• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Snålvarianten är att byta till LED själv. Får du iofs inte heller göra men det löser problemet med brandrisken snabbt.
Det estetiska blir dock fortsatt ett problem eftersom de vanligen är mindre i diameter än halogendito.
https://www.bauhaus.se/downlight-eglo-emma-led-spot-o8-5cm-ip44-3-pack.html
Tack, att byta till LED var min första tanke. Men som du säger även om brandrisken försvinner så är det estetiska kvar. Har skickat en förfrågan till en elektriker så får se vad de svarar.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Är det någon som har använt sig av och kan recensera Bauhaus byggtjänst för badrum?
Det jag gillar med det är dels garantin på arbetet som är 10år och dels att det finns en fysisk plats att åka och skälla på om man inte är nöjd :)
Nej men fråga dig på riktigt vad som är viktigt för dig i ditt nya badrum.
Enligt mig är det dag och natt på snyggt satt kakel och inte så snyggt satt kakel. Blir det de senare spelar det enligt mig ingenting annat någon roll, det kommet se ut som skit ändå.
 

Hawk100

Rolex
Nej men fråga dig på riktigt vad som är viktigt för dig i ditt nya badrum.
Enligt mig är det dag och natt på snyggt satt kakel och inte så snyggt satt kakel. Blir det de senare spelar det enligt mig ingenting annat någon roll, det kommet se ut som skit ändå.
Ja, vi la en ”förmögenhet” på plattsättningen eftersom min fru absolut skulle ha gerade ytterhörn istället för kakellister. Jag tyckte det var vansinne, men naturligtvis blev det som hon ville ändå. O efteråt är jag så glad att hon fick som hon ville, för det var så värt extrakostnaden.....
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Snart dags för "invigning" :D
Fick dit armaturerna idag 9x(2x36w) blev inte det tryck jag ville ha :(

3250lm eller vad det nu är per lysrör och 4000k Kelvin

IMG_20180913_205420_129.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ja, vi la en ”förmögenhet” på plattsättningen eftersom min fru absolut skulle ha gerade ytterhörn istället för kakellister. Jag tyckte det var vansinne, men naturligtvis blev det som hon ville ändå. O efteråt är jag så glad att hon fick som hon ville, för det var så värt extrakostnaden.....
Gerade kanter är värt varenda spänn. :cool:
 

ozzyozzy

Cartier
Är det någon som har använt sig av och kan recensera Bauhaus byggtjänst för badrum?
Det jag gillar med det är dels garantin på arbetet som är 10år och dels att det finns en fysisk plats att åka och skälla på om man inte är nöjd :)
Jag avråder starkt från Bauhaus i detta fall. Har vid två tillfällen behövt ligga på som en igel för att lösa problem med leveranser som slarvas bort, trasiga delar, fel i ordersystem. Alla kan göra fel men Bahaus sätt att bemöta problem är att gräva huvudet i sanden och sluta höra av sig.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tillägg: firmorna som jobbar för Bauhaus är förmodligen småskuttar då en etablerad firma knappast behöver vända sig till lågpris-varuhud för att få jobb.

Jag tänker att det inte alltid behöver vara en nackdel. En mindre firma som vill in på marknaden kan ju vara mer på tårna och dessutom är det ju ändå Bauhaus som är byggherre och förhoppningsvis avkräver en viss standard.

Nej men fråga dig på riktigt vad som är viktigt för dig i ditt nya badrum.
Enligt mig är det dag och natt på snyggt satt kakel och inte så snyggt satt kakel. Blir det de senare spelar det enligt mig ingenting annat någon roll, det kommet se ut som skit ändå.

Självklart vill man ha snyggt satt kakel :) Det låter som att du menar underförstått att man inte skulle få det via Bauhaus, eller?

Jag avråder starkt från Bauhaus i detta fall. Har vid två tillfällen behövt ligga på som en igel för att lösa problem med leveranser som slarvas bort, trasiga delar, fel i ordersystem. Alla kan göra fel men Bahaus sätt att bemöta problem är att gräva huvudet i sanden och sluta höra av sig.

För mig låter det där som vilken byggfirma som helst :) Hur blev resultatet när det var klart?

Det är ruskigt svårt att veta vilka man ska vända sig till. Jag tycker att det är få byggfirmor som imponerar med sina hemsidor och där man får en direkt bra känsla. I och med att det är så mycket att göra för de flesta har jag också känslan att de större firmorna drar till med överpriser i sina offerter för att de egentligen inte behöver jobben, och speciellt inte ett mindre badrum.
 

Roxen

Cartier
Jag tänker att det inte alltid behöver vara en nackdel. En mindre firma som vill in på marknaden kan ju vara mer på tårna och dessutom är det ju ändå Bauhaus som är byggherre och förhoppningsvis avkräver en viss standard.



Självklart vill man ha snyggt satt kakel :) Det låter som att du menar underförstått att man inte skulle få det via Bauhaus, eller?



För mig låter det där som vilken byggfirma som helst :) Hur blev resultatet när det var klart?

Det är ruskigt svårt att veta vilka man ska vända sig till. Jag tycker att det är få byggfirmor som imponerar med sina hemsidor och där man får en direkt bra känsla. I och med att det är så mycket att göra för de flesta har jag också känslan att de större firmorna drar till med överpriser i sina offerter för att de egentligen inte behöver jobben, och speciellt inte ett mindre badrum.

Men är det verkligen Bauhaus som är entreprenören eller förmedlar dem enbart? Svårt att tro att det är Bauhaus som fakturerar för jobbet?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Men är det verkligen Bauhaus som är entreprenören eller förmedlar dem enbart? Svårt att tro att det är Bauhaus som fakturerar för jobbet?

Det verkar så om man tittar på hur de formulerar sig på hemsidan. Ingenting tyder på motsatsen i alla fall

HEMBESÖK
Våra certifierade hantverkare utför ett hembesök för att ta reda på förutsättningar och dina önskemål.

OFFERT
Efter genomfört hembesök skickar vi en offert (exkl. inredning) till dig.

RITNING
Tillsammans med en våra badrumsexperter ritar vi upp ert badrum i 3D. Vi går också igenom möblering och val av produkter till ditt nya badrum.

UTFÖRANDE
Renovering utförs enligt överenskommen tidsplan, cirkatid 4-6 veckor.

SLUTBESIKTNING
BAUHAUS avslutar alla renoveringar med en slutbesiktning av oberoende besiktningsman. Efter godkänd slutbesiktning får du en kopia av besiktningsprotokoll samt kvalitetsdokument som intygar att ditt nya badrum är renoverat enligt gällande branschregler.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som är eller känner till en prisvärd elektriker i Stockholm (södra). Har nyligen flyttat in i en lägenhet där förra ägaren gjort ett mindre bra jobb med tre stycken spotlights. Skulle behöva få det tillfixat lite snyggare...
2018-09-12 18.11.44.jpg
2018-09-12 18.11.58-1.jpg
2018-09-12 18.12.06.jpg

Är det en BRF eller hyresrätt?

Nu är jag inte säker, men om man inte får installera spotlight jobbet själv som privatperson så borde en firma ha anlitats och det finns garanti på jobbet. Har de gjort jobbet själva så borde man kunna kräva någon slags ersättning för att få det åtgärdat korrekt av en elektriker. Men då en lägenhet juridiskt är lös egendom så kanske det är mer jobb än vad det är värt att krångla för.
Men ett samtal till säljaren kanske inte är så dumt?
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Är det en BRF eller hyresrätt?

Nu är jag inte säker, men om man inte får installera spotlight jobbet själv som privatperson så borde en firma ha anlitats och det finns garanti på jobbet. Har de gjort jobbet själva så borde man kunna kräva någon slags ersättning för att få det åtgärdat korrekt av en elektriker. Men då en lägenhet juridiskt är lös egendom så kanske det är mer jobb än vad det är värt att krångla för.
Men ett samtal till säljaren kanske inte är så dumt?
Det är en bostadsrätt. Skulle tro att de har gjort jobbet själva, frågan är om det är lönt att krångla. Styrelsen verkar inte alltför glada i att svara nya medlemmar. Vi har dock ett företag som sköter fastighetsskötseln, skulle kunna se om de kan hjälpa till.

Tack för tips!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det är en bostadsrätt. Skulle tro att de har gjort jobbet själva, frågan är om det är lönt att krångla. Styrelsen verkar inte alltför glada i att svara nya medlemmar. Vi har dock ett företag som sköter fastighetsskötseln, skulle kunna se om de kan hjälpa till.

Tack för tips!

Inga problem, men beroende på avtal av fastighetsskötseln så kommer det säkert en räkning till dig efter de varit där och tittat. Då hade jag hellre lagt de pengarna på elektriker direkt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja ungefär lika stort. Nej fönsterna är inte öppningsbara. Har dock två dubbeldörrar ut inom en meter från burspråket
Vi har bara 4x2 (detaljplanen är ganska restriktiv).

Vi har inte heller öppningsbara, är en av de sakerna som står på min lessons learned-lista.
Blir sjukt varmt om man inte har markis vill säga . Hade gärna haft en dubbeldörr som var öppningsbar där.

jag röstade på att ha som ni har gjort med fönster till golvet i burspråket men blev nedröstad. Jag tror att de bestämmande makterna ångrar sig....
 

Fadeway

Omega
Vi har bara 4x2 (detaljplanen är ganska restriktiv).

Vi har inte heller öppningsbara, är en av de sakerna som står på min lessons learned-lista.
Blir sjukt varmt om man inte har markis vill säga . Hade gärna haft en dubbeldörr som var öppningsbar där.

jag röstade på att ha som ni har gjort med fönster till golvet i burspråket men blev nedröstad. Jag tror att de bestämmande makterna ångrar sig....

Vi hade inte möjlighet att sätta en dörr där. Så vi får väl se. Dock blir det väldigt pampigt med fönster ända ner till golvet plus två dubbeldörrar. Ska sägas att jag och min fru har haft väldigt få saker där vi varit oense. Målbilden var solklar från början, klassisk utsida med en modern insida
 
Topp