• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Likadan filosofi som oss då :)

20180918_160740-01.jpeg


Vi hade inte möjlighet att sätta en dörr där. Så vi får väl se. Dock blir det väldigt pampigt med fönster ända ner till golvet plus två dubbeldörrar. Ska sägas att jag och min fru har haft väldigt få saker där vi varit oense. Målbilden var solklar från början, klassisk utsida med en modern insida
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad gäller fönster är min lärdom att kryssa i varenda tillval som existerar. I vissa av våra rum har vi bara 1 öppningsbart fönster av 2 för vi tänkte "äh, det räcker väl" men se det gör det fan inte alls. I somras stod luften fullständigt still oavsett hur öppet det enda fönstret var. Man behöver få luften att röra sig och det gör den bara om fönster på olika väggar är öppna. Dessutom är det OMÖJLIGT att tvätta fönster som inte är öppningsbara på andra våningen...

Men jag sparade ju 6.000kr - katshing!

Däremot dubbeldörr var helt bortkastat. Man öppnar alltid bara halva vilket innebär att det är trångt och jäkligt att komma in med påsar osv. Den andra dörren är stängd jämt. Har löst problemet genom att gå in genom tvättstugan istället. :mad:
 
Senast ändrad:

D.Trump

Cartier
Vad gäller fönster är min lärdom att kryssa i varenda tillval som existerar. I vissa av våra rum har vi bara 1 öppningsbart fönster av 2 för vi tänkte "äh, det räcker väl" men se det gör det fan inte alls. I somras stod luften fullständigt still oavsett hur öppet det enda fönstret var. Man behöver få luften att röra sig och det gör den bara om fönster på olika väggar är öppna. Dessutom är det OMÖJLIGT att tvätta fönster som inte är öppningsbara på andra våningen...

Men jag sparade ju 6.000kr - katshing!

Däremot dubbeldörr var helt bortkastat. Man öppnar alltid bara halva vilket innebär att det är trångt och jäkligt att komma in med påsar osv. Den andra dörren är stängd jämt. Har löst problemet genom att gå in genom tvättstugan istället. :mad:
För 6000 kan det ju bli en schyst dinka, det tror jag du behöver.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Som vi

28k för FTX, ovetande vad vi tackade nej till.... Helvete vad jag stör mig på det valet fortfarande. Så jäkla 2000 and late med enbart mekanisk frånluft
Har lagt mer pengar på elen till garagehelvetet

Vad gäller fönster är min lärdom att kryssa i varenda tillval som existerar. I vissa av våra rum har vi bara 1 öppningsbart fönster av 2 för vi tänkte "äh, det räcker väl" men se det gör det fan inte alls. I somras stod luften fullständigt still oavsett hur öppet det enda fönstret var. Man behöver få luften att röra sig och det gör den bara om fönster på olika väggar är öppna. Dessutom är det OMÖJLIGT att tvätta fönster som inte är öppningsbara på andra våningen...

Men jag sparade ju 6.000kr - katshing!

Däremot dubbeldörr var helt bortkastat. Man öppnar alltid bara halva vilket innebär att det är trångt och jäkligt att komma in med påsar osv. Den andra dörren är stängd jämt. Har löst problemet genom att gå in genom tvättstugan istället. :mad:
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Gah min inte ens 6 månader gamla dusch har fått fnatt. Sätter jag den i takdusch-läge börjar det spruta ur mojängen man flippar från takdusch till duschslang. Är en Mora Rexx S6.

Någon röris med erfarenhet av dessa?

9A30ADBA-D2AC-47FC-9065-1BECDFB38963.jpeg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Gah min inte ens 6 månader gamla dusch har fått fnatt. Sätter jag den i takdusch-läge börjar det spruta ur mojängen man flippar från takdusch till duschslang. Är en Mora Rexx S6.

Någon röris med erfarenhet av dessa?

9A30ADBA-D2AC-47FC-9065-1BECDFB38963.jpeg
jag hade stora problem med min jag hade i förra lägehneten, fick byta 2 st på garanti, antingen kalkade den igen så den sprack uppe i ufot.

Hade liknande problem som din, som jag åtgärdade själv genom att genom att dra åt alla skruvar, man får montera isär men det är enkelt.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
jag hade stora problem med min jag hade i förra lägehneten, fick byta 2 st på garanti, antingen kalkade den igen så den sprack uppe i ufot.

Hade liknande problem som din, som jag åtgärdade själv genom att genom att dra åt alla skruvar, man får montera isär men det är enkelt.
Skruvtricket fungerade. Fan så fint. Tack! Trodde att allt var i en enhet först för hittade inte ingångshålen för insexnyckeln :p
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag börjar bli galen i lägenhet.
Tittar för fullt på hus och funnit ett jag blivit helt galet kär i, dock utan garage men det är stor tomt (3900kvm) och utanför detaljplan.
Tror tyvärr det kommer gå för ganska mycket pengar. Jag funderar starkt på att sälja min älskade Hulk för attköpa hus eftersom det är det vettiga att göra... Och jag vantrivs så galet mycket i lägenhet och hyran är absurd (8200kr för 65kvm).
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag börjar bli galen i lägenhet.
Tittar för fullt på hus och funnit ett jag blivit helt galet kär i, dock utan garage men det är stor tomt (3900kvm) och utanför detaljplan.
Tror tyvärr det kommer gå för ganska mycket pengar. Jag funderar starkt på att sälja min älskade Hulk för attköpa hus eftersom det är det vettiga att göra... Och jag vantrivs så galet mycket i lägenhet och hyran är absurd (8200kr för 65kvm).
Köp.
Så länge du jobbar/pendlar/gymmar/annat där du inte är hemma mindre än 84h/vecka så är du hemma större delen av tiden.
Lätt värt att lägga en stor del av inkomsten på boendet.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Köp.
Så länge du jobbar/pendlar/gymmar/annat där du inte är hemma mindre än 84h/vecka så är du hemma större delen av tiden.
Lätt värt att lägga en stor del av inkomsten på boendet.

Inte nog med det så sänker det vore utgifter eftersom hyran är fenomenalt hög.
Dock ökar andra utgifter eftersom man vill snickra och så vidare :D
Behöver dock sälja min Hulk för att ha råd och det är verkligen ett hus jag tycker om.
Men ja, vantrivs i lägenhet till den grad att jag inte ens vill vara hemma. Och jag blir bara rastlös, irriterad och jobbig av att vara hemma då jag avskyr lägenhet så jag är inte heller särskilt trevlig att vara med då.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inte nog med det så sänker det vore utgifter eftersom hyran är fenomenalt hög.
Dock ökar andra utgifter eftersom man vill snickra och så vidare :D
Behöver dock sälja min Hulk för att ha råd och det är verkligen ett hus jag tycker om.
Men ja, vantrivs i lägenhet till den grad att jag inte ens vill vara hemma. Och jag blir bara rastlös, irriterad och jobbig av att vara hemma då jag avskyr lägenhet så jag är inte heller särskilt trevlig att vara med då.

Behåll Hulken och sälj Vipern :cool:
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag börjar bli galen i lägenhet.
Tittar för fullt på hus och funnit ett jag blivit helt galet kär i, dock utan garage men det är stor tomt (3900kvm) och utanför detaljplan.
Tror tyvärr det kommer gå för ganska mycket pengar. Jag funderar starkt på att sälja min älskade Hulk för attköpa hus eftersom det är det vettiga att göra... Och jag vantrivs så galet mycket i lägenhet och hyran är absurd (8200kr för 65kvm).
Spontant känns det som en icke-fråga om valet står mellan hus och armbandsur.
Men tänk på att hus knappast är gratis att äga bara för att man skrapat ihop kontantinsats etc - om det saknas några tiotusingar för att du ska "ha råd" idag så känns det som att du har för snäva marginaler. Jag bor i relativt medelstor och medelny villa och känner väl att utöver ett absolut minimum i driftskostnader tillkommer lätt det dubbla i renoveringsfond, buffert för diverse saker som tenderar att gå sönder etc.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Spontant känns det som en icke-fråga om valet står mellan hus och armbandsur.
Men tänk på att hus knappast är gratis att äga bara för att man skrapat ihop kontantinsats etc - om det saknas några tiotusingar för att du ska "ha råd" idag så känns det som att du har för snäva marginaler. Jag bor i relativt medelstor och medelny villa och känner väl att utöver ett absolut minimum i driftskostnader tillkommer lätt det dubbla i renoveringsfond, buffert för diverse saker som tenderar att gå sönder etc.

Jo jag har redan lärt mig det den hårda vägen med en kåk som var på tok för stor för vad vi behövde och ett pelletsmonster med födelseår 1973 i källaren. Det kan jag lova dig var dyr drift! Så det har vi lärt oss en hård läxa av och vet lite bättre vad vi vill ha :)
 

Hawk100

Rolex
Hur dyrt och omständigt blir det att riva en vägg och dra om gasledningarna som går igenom väggen? Väggen är ca 3m bred.
Lite knapp info för att kunna ge ett vettigt svar...
Bärande vägg eller ej? Bärande = avväxling med balk behövs = lite dyrare.
Väggmaterial? Armerad betong = jättedyrt. Tegel & puts=ganska dyrt. Putsat vägg m trästomme=inte så jättedyrt. Gipsskivevägg=rätt billigt.
Omdragning av gasrör beror på om det är själva stammen (rören som går upp genom hela kåken) som behöver dras om (bökigt och dyrare) eller om det bara är ditt ”lokala rör” som går inne i din lägenhet som ska dras om (inte fullt lika dyrt o bökigt. Jag har sett rörisar göra det utan att stänga av gasen!!!)
 

Edin

Panerai
Kul att se alla kämpar på med sina projekt - små som stora!
Själv har jag ju håller jag fortfarande på med terrassen och lite annat i mellan åt. Har dock skaffat tjej så det har blivit lite sämre tempo nu sedan sommaren men hon har faktiskt hjälpt till en del nu senast, riktig klippa med andra ord så det är bara hålla i!

Såhär såg det ut lagom till sista veckan av semestern..

1.jpg

Den skarpögde kanske ser att skarvarna mellan sektionerna inte linjerar vilket berodde på den varma sommaren och att virket torkade extremt fort. När vi då fick ny leverans av fuktigt virke var det helt enkelt lite bredare så det var bara att lägga ut brädorna och vänta på att man kunde dra åt dom när de torkat.
3.jpg

Entrésidan/baksidan som man inte direkt ser på många bilder.
4.jpg

Behövs lite passande mellis ibland. :D
5.jpg

Det har även hänt lite inne, möbler är på plats och likaså ett badrumsskåp som jag snickrat ihop.
7.jpg

11.jpg

12.jpg

Gjort lite egna kablar till nätverket under drinkis tiden med (jag, jag fick göra om en som gjordes efter två GTs..)
8.jpg

Jag var dålig på att fota ett tag med altanen så det har skett lite mer och vi är nu inte på profilsågning. 200 brädor ska profilsågas så det är bara att börja..
13.jpg

Tjejen jobbar i byggsvängen på Skanska, hon bygger inte själv, och dom har ju liiite större byggen på G. Tror dock jag blir klar före dom. :D
15.jpg

Sen bestämde sig familjens laståsna att dö..
14.jpg

Så då fick jag inhandla takräcken och låna mammas bil när det skulle kompletteras.
16.jpg

Självklart lånar man då ut sin egen "pocket rocket" och då får man tillbaka den såhär..
17.jpg
18.jpg


22.jpg


25.jpg

26.jpg


Lampor har vi fått ute (men inte så mycket inne än)
9.jpg


10.jpg

Ja här är vi idag. Liiite kvar med andra ord men hey, Rom (eller Slussen) byggdes inte på en dag.
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Kul att se alla kämpar på med sina projekt - små som stora!
Själv har jag ju håller jag fortfarande på med terrassen och lite annat i mellan åt. Har dock skaffat tjej så det har blivit lite sämre tempo nu sedan sommaren men hon har faktiskt hjälpt till en del nu senast, riktig klippa med andra ord så det är bara hålla i!

Såhär såg det ut lagom till sista veckan av semestern..

1.jpg

Den skarpögde kanske ser att skarvarna mellan sektionerna inte linjerar vilket berodde på den varma sommaren och att virket torkade extremt fort. När vi då fick ny leverans av fuktigt virke var det helt enkelt lite bredare så det var bara att lägga ut brädorna och vänta på att man kunde dra åt dom när de torkat.
3.jpg

Entrésidan/baksidan som man inte direkt ser på många bilder.
4.jpg

Behövs lite passande mellis ibland. :D
5.jpg

Det har även hänt lite inne, möbler är på plats och likaså ett badrumsskåp som jag snickrat ihop.
7.jpg

11.jpg

12.jpg

Gjort lite egna kablar till nätverket under drinkis tiden med (jag, jag fick göra om en som gjordes efter två GTs..)
8.jpg

Jag var dålig på att fota ett tag med altanen så det har skett lite mer och vi är nu inte på profilsågning. 200 brädor ska profilsågas så det är bara att börja..
13.jpg

Tjejen jobbar i byggsvängen på Skanska, hon bygger inte själv, och dom har ju liiite större byggen på G. Tror dock jag blir klar före dom. :D
15.jpg

Sen bestämde sig familjens laståsna att dö..
14.jpg

Så då fick jag inhandla takräcken och låna mammas bil när det skulle kompletteras.
16.jpg

Självklart lånar man då ut sin egen "pocket rocket" och då får man tillbaka den såhär..
17.jpg
18.jpg


22.jpg


25.jpg

26.jpg


Lampor har vi fått ute (men inte så mycket inne än)
9.jpg


10.jpg

Ja här är vi idag. Liiite kvar med andra ord men hey, Rom (eller Slussen) byggdes inte på en dag.

Otroligt snyggt! Speciellt hur du fixat med trädäcket och stenen. Grymt avundsjuk på ditt boende (precis som trådtitteln antyder) :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Någon som kan lite sådär på en höft kasta ur sig i antal 10k-lappar vad en luft/vatten-värrmepump för att värma upp 200-ish kvm his?
Alltså en el-moj som kan ersätta vedpanna i ett vattenburet system. Eller är jordvärme bättre?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som kan lite sådär på en höft kasta ur sig i antal 10k-lappar vad en luft/vatten-värrmepump för att värma upp 200-ish kvm his?
Alltså en el-moj som kan ersätta vedpanna i ett vattenburet system. Eller är jordvärme bättre?
Jag har en dylik (Nibe F730) och den kostar tydligen 69.000kr https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/nibe/nibe-f730 Huset är 200kvm.

Jordvärme lönar sig om du ska bo kvar en längre tid. Annars inte. Inte på en normalisolerad villa i alla fall. Har man ett hönshus isoleringsmässigt kanske det går att räkna hem fortare.
 

Edin

Panerai
Otroligt snyggt! Speciellt hur du fixat med trädäcket och stenen. Grymt avundsjuk på ditt boende (precis som trådtitteln antyder) :D

Tack!
Det är en hel del pill men rätt skön att få jobba med kroppen och inte bara papper (som på jobbet). Dock ska det sägas att det inte är mitt utan lilla mammas landställe. Jag är bara en första klassens snyltare/allt i allo hantverkare. :)
 
Topp