampan som sitter i nu är lite för djup så det blir svårt att få dit lampan (sladdar som ligger i vägen som jag inte kan få undan) och jag vill gärna inte trycka in lampan. Finns det "tunnare" varianter av GU10?
Lampan får absolut inte nudda några sladdar. Brandrisk!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det någon som har använt sig av och kan recensera Bauhaus byggtjänst för badrum?
Det jag gillar med det är dels garantin på arbetet som är 10år och dels att det finns en fysisk plats att åka och skälla på om man inte är nöjd :)
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor

alfgren

Rolex
2-Faktor
Förstår jag själv, och därav bla kom ju frågan om någon kände till en elektriker.


Får göra det, kul att man precis flyttat in och ser att det är så här dåligt gjort....

Så, elektriker i Stockholm finns det någon som rekommenderas?
Snålvarianten är att byta till LED själv. Får du iofs inte heller göra men det löser problemet med brandrisken snabbt.
Det estetiska blir dock fortsatt ett problem eftersom de vanligen är mindre i diameter än halogendito.
https://www.bauhaus.se/downlight-eglo-emma-led-spot-o8-5cm-ip44-3-pack.html
 
Topp