• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Edin

Panerai
Någon som kan lite sådär på en höft kasta ur sig i antal 10k-lappar vad en luft/vatten-värrmepump för att värma upp 200-ish kvm his?
Alltså en el-moj som kan ersätta vedpanna i ett vattenburet system. Eller är jordvärme bättre?

Är inte bergvärme ett alternativ då?
Det sägs vara bland det minst problematiska vilket var anledningen att mamma valde det till landet vilket egentligen är helt bananas då det är lite för litet..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har en dylik (Nibe F730) och den kostar tydligen 69.000kr https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/nibe/nibe-f730 Huset är 200kvm.

Jordvärme lönar sig om du ska bo kvar en längre tid. Annars inte. Inte på en normalisolerad villa i alla fall. Har man ett hönshus isoleringsmässigt kanske det går att räkna hem fortare.
Perfekt, precis den typen av svar jag behövde!
Med andra ord så klarar man sig på 100-ish, men lite ditt och datt ikring.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Kul att se alla kämpar på med sina projekt - små som stora!
Själv har jag ju håller jag fortfarande på med terrassen och lite annat i mellan åt. Har dock skaffat tjej så det har blivit lite sämre tempo nu sedan sommaren men hon har faktiskt hjälpt till en del nu senast, riktig klippa med andra ord så det är bara hålla i!

Såhär såg det ut lagom till sista veckan av semestern..

1.jpg

Den skarpögde kanske ser att skarvarna mellan sektionerna inte linjerar vilket berodde på den varma sommaren och att virket torkade extremt fort. När vi då fick ny leverans av fuktigt virke var det helt enkelt lite bredare så det var bara att lägga ut brädorna och vänta på att man kunde dra åt dom när de torkat.
3.jpg

Entrésidan/baksidan som man inte direkt ser på många bilder.
4.jpg

Behövs lite passande mellis ibland. :D
5.jpg

Det har även hänt lite inne, möbler är på plats och likaså ett badrumsskåp som jag snickrat ihop.
7.jpg

11.jpg

12.jpg

Gjort lite egna kablar till nätverket under drinkis tiden med (jag, jag fick göra om en som gjordes efter två GTs..)
8.jpg

Jag var dålig på att fota ett tag med altanen så det har skett lite mer och vi är nu inte på profilsågning. 200 brädor ska profilsågas så det är bara att börja..
13.jpg

Tjejen jobbar i byggsvängen på Skanska, hon bygger inte själv, och dom har ju liiite större byggen på G. Tror dock jag blir klar före dom. :D
15.jpg

Sen bestämde sig familjens laståsna att dö..
14.jpg

Så då fick jag inhandla takräcken och låna mammas bil när det skulle kompletteras.
16.jpg

Självklart lånar man då ut sin egen "pocket rocket" och då får man tillbaka den såhär..
17.jpg
18.jpg


22.jpg


25.jpg

26.jpg


Lampor har vi fått ute (men inte så mycket inne än)
9.jpg


10.jpg

Ja här är vi idag. Liiite kvar med andra ord men hey, Rom (eller Slussen) byggdes inte på en dag.
Bra jobbat!
Men får man fråga varför du gör egna patchkablar? :)
 
Någon som kan lite sådär på en höft kasta ur sig i antal 10k-lappar vad en luft/vatten-värrmepump för att värma upp 200-ish kvm his?
Alltså en el-moj som kan ersätta vedpanna i ett vattenburet system. Eller är jordvärme bättre?

Jordvärme för 200kvm gammelkåk, ca 120tkr om du lejjer bort rubbet
LVP för gammelkåk, ca 75tkr

Där du bor skulle jag absolut köra LVP, merkostnaden är försumbar, vi är begravda sedan länge innan jordvärmen lönar sig.

Gjorde själv misstaget att borra, jag tänkte mig inte för och räknade på det. Gör inte samma misstag som mig!
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kul att se alla kämpar på med sina projekt - små som stora!
Själv har jag ju håller jag fortfarande på med terrassen och lite annat i mellan åt. Har dock skaffat tjej så det har blivit lite sämre tempo nu sedan sommaren men hon har faktiskt hjälpt till en del nu senast, riktig klippa med andra ord så det är bara hålla i!

Såhär såg det ut lagom till sista veckan av semestern..

1.jpg

Den skarpögde kanske ser att skarvarna mellan sektionerna inte linjerar vilket berodde på den varma sommaren och att virket torkade extremt fort. När vi då fick ny leverans av fuktigt virke var det helt enkelt lite bredare så det var bara att lägga ut brädorna och vänta på att man kunde dra åt dom när de torkat.
3.jpg

Entrésidan/baksidan som man inte direkt ser på många bilder.
4.jpg

Behövs lite passande mellis ibland. :D
5.jpg

Det har även hänt lite inne, möbler är på plats och likaså ett badrumsskåp som jag snickrat ihop.
7.jpg

11.jpg

12.jpg

Gjort lite egna kablar till nätverket under drinkis tiden med (jag, jag fick göra om en som gjordes efter två GTs..)
8.jpg

Jag var dålig på att fota ett tag med altanen så det har skett lite mer och vi är nu inte på profilsågning. 200 brädor ska profilsågas så det är bara att börja..
13.jpg

Tjejen jobbar i byggsvängen på Skanska, hon bygger inte själv, och dom har ju liiite större byggen på G. Tror dock jag blir klar före dom. :D
15.jpg

Sen bestämde sig familjens laståsna att dö..
14.jpg

Så då fick jag inhandla takräcken och låna mammas bil när det skulle kompletteras.
16.jpg

Självklart lånar man då ut sin egen "pocket rocket" och då får man tillbaka den såhär..
17.jpg
18.jpg


22.jpg


25.jpg

26.jpg


Lampor har vi fått ute (men inte så mycket inne än)
9.jpg


10.jpg

Ja här är vi idag. Liiite kvar med andra ord men hey, Rom (eller Slussen) byggdes inte på en dag.
Sjukt bra, shit vad mysigt v-rummet ser ut.
Bra jobbat
 

Edin

Panerai
Sjukt bra, shit vad mysigt v-rummet ser ut.
Bra jobbat

Snart dags för unveiling av slutresultatet av garaget :D. Den överdimensionerade värmepumpen skall monteras på fredag sen lite småpill...

Och nej skiten lutar inte
P1020695-1280x961.jpg

Stort Tack!
Man sover riktigt bra i soffan till en film likväl så kan man kräma på ordentligt om man är själv. Lilla mamma har blivit vettskrämd av surroundet två gånger då hon trott någon kommit in genom balkongdörren då det bara varit ljud från TVn. :D

Det ser ju inte dåligt ut alls med garaget i bakgrunden av huset!
Gillar hur färdigt entrén ser ut med. Vi har mest kaos på tomten just nu men snart kommer världens bästa Lasse (vår allt i allo och markentreprenör) och fixar till all mark som ser ut som en byggarbetsplats fortfarande..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
:D Q acoustics 7000i?

Ja när finplaneringen är klar så kommer det bli super, bara utslätad jord i sig gör väldigt mycket.

Stort Tack!
Man sover riktigt bra i soffan till en film likväl så kan man kräma på ordentligt om man är själv. Lilla mamma har blivit vettskrämd av surroundet två gånger då hon trott någon kommit in genom balkongdörren då det bara varit ljud från TVn. :D

Det ser ju inte dåligt ut alls med garaget i bakgrunden av huset!
Gillar hur färdigt entrén ser ut med. Vi har mest kaos på tomten just nu men snart kommer världens bästa Lasse (vår allt i allo och markentreprenör) och fixar till all mark som ser ut som en byggarbetsplats fortfarande..
 

Joseph

Cartier
Lite knapp info för att kunna ge ett vettigt svar...
Bärande vägg eller ej? Bärande = avväxling med balk behövs = lite dyrare.
Väggmaterial? Armerad betong = jättedyrt. Tegel & puts=ganska dyrt. Putsat vägg m trästomme=inte så jättedyrt. Gipsskivevägg=rätt billigt.
Omdragning av gasrör beror på om det är själva stammen (rören som går upp genom hela kåken) som behöver dras om (bökigt och dyrare) eller om det bara är ditt ”lokala rör” som går inne i din lägenhet som ska dras om (inte fullt lika dyrt o bökigt. Jag har sett rörisar göra det utan att stänga av gasen!!!)

Det enda jag har att gå på nu idag är information om att den inte ska vara bärande från mäklaren samt dessa bilder:
25958042.jpg 25958046.jpg 25970302.jpg


Undrar även om det går att riva ut denna garderob för att frigöra ytan:

25958048.jpg
 

Edin

Panerai
:D Q acoustics 7000i?

Ja när finplaneringen är klar så kommer det bli super, bara utslätad jord i sig gör väldigt mycket.

Bra spottat! Q acoustics 7000i slim men subben är ju gömd. :Sjukt smidiga med väggfäste och anslutning i foten! :cool:

Ja så är det säkert. Har en parkerin/väg om 500-800 m2 som ska snyggas till, en bdt bädd samt aloppstank som ska täckas över (gjordes inte innan allt var testat), tre stora högar som ska eldas upp, flera ruttna trädhögar som ska eldas upp, en jordhög som ska fylla ut och släta ut marken framför huset, en container som ska bort när förrådet är på plats. Ja det finns saker att göra... :banghead:
 

Edin

Panerai
Det enda jag har att gå på nu idag är information om att den inte ska vara bärande från mäklaren samt dessa bilder:
25958042.jpg 25958046.jpg 25970302.jpg


Undrar även om det går att riva ut denna garderob för att frigöra ytan:

25958048.jpg

Efter att ha sett bilderna så går det säkert att riva väggen. Dock har du en del el i den så då måste du lösa på något vis.
Vad gäller garderoben så går det säkert men du kan nog inte riva ända upp till taket då du har en ventilationskanal i hörnet. Du får kolla hur det ser ut i de övre lådorna. Utöver det måste du ju lösa golvet på något vis om du river vägg/garderob..
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det enda jag har att gå på nu idag är information om att den inte ska vara bärande från mäklaren samt dessa bilder:
25958042.jpg 25958046.jpg 25970302.jpg


Undrar även om det går att riva ut denna garderob för att frigöra ytan:

25958048.jpg
Tycker det är svårt att se på bilderna men förstår varför du vill ändra planlösning etc.
Däremot hade jag ALDRIG tagit mäklarens ord för sanning utan dubbelkollat med föreningen både en och två gånger.
 

Joseph

Cartier
Tycker det är svårt att se på bilderna men förstår varför du vill ändra planlösning etc.
Däremot hade jag ALDRIG tagit mäklarens ord för sanning utan dubbelkollat med föreningen både en och två gånger.
Finns ingen som helst bärande funktion i den där garderoben. Jag gissar att det är ett betongbjälklag golv och tak dessutom.
Efter att ha sett bilderna så går det säkert att riva väggen. Dock har du en del el i den så då måste du lösa på något vis.
Vad gäller garderoben så går det säkert men du kan nog inte riva ända upp till taket då du har en ventilationskanal i hörnet. Du får kolla hur det ser ut i de övre lådorna. Utöver det måste du ju lösa golvet på något vis om du river vägg/garderob..

Tack för svar!
Garderoben bör man kunna plocka ned själv om man låter ventilen vara kvar? Ska vara lagt golv där, likadant som resten av rummet.
Något hum om hur mycket det kostar att anlita någon som river väggen? Antar att både gas och el går igenom den väggen och måste ledas om.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Något hum om hur mycket det kostar att anlita någon som river väggen? Antar att både gas och el går igenom den väggen och måste ledas om.
Vi betalade 15K för
Bilning av golv (Vatten + avlopp)
Montering av avlopp (arbete och material)
Montering av rör varmt och kallt vatten (arbete och material)
Rivning av vägg
Byggstäd (grov)
Transporter till & från leverantörer
Montering av nytt fönster (arbete)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Vi betalade 15K för
Bilning av golv (Vatten + avlopp)
Montering av avlopp (arbete och material)
Montering av rör varmt och kallt vatten (arbete och material)
Rivning av vägg
Byggstäd (grov)
Transporter till & från leverantörer
Montering av nytt fönster (arbete)

Haha va, jag betalde 13k för att en målare skulle spackla en igensatt dörr på båda sidor och måla 25kvm vägg.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Haha va, jag betalde 13k för att en målare skulle spackla en igensatt dörr på båda sidor och måla 25kvm vägg.

Måla tar ju lång tid detta går snabbt bara man vet vad man gör. De var två st och räknar man på timmar och deras normala taxa så blir det 2.3dagars jobb. De var nog klara på 1.5 dag.

Till vänster om färgburken satt väggen, de körde bara tigersågen i blåbetongen så välte de ner den. Tog kanske en timme, bilningen (går till höger under färgburkarna) tog kanske 20min, sen koppla lite osv.
D0A95533-B28B-49F8-9A3E-27E359E0325B.jpeg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har lite småprojekt som jag tänkte dra igång här hemma.
- Bygga in tvättmaskinen, material redan införskaffat så detta kommer påbörjas snart :) Lite mindre projekt jämfört med alla husbyggen och totalrenoveringar som pågår här men något är det!
- Måla om köket+hallen. Har någon erfarenhet av att måla köks-/ garderobsluckor? Helt vanliga vita luckor ifrån HTH.
- Ny bänkskiva till köket, kikar på lite olika stenar fårse vad vi kommer fram till.
- Riva ned kaklet som är stänkskydd och eventuellt slipa fram betongen alt. köra sten även här. Någon som har slipat fram betong som fondvägg eller stänkskydd? Det är bara färgen som ska bort sen är det betong bakom så borde inte vara några större problem tycker jag.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
- Måla om köket+hallen. Har någon erfarenhet av att måla köks-/ garderobsluckor? Helt vanliga vita luckor ifrån HTH.
Lämna in. Det går inte få nån vettig finish själv.
- Riva ned kaklet som är stänkskydd och eventuellt slipa fram betongen alt. köra sten även här. Någon som har slipat fram betong som fondvägg eller stänkskydd? Det är bara färgen som ska bort sen är det betong bakom så borde inte vara några större problem tycker jag.
Är du 100% på att det är ren betong? Ofta är det olika former av puts på betongen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Okej, attans. Inte ens med ordentlig grundning och färgspruta? Tänkte nämligen måla även täcksidor och en väggsnutt.
Har du tillgång till det så är det ändå värt att försöka kanske. Jag har dock väldigt negativa erfarenheter av egen sprutmålning. Som allra minst, även om man får till finishen, så är hållbarheten för dålig. Minsta lilla slag ger märken.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Har lite småprojekt som jag tänkte dra igång här hemma.
- Bygga in tvättmaskinen, material redan införskaffat så detta kommer påbörjas snart :) Lite mindre projekt jämfört med alla husbyggen och totalrenoveringar som pågår här men något är det!
- Måla om köket+hallen. Har någon erfarenhet av att måla köks-/ garderobsluckor? Helt vanliga vita luckor ifrån HTH.
- Ny bänkskiva till köket, kikar på lite olika stenar fårse vad vi kommer fram till.
- Riva ned kaklet som är stänkskydd och eventuellt slipa fram betongen alt. köra sten även här. Någon som har slipat fram betong som fondvägg eller stänkskydd? Det är bara färgen som ska bort sen är det betong bakom så borde inte vara några större problem tycker jag.
Jag valde att lacka mina köksluckor, bättre finnish som är lättare att torka av. Mina garderobsdörrar rollade jag själv. Nästan. Jag grundade dem och sen sprang jag över till grannens polski som målade fasad. Resultatet blev fint. Lite levande med struktur på garderobsdörrar men jag hade valt att lämna in om jag skulle göra om projektet!

Edit: angående bänkskivor rekar jag kompositsten. Blir inga fläckar som på marmor och man kan gno bort smuts med grönasidan av kökssvampen ;)

Vi körde det i både kök och badrum: https://klocksnack.se/threads/låt-avundsjukan-flöda.39182/page-67#post-2388841
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Efter att det har sett ut som skit sedan första spadtaget togs på landet är vi nu "nästan" färdiga med återställandet. För en månad sedan såg det ut inte roligt ut..
2.jpg


Här har vår bästa Lasse börjat med grusgången och planat ut marken samt lagt dit två stora stenar framför granen. Här ser vi även den fina "spaden" :)
1.jpg


Förra helgen eldade jag och lilla mamma som galningar. Lågorna stod i högan sky och min lugg blev svedd. :D
4.jpg


Det fanns en hel del bränsle till elden men efter att vi eldat både Fredag och lördag samt att det små pyrde lite fortfarande på måndag tog Lasse och eldade upp resterande högar nu i veckan som varit. "Fegisen" litade inte riktigt på mig. Kan inte förstå varför dock... :angel:
Jag gav även Lasse en arbetsorder att gömma syrrans havererade MC. Togs emot sådär av Syrran men Lasse garvade gott..
3.jpg


Lilla mamma kom ut i Fredags och då hade det hänt grejer..
6.jpg


8.jpg

Den "Japanska steninstalationen" var bara nått Lasse gjort för att vet var avloppsrören stack upp och han hade tänkt ta ort dom. Mamma sa att de ska vara kvar och lite roliga är dom ändå. Lasses konstinstallation.
9.jpg


Gräsfrön är utkastat så nu är det bara vänta på våren och att det ska bli grönt. Under tiden får jag kolla upp det här med robotgräsklippare för det är jag som sagt vi ska ha lite gräsmatta...
10.jpg


12.jpg


Nu ska parkeringen fixas till (det som man ser på första bilden) men även ett förråd resas. Förrådet är beställt men har inte kommit än. Lasse ska sätta ner plintar för förrådet och även lägga ner en cementring bakom där borrhålet och pumpen för vatten är. När väl förrådet är på plats kommer den gula containern försvinna som vi haft som förråd/materialbod.
 
Senast ändrad:
Topp